Profit de peste 15 milioane de dolari la "Oltchim" Râmnicu Vâlcea

Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 29 noiembrie 2005

Interviu cu Constantin Roibu, directorul general al combinatului

"Oltchim" SA Râmnicu Vâlcea, liderul industriei chimice şi petrochimice româneşti, este un nume din ce în ce mai cunoscut pe piaţa europeană, fiind al doilea mare producător de policlorură de vinil şi deţinînd poziţii de lider pe piaţa Europei Centrale şi de Est pentru producţia de sodă caustică, polioli pentru poliuretani, propenoxid şi plastifianţi. Anul 2004 a fost un an bun, în care compania şi-a dublat cifra de afaceri faţă de anul 2000, creştere pregătită şi aşteptată pe parcursul unei perioade de patru ani (2000-2003).

Domnul Constantin Roibu, directorul general al "Oltchim", ne-a declarat: "Rezultatele obţinute în primul semestru al anului 2005 se înscriu în aceeaşi tendinţă. Totuşi, trebuie să remarc că avem influenţe negative în creşterea economică prognozată ca urmare a aprecierii leului faţă de moneda europeană, dar şi a creşterii concurenţei pe piaţă. Este foarte greu pentru < Oltchim > să-şi menţină poziţia concurenţială în competiţia cu companiile vest-europene dar şi cu cele central - europene care beneficiază de avantajele integrării în UE".

În ultimul an, au fost asimilate în fabricaţie soda perle, precum şi poliolii polimerici

"Oltchim", la fel ca şi alte mari firme europene, este o companie a cărei funcţionare este bazată pe integrarea proceselor tehnologice (fiecare din instalaţiile componente fiind conectate prin cel puţin un produs sau un stadiu al procesului tehnologic de o altă instalaţie). Încă de la înfiinţarea sa, în 1966, "Oltchim" a fost proiectată şi construită ca un flux de instalaţii integrate, de la producerea clorului în instalaţiile de electroliză a saramurii pînă la consumul acestuia în tehnologii petrochimice în care, alături de clor, sînt procesate hidrocarburi rezultate din prelucrarea ţiţeiului - etilena, propilena. Astfel, "Oltchim" produce şi comercializează pe piaţă: sodă caustică (leşie, perle sau fulgi), acid clorhidric, hipoclorit de sodiu, percloretilenă, PVC (policlorură de vinil), polioli-intermediari pentru poliuretani, anhidridă ftalică şi plastifianţi (DOF-dioctilftalat), oxo-alcooli, precum şi alte produse a căror destinaţie este în principal pentru consum intern în cadrul companiei. O parte din aceste produse sînt realizări ale ultimilor ani; pentru marea majoritate a produselor enumerate "Oltchim" este unic producător pe piaţa din România (cu excepţia produselor clorosodice, pentru care mai e-xis-tă un producător român - "Chimcomplex" Borzeşti).

Domnul Roibu ne-a mai spus: "În ultimul an am asimilat în fabricaţie soda perle, un produs foarte căutat pe piaţa vest-europeană, precum şi poliolii polimerici, intermediari pentru poliuretani < hightech >. Pentru ambele aceste produse sîntem producător unic pe piaţa Europei Centrale şi de Est. De asemenea, încă din 1995, compania a înfiinţat o divizie de producţie a materialelor de construcţii (profile din PVC pentru ferestre şi uşi, panouri celulare translucide din PVC pentru compartimentări şi închideri de spaţii în construcţii civile şi industriale, panouri fono şi termoizolante din tablă cu miez de poliuretani pentru pereţi şi acoperişuri, sisteme şi articole pentru anvelopare termică şi fonică precum şi pentru hidroizolaţii în construcţii civile şi industriale). Îmi exprim din nou speranţa că sînt cunoscute opiniei publice şi agenţilor economici care operează în domeniu mărcile companiei noastre - RAMPLAST, OLTPAN, PANPLAST".

Volumul total al investiţiilor - peste 205 milioane dolari

"Oltchim" a investit în retehnologizarea instalaţiilor de producţie încă din anii '90, astfel că la ora actuală toate instalaţiile exis-tente în companie au fost retehnologizate sau se află în diferite faze ale unui proces de moder-nizare avînd ca scop final reducerea consumurilor de materii prime şi energetice la un nivel a-propiat sau egal performanţelor societăţilor europene concurente. Retehnologizarea instalaţiilor de producţie a fost făcută prin adoptarea celor mai bune tehnici disponibile, conducerea asi-gu-rîndu-se astfel că va realiza ali-nierea la legislaţia europeană privind protecţia sănătăţii omului şi a mediului.

De altfel, ameliorarea prin retehnologizare a condiţiilor grele de muncă pentru angajaţii companiei a fost o altă ţintă importantă a programelor de moder-nizare, ţintă care a fost atinsă şi prin renovarea şi modernizarea clădirilor existente şi dotarea acestora cu echipamente IT şi de comunicaţie, modernizarea şi dotarea cu aparatură şi personal î-nalt calificat a dispensarului policlinic pentru îmbunătăţirea asistenţei medicale de specialitate, asigurarea mesei calde pen-tru locurile de muncă cu program special şi alte facilităţi.

Directorul general al "Oltchim" a mai precizat: "Dacă vreţi cifre, trebuie să vă spun că toate aceste investiţii au implicat un volum mare de resurse materiale şi umane, volumul total al investiţiilor fiind de peste 205 milioane USD". Investiţiile au fost realizate în trei direcţii principale. O primă categorie o constituie investiţiile în achiziţionarea şi punerea în funcţiune a unor instalaţii noi avînd la bază cele mai bune tehnologii disponibile, în scopul eliminării unor tehnologii poluante, cum este, de exemplu, procedeul de electroliză cu mercur şi, de asemenea, în scopul maximizării profitului companiei prin creşterea gradului de prelucrare a materiilor prime. Este vorba de instalaţiile de producţie de sodă caustică leşie prin procedeul de electroliză cu membrane schimbătoare de ioni-capacitate 120 000 tone/an sodă caustică, sodă caustică fulgi-capacitate 100000 tone/an, sodă caustică perle - capacitate 100 000 tone/an, oxoalcooli LP - capacitate 52 000 tone/an, apă oxigenată - capacitate 6000 tone/an , ardere reziduuri clorurate - capacitate 18 500 tone/an, anhidridă ftalică - capacitate 20 000 tone/an, plastifianţi (dioctil-ftalat) - capacitate 30 000 tone/an.

O a doua direcţie a fost reabilitarea şi modernizarea instalaţiilor de producere şi distribuţie a utili-tăţilor (apă demineralizată, apă subrăcită, instalaţii de producere a frigului industrial, staţii electrice) .

A treia direcţie a fost moder-nizarea tehnologică şi creşterea capacităţii de producţie a instalaţiilor existente: Instalaţia de Policlorură de vinil (PVC) - creşterea capacităţii de producţie de la 170 000 tone/an la 250 000 tone/an; Instalaţia Propilenoxid-Polioli (intermediari pentru poliuretani - polimeri "high-tech"), cu creşterea capacităţii de la 30 000 la 70 000 tone/an; Instalaţia de profile din PVC pentru ferestre şi uşi, cu creşterea capacităţii de la 800 la 6000 tone/an.

Prin realizarea acestor programe de modernizare tehnologică s-a redus impactul negativ asupra mediului, eliminarea de substanţe periculoase în mediul înconjurător prin emisii, ape uzate sau deşeuri fiind la nivelul normelor europene.

Circa 600 de milioane de dolari, prin programul de investiţii 2005-2007

Pentru anul 2005 şi în perspectivă, în perioada 2005-2007, Programul de modernizare şi volumul previzionat al investiţiilor este încă şi mai ambiţios: peste 220 milioane USD investiţii în modernizarea tehnologiilor şi 260 milioane USD investiţii pentru realizarea condiţiilor de protecţia sănătăţii omului şi mediului cerute de acquis-ul comunitar în vederea aderării României la UE.

Principalele investiţii tehnologice vor fi: conversia instalaţiei de Electroliză prin procedeul cu catod de mercur la procedeul cu membrane schimbătoare de ioni şi creşterea capacităţii de producţie de la 210 000 la 280 000 tone/an sodă caustică, moder-nizarea şi creşterea capacităţii de producţie a instalaţiilor de policlorură de vinil (PVC) de la 250 000 la 350 000 tone an, modernizarea şi creşterea capacităţii de producţie a instalaţiei de clorură de vinil de la 160 000 la 200 000 tone/an, modernizarea şi creşterea capacităţilor de producţie ale instalaţiilor de propenoxid şi polioli pentru poliuretani de la 70 000 la 120 000 tone/an.

Alinierea la prevederile legislaţiei europene privind protecţia mediului este în centrul preocupărilor companiei, care de mai mulţi ani lucrează în acest sens. Astfel, "Oltchim" este prima companie care a implementat şi aplică sistemul de management de mediu certificat, încă din anul 1996, conform cerinţelor ISO 14001.

Cerinţele de protecţie a mediului vor fi în continuare realizate în primul rînd prin eliminarea tehnologiilor poluante. Astfel, una din capacităţile societăţii - Instalaţia de electroliză cu mercur - va fi oprită şi înlocuită cu o instalaţie nouă bazată pe cel mai modern şi nepoluant procedeu tehnologic disponibil - tehnologia cu membrane schimbătoare de ioni. Toate instalaţiile care vor fi moder-nizate prin achiziţionare de licenţe sau prin eforturi de cercetare-dezvoltare proprii vor fi astfel construite astfel încît să res-pecte normele europene de protecţie a mediului.

"Oltchim" este şi prima companie care a achiziţionat un incine-rator pentru reziduuri poluante pentru mediu, astfel că, dacă în anul 1999 cantitatea de deşeuri poluante depozitate la batalul din vecinătate era de 14 000 tone/an, astăzi s-a ajuns la circa 3000 tone/an. Domnul Roibu ne-a mai spus: "Programul de investiţii în protecţia mediului care se derulează în continuare în perioada 2005-2007 cuprinde realizarea unor obiective care vor elimina (prin tehnologii de distrugere) deşeurile de substanţe periculoase depozitate: achiziţionarea unor instalaţii de incinerare a deşeurilor solide, lichide şi gazoase, modernizarea staţiilor de tratare a apelor uzate evacuate din instalaţiile de producţie, amenajarea ecologică a batalului de reziduuri chimice (ţin să menţionez că prin achiziţionarea noului incinerator de deşeuri so-lide compania va elimina toate deşeurile poluante depozitate pe malurile Oltului de-a lungul celor 40 de ani de funcţionare). Pentru finanţarea acestor programe vom folosi resurse proprii, dar şi resurse atrase din fonduri europene de mediu şi dezvoltare durabilă sau alte fonduri disponibile".

Principalele pieţe pentru produsele "Oltchim" sînt Europa de Vest şi Europa Centrală

Volumul exporturilor are o pondere mare în cifra de afaceri, ca o consecinţă a consumului redus de produse chimice pe piaţa internă. Consumul de produse chimice şi petrochimice în România este oarecum limitat - ca exemplu, consumul de PVC/an/capita este de 16 kg în Europa de Vest, pe cînd în România este doar 2 kg. Pe piaţa internă în perioada 2000-2004 s-au manifestat tendinţe de creştere a consumului de produse petrochimice, care se vor accelera în următorii ani. Prognozele arată că pînă în anul 2010 vom ajunge la un consum de PVC de 8-9 kg PVC/an/capita.

În aceste condiţii, directorul general al "Oltchim" consideră că atragerea clienţilor pe piaţa externă este obligatorie, căci fără a avea piaţă de desfacere compania nu se poate dezvolta. Prin politici de cîştigare de pieţe noi a fost asigurat în ultimii ani un ritm de creştere susţinut al companiei, care poate fi ilustrat de evoluţia volumului exporturilor în perioada 2000-2005. Dacă în anii 2000-2001 ponderea exporturilor în cifra de afaceri era de 45-47%, în anul 2004 volumul exporturilor a reprezentat 70% din cifra de afaceri, iar pentru anul 2005 se previzionează o pondere de 73-75%.

Principalele pieţe pentru produsele companiei sînt Europa de Vest şi Europa Centrală, urmată de piaţa adiacentă a Orientului Mijlociu, inclusiv Turcia.

Piaţa internă - în continuă creştere

"Piaţa internă este în continuă creştere şi apreciez că sînt şanse să ajungem la un consum pe piaţa internă de peste 50% din ceea ce producem pentru majoritatea produselor fabricate", ne-a declarat domnul Roibu. Domnia sa ne-a dat ca exemplu policlorura de vinil (PVC) care, aşa cum ne-a arătat, va ajunge în 2010 la un consum de 200 000 tone/an, de la un consum actual de circa 50 000 tone/an. "Aici ne vom implica în producţia de ţevi, fitinguri, canaleţi şi alte repere rigide extrudate din PVC, vom dezvolta producţia de profile pentru fe-res-tre şi uşi din PVC", a afirmat domnul Roibu. Un alt exemplu de produs pentru care consumul pe piaţa internă este în continuă creştere este acela al poliolilor pentru poliuretani. Din anul 2000 pînă în 2005 consumul s-a triplat, ajungînd la 6000 tone/an, directorul general al "Oltchim" estimînd că în următorii doi ani va ajunge la 10 000 tone/an.

"Oltchim" - al treilea mare consumator de energie electrică din România

Principale materii prime pentru companie sînt: sarea, etilena, propilena, energia electrică, gazele naturale. Sarea este aprovizionată sub formă de soluţie direct prin conducte de la Exploatarea Minieră Ocnele Mari, care aparţine Regiei Autonome a Sării. Etilena este de asemenea adusă prin conductă de la ra-finăria Arpechim-OMV Piteşti. Aprovizionarea cu propilenă se face de la furnizori din România ("Petrobrazi" OMV, "Arpechim" Piteşti, "Rompetrol" Midia, "Rafo" Oneşti), dar şi de pe piaţa europeană (de exemplu, "Kalush"-Ucraina). În ultimii doi ani, s-au aprovizionat cantităţi însemnate de clorură de vinil monomer pentru creşterea producţiei de PVC, de la compania petrochimică ucraineană de la Kalush.

"Problema achiziţiei de energie electrică este o problemă cheie pentru firma noastră, preţul ener-giei electrice condiţionînd eficienţa economică a activităţilor de producţie", consideră domnul Constantin Roibu. "Oltchim" este al treilea mare consumator de ener-gie electrică din România şi este un consumator liniar, devenit consumator eligibil încă de la prima etapă de liberalizare (1999) a pieţei energiei în România. Cu toate acestea, abia în anul 2004 a reuşit să negocieze un contract cu un furnizor de energie licenţiat de ANRE. Greutăţile legate de preţul ridicat de achiziţie al energiei electrice sînt amplificate de faptul că pe piaţă companii europene concurente beneficiază de preţuri preferenţiale, ceea ce slăbeşte poziţia concurenţială a combinatului din Râmnicu Vâlcea.

Directorul general al "Oltchim" a mai precizat: "Desigur, sînt multe alte materii prime şi materiale specifice proceselor tehnologice ale companiei (comonomeri, o-xilen, aditivi de polimerizare, antioxidanţi etc), pentru care furnizorii noştri sînt firme europene consacrate în domeniul producţiei de monomeri de sinteză şi specialităţi chimice: BASF, "Bayer", "De-gussa" (Ger-mania), "Akzo Nobel Knno-pers"-Olanda, CIBA-Elveţia, alte companii de profil din Ungaria, Bulgaria etc".

Principalii clienţi de pe piaţa internă sînt companiile din domeniul prelucrării PVC ("Teraplast" Bistriţa, "Prodplast" Bucureşti ş.a.) din industria poliuretanilor ("Poliflex"-Sibiu), industria producătoare de aluminiu ("Alum"-Tulcea) sau producători de energie electrică ("Electrocentrale" Bucureşti etc). Dintre clienţii externi se pot enumera mari companii din industrii de vîrf localizate în Germania, Italia, Anglia, Elveţia, Austria, Polonia, Ungaria, Turcia etc, cum ar fi: "Eurofoam", "British Vita", "Helm AG" , "Rehau", "Tricon Energy Ltd." ş.a.

Nu există o strategie clară la nivel naţional pentru următorii 10 ani

Domnul Constantin Roibu spune că şi în prezent, dar estimează că, şi în perioada următoare, societatea se va confrunta cu creşteri de preţuri pentru achiziţia de utilităţi - gaze naturale, energie electrică, energie termică, acestea fiind elemente importante ale costurilor de producţie. Domnia sa a mai adăugat: "De asemenea, ţin să menţionez lipsa unei strategii clare la nivel naţional pentru următorii 10 ani. Astfel, nu se cunoaşte un disponibil de etilenă pentru următorii ani, necesar companiei "Oltchim" pentru producţia de PVC. Nu există o strategie clară privitoare la preţul energiei pentru marii consumatori şi nu exis-tă o strategie clară cu privire la modul de privatizare a CET-Govora şi Societatea Naţională a Sării. Normal este să fie privatizate după încheierea procesului de privatizare a < Oltchim >, pentru a da posibilitatea viitorului proprietar al combinatului să participe la privatizare".

Este imperios necesară continuarea programului de modernizare

În opinia directorului general, în conjunctura actuală, este imperios necesară continuarea programului de modernizare în principal pentru creşterea competitivităţii produselor fabricate pe piaţă prin reducerea consumurilor de materii prime (etilenă, propilenă) şi energetice (abur, gaze naturale, energie electrică) la nivelul performanţelor societăţilor europene concurente. Domnul Roibu ne-a dat ca exemplu retehnologizarea instalaţiei de electroliză cu mercur care va reduce costul sodei caustice cu 40%, retehnologizarea instalaţiilor de clorură de vinil şi PVC care va reduce costul PVC cu 30%.

Pentru anul 2005 conducerea şi-a programat o cifră de afaceri de 500 milioane USD, cu un volum al exporturilor de 365 milioane USD. Pentru realizarea programului de inves-tiţii (modernizare tehnologii şi investiţii în protecţia mediului), firma şi-a propus să cheltuiască pînă la sfîrşitul anului circa 30 milioane USD, din surse proprii şi credite externe atrase. În aceste condiţii, este estimat un profit de circa 15 milioane USD. (P)

Cursul acţiunilor OLT se menţine peste valoarea nominală

Compania "Oltchim" Râmnicu Vîlcea deţine acţiuni care se tranzacţionează pe piaţa Bursei de Valori Bucureşti la categoria întîi sub simbolul OLT începînd cu 18 februarie 1997. Cursul acţiunilor a atins maximul acestui an, de res-pectiv 0,45 RON/titlu, în luna februarie. Cotaţia s-a înscris apoi pe un trend descendent, ajungînd la valoarea de 0,246 RON/titlu la data de 25 aprilie. Ulterior, preţul de referinţă şi-a revenit uşor, iar în luna octombrie a atins chiar valoarea de 0,448 RON/acţiune. Ultimele transferuri cu titlurile OLT au avut loc la data de 28 noiembrie, iar preţul de referinţă al acestei zile a fost de 0,41 RON/acţiune. (D.D.)

Compania realizează patru mari tipuri de produse. Primul produs care aduce cele mai mari venituri companiei este policlorura de vinil (PVC); a doua grupă de produse, care a fost dezvoltată după 1995, este aceea a poliolilor-intermediari pentru poliuretani; a treia grupă de produse în ordinea ponderii în veniturile totale ale companiei o constituie produsele clorosodice: sodă caustică leşie, perle şi fulgi, clor, acid clorhidric, hipoclorit de sodiu. Ultima mare grupă de produse este reprezentată de producţia de plastifianţi şi intermediari pentru plastifianţi şi produse de sinteză organică: dioctilftalat, alcooli de oxosinteză (octanol, butanol), anhidridă ftalică.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb