PSD cere audierea conducerii ASF în Parlament

Andrei Stan
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 20 octombrie 2016

PSD cere audierea conducerii ASF în Parlament

Actualizare 15:07 Deputatul PNL Andreea Paul cere, din nou, declanşarea anchetei parlamentare asupra ASF

Deputatul PNL Andreea Paul a solicitat, din nou, declanşarea unei anchetei parlamentare asupra Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi audierea preşedintelui Mişu Negriţoiu cu privire la starea pieţei autohtone de asigurări obligatorii.

Andreea Paul a precizat, într-o postare pe blogul său: "Întrebările de la ultima audiere au rămas fără răspuns, deşi aveau obligaţia de a le remite Comisiei parlamentare de Buget, Finanţe şi Bănci în scris".

Aceasta menţionează că în luna iunie a acestui an a atras atenţia că suspiciunile sunt mari în ceea ce priveşte controlul preţurilor, fraudelor din sistem şi în gestionarea inadecvată a pieţei de asigurări obligatorii, iar ASF nu intervine pe această piaţă. "Săptămâna aceasta am primit dovada clară a transferului cheltuielilor cu asigurările obligatorii RCA de pe umerii transportatorilor pe umerii şoferilor persoane fizice, după ce am avut alte dovezi clare de transfer ale tuturor poliţelor de asigurare dinspre companiile cu capital românesc spre cele cu capital străin", a scris deputatul liberal.

Andrea Paul a amintit că ASF a cerut falimentul societăţilor Astra în data de 27 august 2015 şi Carpatica în 27 iulie 2016. La acel moment, cele două companii deţineau un portofoliu de asigurări RCA reprezentând peste jumătate din totalul poliţelor RCA vândute în România de către companiile de asigurări, mai exact Astra - 2.046.604 poliţe şi Carpatica - 1.265.970 poliţe.

Deputatul liberal a precizat: "În România, din evidenţele DRPCIV sunt înregistrate 6,6 milioane de autoturisme şi sunt emise aproximativ 4,8 milioane de poliţe de asigurare RCA. Conform rapoartelor de control, pierderile celor două companii la datele menţionate mai sus erau de 650 milioane lei în cazul Astra şi de 601,5 milioane lei în cazul Carpatica (datele reflectă valoarea estimată a plăţilor pentru daune). Important aici este faptul că aceste pierderi nu sunt cauzate de lipsa pieţei sau a clienţilor beneficiari de poliţe RCA, ci a sumelor pe care acţionarii principali ai celor două companii le-au retras sau înstrăinat altor companii pe care le deţineau. Măsura adoptată de ASF pare a fi o gravă eroare, căci în locul dispunerii recuperării prejudiciilor de la cei doi acţionari majoritari ai Astra, respectiv Carpatica s-a dispus falimentul. Prin aceste decizii, acţionarii principali au fost scutiţi de obligaţia recuperării prejudiciului, până când instanţa se va pronunţa într-o soluţie definitivă. În schimb, aceste prejudicii au fost trecute în sarcina Fondului de Garantare a Asiguraţilor (FGA)".

Deputatul a susţinut că, în urma falimentului, cele peste 3,2 milioane de poliţe de asigurare RCA de la cele două companii au migrat către celelalte companii de asigurări, "deloc întâmplător cu capital străin".

Andreea Paul a mai afirmat: "Mă tem că deciziile de faliment ale celor două companii de asigurări nu au nici pe departe legătură cu politica de analiză a modului cum pot fi restructurate portofoliile societăţilor aflate în dificultate, în vederea menţinerii acestora în piaţă, care ar fi trebuit să fie o preocupare a ASF.(...) La fel de grav este cazul Carpatica, unde administrarea specială s-a realizat chiar de ASF prin intermediul FGA. Este de neînţeles cum în timpul administrării speciale de către FGA s-a trecut brusc la falimentul Carpatica, fără a aştepta o perioadă rezonabilă pentru remedierea deficienţelor şi salvarea societăţii şi acest caz, ceea ce converge spre concluzia interesului de a scoate din piaţă asiguratorii români, fără a întreprinde demersurile de recuperare a pierderilor de la proprietarii celor două companii prin executarea silită a bunurilor imobiliare ale acestora".

Deputatul mai atrage atenţia că, prin decizia de faliment a celor două companii, au fost disponibilizaţi 2.420 de salariaţi, din care 1.400 de salariaţi la Astra, iar pe piaţa de asigurări obligatorii nu mai este activ niciun actor cu capital majoritar românesc. "Am cerut public analiza oportunităţii intrării Exim Asig pe piaţa RCA. Toate instituţiile responsabile cu aceste analize de impact şi de oportunitate tac, cu excepţia Consiliului Concurenţei, care a susţinut public această recomandare", a precizat Andreea Paul.

(S.A.)

-----------

Partidul Social Democrat (PSD) va convoca luni pentru audieri conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), în urma stabilirii de către instituţie a tarifelor maximale pentru poliţele RCA.

PSD a transmis, într-un comunicat de presă remis Redacţiei: "Partidul Social Democrat va convoca pentru audieri luni, 24 octombrie 2016, ora 16.00, conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF). Decizia a fost luată după aprobarea de către ASF, pe 17 octombrie 2016, a Raportului cu privire la determinarea tarifelor de primă maxime pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru pagube produse terţilor prin accidente de vehicule. Acest raport, care a fost deja contestat de Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare din România, stabileşte tarife maximale pentru poliţele RCA, aruncând povara asupra persoanele fizice deţinătoare de vehicule mici".

Social-democraţii mai spun că atras atenţia de mai multe ori că firmele de asigurări din străinătate au preluat controlul asupra celor din ţara noastră, fapt care a condus la discriminarea transportatorilor autohtoni şi la accentuarea riscului de a fi scoşi de pe piaţă.

"În acest sens, Liviu Dragnea a cerut ca membrii conducerii ASF să fie audiaţi în comisiile de specialitate ale Parlamentului şi să găsească soluţii legislative clare şi nediscriminatorii, care să răspundă aşteptărilor întemeiate ale oamenilor", precizează comunicatul PSD.

ASF a stabilit, luni, tarifele maximele pentru primele RCA, după ce Guvernul i-a dat dreptul, prin Ordonanţă de Urgenţă, să fixeze preţuri maxime pentru aceste poliţe pentru o perioadă de şase luni.

De exemplu, pentru un autovehicul de transport marfă cu masa peste 16 tone deţinut de o persoană juridică, rezultă o primă maximă de 7.534 de lei, iar în cazul autovehiculelor de transport de persoane cu o capacitate de peste 40 de locuri, aplicarea metodologiei de tarifare a condus la o primă maximă de 6.600 lei, a arătat ASF. Totodată, pe segmentul autovehiculelor cu o capacitate cilindrică între 1.201-1.400 cmc, deţinute de persoane fizice din categoria de vârstă 31-40 de ani, tariful de primă maxim rezultat este de 610 lei.

Conform ASF, formula de calcul cuprinde frecvenţa daunelor, dauna medie, daunele întâmplate, dar neraportate (IBNR), inflaţia daunelor şi încărcarea de siguranţă, care determină prima de risc, la care se adaugă cheltuielile de achiziţie şi administrare, fixe şi variabile, precum şi încărcarea de Bonus/Malus (15%) şi cota de profit (1%).

Cheltuielile de achiziţie şi administrare ale societăţilor de asigurare cuprind o cotă de 25%, în care intră contribuţiile asiguratorilor la fondurile de garantare şi compensare a daunelor (FGA, Fondul pentru victimele străzii, Fondul Carte verde) de 8%, cheltuielile cu reţelele de distribuţie şi/sau intermediarii din piaţă (brokeri) - 10%, costul de capital de circa 2%, şi cheltuieli proprii variabile (5%). La aceasta se adaugă o cotă fixă de cheltuieli administrative cu salarii, chirii etc., în sumă de 70 lei per unitate de expunere, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice, mai arată Autoritatea.

Săptămâna trecută, transportatorii au anunţat, după o întâlnire cu conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară, că au convenit asupra unui preţ maxim pentru o poliţă RCA, în cazul unui camion cu masa de peste 16 tone, de 7.690 lei pe an.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a transmis, săptămâna trecută, că respinge categoric propunerea ASF cu privire la cotaţia de primă în sumă de 7.960 lei a unei poliţe RCA pentru un autovehicul de peste 16 tone şi a reamintit faptul că prima de risc pentru această categorie reprezintă 2.011 lei (raport Milliman), iar diferenţa de 5.949 lei reprezintă costuri administrative şi profitul societăţilor de asigurări pentru produsul RCA.

ASF a anunţat pe 15 septembrie, după întâlnirea cu reprezentanţii transportatorilor rutieri care au organizat protestele la nivel naţional, că urma să stabilească un tarif de referinţă pentru asigurările auto obligatorii RCA, estimând un nivel de 7.500 de lei pe an în cazul camioanelor de peste 16 tone.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Toti au culori politice. O dam dupa gard. Ai noștri sa ii verifice pe ai noștri.nu e niciun contender/ vice psd-ist p-acolo, sa il salute pe Misu la plecare?

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

12 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6867
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3098
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0072
Gram de aur (XAU)Gram de aur391.1865

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
fleetconference.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb