Armonizarea reglementărilor feroviare în statele membre ale Uniunii Europene este lentă şi inconsecventă, fapt care duce la incompatibilităţi ce împiedică utilizarea căii ferate, afirmă Agenţia Europeană a Căilor Ferate (ERA), în urma unui raport întocmit cu privire la interconectivitatea căilor ferate la nivel european.
Raportul arată că ţările europene şi-au construit propriile reţele de cale ferată şi au ales echipamente şi standarde care erau incompatibile cu trenurile şi şinele vecinilor lor şi drept urmare reţeaua feroviară a continentului este acum dezarticulată şi fragmentată.
Funcţionarii agenţiei europene care are sediul la Bruxelles încearcă să schimbe acest lucru şi dezvoltă "specificaţii tehnice pentru interoperabilitate" (STI), adică reguli armonizate care, odată implementate, sunt menite să asigure un trafic transfrontalier neîntrerupt în sistemul feroviar european. Cu toate acestea, implementarea lor este lentă şi inconsecventă. Adesea, acestea nu sunt implementate deloc deoarece statele membre depun în mod repetat cereri de excepţii la Comisia Europeană.
Josef Doppelbauer, director general al Agenţiei Europene a Căilor Ferate, a declarat la prezentarea raportului: "Una dintre probleme majore privind interconectarea pe calea ferată este fragmentarea existentă în cadrul sistemelor naţionale, fragmentare care duce la reducerea traficului feroviar transfrontalier".
Probleme de interconectivitate urmează să fie soluţionate prin generalizarea implementării Sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS), care introduce un sistem unificat de semnalizare şi monitorizare a vitezei, element esenţial pentru interoperabilitatea transportului feroviar din UE.
Enno Wiebe, directorul general al UNIFE - asociaţia producătorilor şi furnizorilor de căi ferate, a declarat, citat de Euractiv.de: "Pentru a crea o reţea mai sigură, mai economică şi interoperabilă, trebuie să acordăm imediat prioritate armonizării regulilor de operare ale Sistemului european de management al traficului feroviar şi vom colabora îndeaproape cu ERA pentru a realiza acest lucru".
Raportul Agenţiei Europene a Căilor Ferate a constatat că implementarea acestui sistem progresează lent şi inegal între statele membre. Sistemul de control al trenurilor este utilizat pe aproximativ 13.700 de kilometri de linii de cale ferată din UE, deşi el ar trebui să fie operaţional în anul 2030 pe 57.000 de kilometri de coridoare feroviare europene majore. Raportul a menţionat costurile ridicate drept principalul motiv al întârzierii. De asemenea, este costisitor pentru UNIFE să nu implementeze sistemul.
Enno Wiebe a precizat pentru sursa citată: "În cercetările publicate la începutul acestui an, am constatat că prea multe diferenţe în funcţionarea sistemului european de management al traficului feroviar şi în tehnologia utilizată de la o ţară la alta au un impact asupra costurilor de transport".
Uniunea Europeană a simplificat reglementările naţionale în alte domenii ale sectorului feroviar, printre acestea regăsindu-se şi procedurile de înregistrate a locomotivelor şi vagoanelor, proceduri care au fost semnificativ reduse. Reformele recente permit producătorilor de trenuri să solicite Agenţiei Europene a Căilor Ferate o singură aprobare, permiţându-le să îşi opereze locomotiva sau vagonul în toate cele 27 de ţări ale UE. Potrivit datelor din raport, majoritatea autorizaţiilor din 2023 au fost legate de vagoane, urmate de locomotive şi garnituri de tren, în timp ce peste 1.550 de autorizaţii (pentru peste 19.600 de vehicule autorizate) au vizat o zonă de utilizare în mai multe ţări. Timpul mediu pentru obţinerea unei autorizaţii de vehicul conform tipului a scăzut semnificativ de-a lungul timpului, fluctuând din august 2022 (şi pentru întregul 2023) cu mult sub limita ţintă de 5 zile lucrătoare. Cu excepţia cazurilor complexe de autorizare (de exemplu, locomotive care circulă în mai multe state membre, cu implicare control, comandă şi semnalizare - CCS), durata medie de emitere a autorizaţiilor s-a redus.