Licitaţia privind achizi-ţionarea a 300 de autobuze cu podea joasă, anunţată pentru luna februarie 2004, se mai amînă întrucît banii necesari pentru cele 100 de autobuze care urmau să fie cumpărate în 2004 sunt blocaţi la trezorerie, a declarat Traian Neghirlă, directorul general al Regiei Autonome Bucureşti (RATB), citat de Rompres. "Aproximativ 500 de miliarde lei destinate Regiei de Consiliul General al Municipiu-lui Bucureşti pentru achiziţia primelor autobuze accesibile şi persoanelor cu handicap sunt blocate la trezorerie, care aş-teap-tă un răspuns de la Minis-terul Finanţelor Publice referitor la destinaţia acestor sume", a spus Neghirlă, subliniind că pînă nu se reglementeză situa-ţia, RATB nu poate demara licitaţia internaţională de achiziţie.
Efortul financiar numai pentru 2004 se ridică la aproximativ 700 miliarde lei - alte 1.500 miliarde lei în 2005 - şi va fi asigurat din alocaţia acordată RATB din bugetul CGMB.
Procedura de achiziţie va fi stabilită către CGMB din variantele de achiziţie cu plata la livrare, pe bază de credit furnizor/credit cumpărător sau achi-ziţie prin leasing. Potrivit di-rectorului RATB, varianta preferată de CGMB va fi soluţia cea mai economică, deşi în cazul în care sumele alocate nu vor fi suficiente se va apela şi la credite.
Autobuzele achiziţionate vor acoperi deficitul de 25 la sută faţă de cererea actuală de trans-port, care în orele de vîrf de-pă-şeşte, pe unele trasee, 30 la su-tă. Noile mijloace de transport în comun vor fi conform normelor europene în domeniu, oferind călătorilor condiţii deosebite de confort, precum şi o protecţie ambientală. Capacitatea maximă a autobuzelor va fi de 100 de persoane, din care 23-24 de locuri pe scaune. Acestea vor fi dotate cu motor Euro 3, chiar şi Euro 4 şi vor avea transmisie automată.
Noile autobuze le vor înlocui pe cele foarte uzate din parcul existent de 1.248 de autobuze şi vor permite şi creşterea parcului, cu începere din al doilea an de achiziţie. În prezent, în trafic circulă zilnic 1.000 de autobuze, la un necesar în Bucureşti de aproximativ 1.500. Uzura par-cului RATB pe acest segment este 75 la sută.
În Bucureşti se circulă cu un grad de încărcare medie de 8,5 - 9,5 călători pe metru pătrat, în timp ce media europeană este de 5,5 călători/mp, ceea ce în-seamnă că sunt ocupate doar locurile de pe scaun şi cel mult unu-două locuri în picioare.
Totuşi, în 2003, pe 40 la suta din liniile de transport în comun indicele de încărcare a scă-zut pînă aproape de norma europeană între 6,5 şi 7,5 că-lători pe mp. Aceste zone sunt: Drumul Taberei, Calea Dorobanţi, b-dul Ion Mihalache, Lacul Tei, Pantelimon. Zonele în care RATB întîmpină probleme în ceea ce priveşte gradul de încărcare rămîn Titan, Rahova şi Alexandriei.