Curtea de Conturi a Uniunii Europene a constatat că modul în care sunt gestionate fondurile de dezvoltare rurală în România este "ineficace", iar procedurile de achiziţii publice prezintă numeroase nereguli, potrivit raportului privind exerciţiul financiar 2012, prezentat ieri la Luxemburg. Direct vizată este activitatea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) şi a Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP). În urma constatărilor, Curtea de Conturi a UE a adresat un apel în vederea reconceperii normelor care se aplică cheltuirii fondurilor UE şi a recomandat simplificarea cadrului legislativ.
Ţara noastră s-a aflat printre cele 14 state în care au fost verificate 160 de operaţiuni din cadrul programului pentru dezvoltare rurală. În ceea ce priveşte cheltuielile aferente dezvoltării rurale, dintre cele 160 de operaţiuni cuprinse în eşantion, 101 (63%) erau afectate de eroare.
În cazul nostru Curtea a sesizat mai multe cazuri de încălcare a normelor privind achiziţiile publice precum şi erori recurente cu impact financiar şi în ceea ce priveşte includerea de TVA neeligibil în cheltuielile eligibile. Principalele deficienţe menţionate de instituţie cu privire la dezvoltarea rurală la noi în ţară ţin nivelul controalelor administrative privind condiţiile de eligibilitate şi angajamentele, cum ar fi nedetectarea TVA neeligibil sau a dublei finanţări dar şi de o evaluare insuficientă a caracterului rezonabil al costurilor proiectelor.