Producătorul de bere "Bermas" Suceava (simbol BRM la Bursa de Valori Bucureşti) a obţinut un profit net de 2,37 milioane de lei, în primele trei trimestre ale anului, dublu faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit datelor financiare publicate de Bursa de Valori Bucureşti.
În intervalul analizat, cifra de afaceri a companiei a ajuns la 20,61 milioane lei, fiind cu 8% peste cea aferentă primelor nouă luni din 2008.
Încasările "Bermas" au totalizat 20,63 milioane de lei, în timp ce cheltuielile s-au ridicat la 18,25 milioane de lei, în perioada 1 ianuarie - 30 septembrie.
După primele trei trimestre ale anului, datoriile companiei au ajuns la 7,75 milioane de lei, iar creanţele la 5,37 milioane de lei.
Conform raportului remis BVB de către societatea suceveană, faţă de perioada corespunzătoare a anului precedent, volumul producţiei a scăzut cu 7%, iar cel al vânzărilor s-a redus cu 3%.
Scăderea volumului producţiei este explicată prin reducerea vânzărilor de bere pe segmentul KEG, ca urmare a diminuării cererii pentru berea la halbă, scăderea fiind de 15% faţă de perioada corespunzătoare a anului precedent, în timp ce berea la sticlă a înregistrat o uşoară creştere, de circa 3%. Deoarece o pondere importantă în producţia şi volumul vânzărilor o deţine berea la KEG, în acest an sezonul propice consumului a început mai târziu, respectiv la sfârşitul lunii aprilie. Din punct de vedere economic, rezultatele activităţii au fost influenţate negativ de timpul nefavorabil din perioada ianuarie-aprilie 2009, când s-au înregistrat vânzări mai scăzute decât în perioada corespunzătoare a anului precedent, dar şi de scăderea puterii de cumpărare a populaţiei, afectată mai mult de criza economică în zona arondată societăţii ca distribuţie faţă de alte zone ale ţării. De asemenea, trebuie luată în calcul şi diminuarea capacităţii de plată a clienţilor distribuitori de bere, ca urmare a limitării accesului la credite, existând situaţii când practic le-au fost diminuate sau retrase liniile de creditare.
Societatea nu a putut majora preţul berii, acesta rămânând nemodificat o perioadă foarte mare de timp (9 iulie 2008 - 25 mai 2009), perioadă în care s-au produs majorări la toate elementele de costuri, fie ca urmare a creşterii cursului de schimb leu/euro, majoritatea contractelor pentru materialele principale având negociate preţuri în moneda europeană, fie ca urmare a creşterii preţurilor unitare de bază, urmate de creşterea impozitelor şi taxelor directe şi indirecte.
O parte din aceste majorări au fost contracarate de eforturile societăţii pentru reducerea costurilor, pentru a înregistra economii, reducerea cheltuielilor cu forţa de muncă, fiind operate disponibilizări moderate ca număr de salariaţi, precum şi neangajării altor cheltuieli pentru lucrări de reparaţii, întreţinere şi achiziţii care, deşi erau şi sunt necesare, nu au putut fi efecutate.
Compania are un capital social de 15 milioane lei, divizat în acţiuni cu valoarea nominală de 0,7 lei/titlu.
La finalul lunii septembrie a acestui an, principalul acţionar al societăţii sucevene era Asociaţia Salariaţilor "Victoria" Bermas, care deţine 30,87% din capitalul social. Celelalte titluri sunt deţinute de Asociaţia PAS Bermas, cu 20,80% din capitalul social, şi de alţi acţionari persoane fizice şi juridice, care controlează 48,33% din capitalul social.