Trei sferturi dintre români estimează că în următoarele şase luni vor cheltui mai mult pentru alimente, îmbrăcăminte, produse de bricolaj (DIY) şi călătorii, reiese din sondajul PwC Voice of Consumer 2024 pentru România.
Unul dintre principalele motive pentru care se aşteaptă să cheltuiască mai mult este inflaţia ridicată, pe care 74% dintre consumatorii din România o percep ca principala ameninţare în următoarele 12 luni.
"În contextul inflaţionist din ultimii ani, preţul rămâne în continuare cel mai important factor în decizia de cumpărare a consumatorilor români, urmat de impactul asupra sănătăţii şi de cât de sustenabil este produsul respectiv. Mai mult, românii sunt mai deschişi la utilizarea tehnologiilor în comparaţie cu omologii lor din Europa Centrală şi de Est şi sunt tot mai atenţi la protejarea datelor personale. Abordând aceste aspecte - de accesibilitate, personalizare, sustenabilitate şi tehnologie -, companiile de retail pot creşte gradul de fidelizare în rândul clienţilor lor, atât de necesar pe o piaţă extrem de competitivă", a declarat Ruxandra Târlescu, Partener şi Lider Consumer Markets PwC România.
Un raport calitate-preţ mai bun şi ofertele promoţionale sunt caracteristicile cele mai apreciate de către consumatorii români atunci când aleg un produs, dar şi de cei de la nivel global. Astfel, 46%, respectiv 39% din consumatori spun că reducerile, urmate de ofertele promoţionale sunt principalele motive pentru care aleg să schimbe brandul cumpărat.
Totuşi, în pofida presiunii preţurilor, aproximativ 5 din 10 consumatori îşi exprimă intenţia de a cumpăra mai mult produse sustenabile.
Decizia de cumpărare este influenţată în special de reclamele de pe reţelele sociale, arată peste 7 din 10 consumatori români, similar omologilor lor la nivel mondial. Cea mai populară aplicaţie de social media din România rămâne Facebook, în timp ce utilizatorii mai tineri preferă Instagram şi TikTok.
În ceea ce priveşte canalele de vânzare, magazinul fizic rămâne popular, dar şi cele online câştigă teren. Lunar, 36% dintre consumatorii români cumpără din magazinele fizice, dar procente apropiate, însemnând de 29% şi, respectiv, 31%, fac cumpărături online pe PC sau smartphone. Varianta online este aleasă în special pentru achiziţia de tehnologie, mobilier şi produse de lux/designer.
Plata contactless este preferată de 44% dintre consumatorii români, peste nivelul înregistrat în ECE şi la nivel global. Însă doar 28% dintre consumatorii români preferă tehnologia de self checkout, comparativ cu 34% în ECE şi 38% la nivel global. Circa un sfert dintre consumatorii din România şi de la nivel global ar prefera o experienţă de magazin complet automatizată.
În cadrul sondajului Voice of Consumer 2024, PwC a chestionat 20.662 de consumatori din 31 de ţări şi teritorii, printre care şi România.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.07.2024, 12:56)
Daca se asteapta, o sa si platesca.
Retaileri testeaza rezistenta...
2. Somnul ratiunii....si al natiunii
(mesaj trimis de VITRILUTA în data de 01.07.2024, 13:13)
Doar ce a crescut pretul la carburanti cu 7,2% , asa ca bafta. Ce am ales isi dau singure bani, dar mai si fura.