Rectificarea sărăciei în 2010
DANIEL IONESCU
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 17 august 2010
Reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice (MFP) şi cei ai sindicatelor şi patronatelor au analizat, ieri, proiectul de rectificare bugetară pentru anul 2010.
Bugetul va fi rectificat pe o scădere economică de 1,9% în 2009 şi un deficit bugetar de 6,8% din PIB, iar cheltuielile de capital (investiţiile) vor fi reduse cu 0,2% din PIB, cu peste un miliard de lei, potrivit MFP.
Produsul Intern Brut pe care va fi fundamentată rectificarea bugetară a fost estimat la 511,581 miliarde lei.
În termeni contabili, "variaţia pe sold" semnifică faptul că, în execuţia bugetară efectivă, în structura resurselor bugetare (veniturile bugetate) şi/sau în structura consumului de resurse bugetare (cheltuielile bugetate) s-au înregistrat diferenţe - unele în plus, altele în minus - a căror sumă algebrică diferă de proiecţia bugetară iniţială.
Reglarea (negocierea) contabilă a acestor mişcări plus/minus se realizează prin procedura "rectificării bugetare".
Procedura permite, legal, modificările de fond şi corecturile de reglaj fin considerate utile/necesare realizării cu succes a execuţiei bugetare (încadrarea în parametrii de eficienţă economică şi/sau, după caz, de eficacitate socială pre-conveniţi).
Nota de fundamentare la preconizata rectificare a Bugetului de stat constată - în sinteză - că între proiecţia bugetară asumată de Executiv şi aprobată de forul legislativ pentru anul 2010 şi execuţia sa la 6 luni, nici "in-flux"-ul veniturilor bugetare (produsul fiscal bugetat) şi nici "out-flux"-ul cheltuielilor bugetare (alocarea resurselor bugetare disponibile) nu se înscriu în parametrii bugetari proiectaţi, asumaţi şi validaţi prin vot de Parlament.
• Circumstanţele macroeconomice fondatoare
1. Deficitul bugetului general consolidat proiectat pentru anul 2010 a fost dimensionat, conform legilor bugetare validate de Parlament, la 31,9 miliarde lei;
2. Deficitul înregistrat de bugetul general consolidat recunoscut de Executiv la 6 luni însumează 18 miliarde lei. În fapt, deficitul real înregistrat în perioada menţionată, cel care măsoară "excedentul real de cheltuieli bugetare" comis la nivelul bugetelor din economia bugetului public (BGC) a fost de 20,5 miliarde lei. Din acesta, 19,3 miliarde ROL (93,7%) reprezintă excesul de cheltuieli aferent execuţiei Bugetului de Stat;
3. Anualizarea deficitului bugetar conduce la o estimată "grosso-modo" de 36 miliarde lei în versiunea Guvernului şi la 41 miliarde lei dacă se ia în considerare deficitul real;
4. Pentru acoperirea deficitului bugetar MFP a atras resursele lipsă prin licitaţii inter-bancare de titluri de datorie publică pe termen scurt (certificate de trezorerie cu discont) şi pe termen mediu (obligaţiuni de stat tip benchmarck cu maturitatea de 3 şi 5 ani). Au fost atrase astfel 16 miliarde lei. (vezi tabelele nr.1a şi nr.1b)
Rezultatele licitaţiilor cu titluri de stat derulate în anul 2010 relevă faptul că intermediarii din sistemul bancar comercial sunt reticenţi în a achiziţiona titlurile de datorie publică emise de MFP.
Rata de eşec a licitaţiilor (- 16,1% la titlurile pe termen scurt şi - 41,6% la titlurile pe termen mediu) arată că, în lipsa intervenţiei strategice a băncii centrale (operaţiunile "repo" practicate în 2009, multe cu scadenţă la o lună, nu s-au mai repetat şi în 2010), bancherii au devenit ezitanţi, mai ales când este vorba de capacitatea de răscumpărare a titlurilor de datorie publică denominate în lei cu maturitate de 3 şi 5 ani.
Soluţia găsită de MFP pentru a rezolva problema "resurselor lipsă" (licitaţia insolită de certificate de trezorerie denominate în euro din 28 iulie curent) confirmă aserţiunea, dat fiind că, vultureşte, titlurile licitate au fost adjudecate în proporţie de peste 300%! (1,213 miliarde euro = 5,16 miliarde ROL).
5. Serviciul datoriei în anul 2010 însumează 46,3 miliarde lei! În structură, serviciul datoriei publice se prezintă astfel:
- la datoria internă -37,4 miliarde ROL
- la datoria externă -8,9 miliarde ROL
Total 2010 - 46,3 miliarde ROL,
d.c. dobânzi - 7,3 miliarde ROL
6. Măsurile draconice adoptate de Executiv pentru a ieşi din "clinci", creşterea TVA cu 26,3%, scăderea cu 25% a veniturilor salariale din sectorul bugetar şi scăderea implicită a consumului final îşi arată deja colţii! Scade masa impozitelor care se fac venituri la buget, scade masa contribuţiilor sociale vărsate de salariaţi din veniturile curente, scade masa contribuţiilor sociale aşezate pe costuri (avansate de angajator şi recuperate de acesta odată cu marfarizarea producţiei sale);
7. Recesiunea economică cu care se confruntă economia naţională, adâncită - datorită divergenţei flagrante dintre cererea şi oferta de politici de contracarare a efectelor crizei - într-o formă clară de depresiune economică, are ca efect, pentru al doilea an consecutiv, o scădere în termeni reali a PIB. Luând în considerare estimata convenită de Guvern şi FMI privind scăderea în termeni reali a PIB în 2010 (- 1,9 p.p. faţă de anul precedent) şi estimata proceselor inflaţioniste aproximată de BNR la 7,8% care va avea ca efect o creştere a deflatorului la 5,9%, PIB va tinde în anul 2010, în expresie nominală (lei curenţi), către :
PIB2010 =(PIB2009) x 98,1% x 105,9% = 491,3 x 98,1% x 105,9% > 510,4 miliarde ROL (lei curenţi)
Pervers, inflaţia va ajuta Executivul în guvernarea deficitului bugetar conform ţintei convenite cu furnizorii de asistenţă şi fonduri financiare (în primul rând FMI) pentru că generează o creştere nominală a acestuia! Dat fiind că proiecţia nominală a PIB convenită pentru 2010 este supra-dimensionată la 538,9 miliarde lei, rectificarea bugetară propusă de Guvern constituie şi un "escape", poate, pentru redresarea indicatorilor macro-economici de referinţă!
Măcar, să nu ne mai furăm căciula!
• Consiliul Fiscal: Veniturile fiscale prognozate în rectificarea bugetară - supraevaluate
Veniturile fiscale prognozate în rectificarea propusă de Guvern sunt supraevaluate cu până la 0,4 - 0,5% din PIB, deşi situaţia economică se va înrăutăţi faţă de prima parte a anului, când prognozele au fost de asemenea prea optimiste, iar ţinta de deficit este în pericol, consideră reprezentanţii Consiliului Fiscal.
Consiliul Fiscal recomandă identificarea proactivă a unor surse de echilibrare bugetară care să poată fi accesate dacă riscurile identificate se materializează", se arată într-un comentariu al Consiliului Fiscal cu privire la proiectul de rectificare a bugetului general consolidat pe anul 2010. "Pentru unele categorii de venituri bugetare, proiecţiile aferente semestrului al doilea implică rate de creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior semnificativ mai mari decât cele consemnate în execuţia bugetară din semestrul I. Această evoluţie asteptată nu este în totalitate consistentă cu proiecţiile macroeconomice actualizate pentru semestrul II, care implică o accentuare a contracţiei anuale a activităţii economice în a doua parte a anului, la care se adaugă si impactul negativ asupra veniturilor bugetare din cauza reducerilor salariale şi disponibilizărilor preconizate în sectorul bugetar", mai arată Consiliul Fiscal.
• CF critică MFP şi Guvernul pentru nepublicarea raportului semestrial şi a strategiei fiscale
Consiliul Fiscal critică Ministerul Finanţelor Publice (MFP) pentru că nu a publicat raportul privind situaţia economică şi bugetară, încălcând principiul transparenţei, dar şi Guvernul pentru neadoptarea strategiei fiscal-bugetare pentru următorii trei ani, care avea ca termen limită legal 30 mai.
"Consiliul Fiscal se găseşte în imposibilitatea evaluării raportului semestrial privind situaţia economică şi bugetară în raport cu regulile politicii fiscal-bugetare prevăzute în de art. 6 al Legii 69/2010, întrucât acestea fac referire la conţinutul strategiei fiscal-bugetare. Prin urmare, Consiliul Fiscal recomandă aprobarea şi publicarea cât mai rapidă de către Guvern a Strategiei fiscal-bugetare prevăzută de Legea nr. 69/2010 (...) Publicarea pe site-ul propriu (al Ministerului Finanţelor - n.r.) a raportului semestrial privind situaţia economică şi bugetară nu s-a făcut în termenul prevăzut de Legea nr. 69/2010, art 29, încălcându-se astfel principiul transparenţei în ceea ce priveşte stabilirea obiectivelor fiscal-bugetare pşi derularea politicii fiscale şi bugetare prevăzut la art. 4, alin (1) din Legea nr. 69/2010", se arată în opinia Consiliului Fiscal referitoare la raportul semestrial privind situaţia economică şi bugetară.
• MFP să publice şi datoriile statului restante sub 90 zile
Consiul Fiscal (CF) recomandă Ministerului Finanţelor Publice să facă publice toate restanţele de plată pe care le înregistrează bugetul, inclusiv cele cu întârzieri la plată mai mici de 90 de zile, şi să evalueze impactul reducerii arieratelor asupra deficitului la finele anului 2010.
"Raportul semestrial privind situaţia economică şi bugetară nu face referi la plăţile restante (arierate) decât în cazul restanţelor mai mari de 90 de zile. Prin urmare, Consiliul Fiscal recomandă publicarea restanţelor de plată pentru fiecare buget din componenţa bugetului general consolidat, indiferent de scadenţa lor, chiar dacă în cadrul programului cu FMI sunt monitorizate doar arieratele peste 90 de zile", se arată în opinia Consiliului Fiscal referitoare la raportul semestrial privind situaţia economică şi bugetară.
De asemenea, Consiliul Fiscal consideră necesară estimarea impactului restanţelor sub 90 de zile asupra celor monitorizate în cadrul acordului cu FMI şi recomandă evaluarea impactului pe care modul de plată planificată a arieratelor îl are asupra execuţiei cheltuielilor pe metodologia cash până la finele anului 2010.
1. La obiect..... Atentie la detalii!
(mesaj trimis de A.L. în data de 17.08.2010, 08:39)
Nu-l comentez articolul dlui Daniel Ionescu. Este foarte stufos. Ar mai trebui periat putin. Atentie la unitatile de masura ale monetei. Va rog sa scrieti RON nu ROL! ROL se scrie in sistemul ante 2005, iunie! Pentru o imagine corecta continutului. Sper sa revin cu un mic comnentariu. A.L.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2010, 10:21)
cine are rabdare sa citeasca pomelnicul asta? daniel ionescu, nene, mai subtire cu articolele astea ca nu esti la catedra. scrii pentru doi insi?
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de nedumerit în data de 17.08.2010, 10:22)
care e concluzia articolului?! poate data viitoare faceti un rezumat la sirul asta de cifre fara rost
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2010, 13:50)
Pentru o imagine corecta: scrie moneda nu moneta ?!! stimabile; vezi daca te tot bagi.
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.08.2010, 13:55)
Vedeti dle Ionescu ! daca scriati cateva pagini despre fotbal nu era nicio problema dar asa; iata , deja ii doare capul !.
1.5. daca tot te... (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de emil în data de 17.08.2010, 18:10)
Banda de idi(o)ti nativi, comunistii din Rominia (de la romi) au stricat , printre altele, si limba! Astfel pentru a "intari" o limba "moale" au dat ucaz sa se inlouiasca "s" din unele cuvinte cu "z" iar "t" din altele cu "d". Unora le spune ceva "Juno Moneta". Moldovenii, ardelenii, o parte dintre olteni vorbesc si scriu corect. "Miticii" se ocupa cu furtul, contrabanda, etc., etc. si nu vorbesc corect. Oricum, trebuie sa mai cerseasca niste bani de la organisme internationale pentru a-si putea da pensiile si salariile nemuncite!!