Producătorii de automobile europeni sunt cei mai afectaţi de o grevă docherilor din porturile de pe coasta de est şi de pe coasta Golfului SUA, deoarece se bazează foarte mult pe acele locaţii, dar prelungirea grevei ar putea afecta industria mai largă, dacă furnizorii au de suferit, susţin analişti citaţi de Reuters.
Muncitorii portuari au început marţi devreme prima lor grevă pe scară largă din aproape 50 de ani, oprind fluxul a aproximativ jumătate din transportul maritim al naţiunii.
Sindicatul International Longshoremen's Association, care reprezintă 45.000 de lucrători portuari, a negociat cu grupul de angajatori Alianţa Maritimă a Statelor Unite (USMX) un nou contract pe şase ani.
"Coasta de Est aduce o mulţime de maşini, în special portul Baltimore. Dacă (greva) se va transforma în săptămâni, va fi o tragedie"", a declarat Steve Hughes, CEO al HCS International, care oferă consiliere sectorului auto în probleme de transport maritim.
În ultimele 12 luni, porturile aflate în grevă s-au ocupat de importuri de vehicule în valoare de 37,8 miliarde de dolari, a spus Hughes. Şi asta nu include piesele auto, care sunt utilizate atât în fabricarea de vehicule, cât şi pe piaţa pieselor de schimb, a spus el.
"Dacă te uiţi la o maşină GM, vei găsi acum tot felul de piese europene şi asiatice în acele maşini", a spus Hughes.
Asociaţia producătorilor de motoare şi echipamente, un grup comercial pentru furnizorii de maşini, a cerut preşedintelui Joe Biden şi administraţiei sale să forţeze ambele părţi să se întoarcă la masa negocierilor.
Lipsa de piese i-ar putea determina pe unii producători de automobile să reducă producţia de vehicule, deşi analiştii au spus că unii ar putea saluta în linişte acest lucru.
Stellantis, de exemplu, are stocuri de vehicule foarte mari.
Analistul Barclays, Dan Levy, a spus că 70% din importurile de piese auto în SUA vin prin porturile afectate, deşi companiile probabil şi-au construit unele stocuri, deoarece riscul de grevă era vizibil de ceva vreme.
Dacă producătorii de automobile sunt forţaţi să aducă piese cu avionul, acest lucru ar putea creşte costurile.
"Toate acestea sunt foarte, foarte inflaţioniste", a spus Hughes.
Producătorii de automobile europeni, dintre care mulţi folosesc porturile aflate în grevă, ar fi cei mai afectaţi, a spus Levy într-o notă de cercetare.
"Europenii (producătorii de automobile) se bazează foarte mult pe Baltimore pentru importuri şi pe porturile din sud-est (adică Charleston) pentru exporturi, deoarece cea mai mare parte a expunerii producţiei din SUA se află în această regiune", a spus el.
BMW a spus că monitorizează situaţia îndeaproape şi lucrează pentru a minimiza orice impact, în timp ce Volvo Cars a spus că elaborează planuri de urgenţă, dar nu a experimentat încă niciun impact vizibil.
Oficialii Volkswagen şi Mercedes nu au putut fi contactaţi imediat pentru a comenta.
Importurile europene au reprezentat până la jumătate din vânzările producătorilor germani din SUA în ultimii ani, iar Volvo Car este şi mai dependentă, a spus Levy.
Cu toate acestea, cu stocurile mai mari decât de obicei, companiile s-ar fi pregătit, iar impactul grevei ar putea fi limitat, dacă nu va fi o grevă îndelungată, a spus el.
Producătorul de camioane Volvo a declarat că compania a stocat piese şi a analizat redirecţionarea transporturilor pentru a minimiza impactul şi nu se aşteaptă la niciun impact pe termen scurt.
Producătorii de automobile din Detroit ar putea beneficia de fapt, modest, deoarece stocurile reduse din industrie ar putea limita presiunea asupra preţurilor, a spus Levy.
Companiile, inclusiv General Motors şi Ford, sunt mai probabil afectate de importul de piese, deoarece majoritatea importurilor lor de vehicule vin cu camioane şi feroviare din Canada şi Mexic, a spus el.
Monitorizăm cu atenţie situaţia şi avem planuri de urgenţă în vigoare. Vom continua să lucrăm pentru a atenua orice impact semnificativ asupra operaţiunilor noastre şi vom face ajustări după cum este necesar", a spus GM într-un comunicat.
Producătorul auto din Detroit a refuzat să ofere detalii despre modul în care utilizează porturile sau natura planurilor sale de urgenţă.
Ford a spus că monitorizează situaţia, dar a declarat că este prea devreme pentru a specula asupra potenţialelor impacturi.
Producătorii de automobile din Asia pot fi mai puţin afectaţi, a spus Levy.
Toyota a acumulat un inventar suplimentar de vehicule în ultimele două săptămâni, pentru a câştiga timp, şi a urmărit îndeaproape discuţiile, a declarat Jack Hollis, vicepreşedintele executiv al Toyota pentru America de Nord, într-un interviu.
Mazda a spus că porturile Baltimore şi Jacksonville, Florida, sunt importante pentru producătorul auto japonez, dar stocurile sale de vehicule sunt suficiente pentru a satisface cererea pe termen scurt.
Honda a spus că a fost afectată de grevă, fără a oferi detalii. Hyundai a declarat că afiliatul său de logistică, Hyundai Glovis, monitorizează îndeaproape discuţiile şi lucrează la planuri alternative pentru a asigura livrarea vehiculelor.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 09:08)
aici a dus printarea de bani. oamenii aia blocheaza toata economia americana, de disperare ca nu mai fac fata cu venitul din salariu la cat a crescut costul vietii.
fed se poate felicita, vezi mai nou de cand au stricat si piata imobiliara si au scumpit viata in us de a inceput sa emigreze americanii, din cate stiu, in premiera pt ei, nu mai vorbim de copii , familie, multi ar vrea, putini mai pot sa-si permita, ei da si powell mai nou, la fiecare interviu"eu sunt in slujba poporului, public servant", pfff ma du-te. poate in slujba miliardarilor, aia as putea sa cred, dc ar spune. desi si pe unii miliardari i-a prajit, cei cu proprietati comerciale, unde au scazut preturile si cu 50%.
1.1. Salarii (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Liviu în data de 02.10.2024, 10:25)
Fyi salariul unui docher in greva eate 150kusd pe an (Barron's). Nu de lipsa banilor sufera ei
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 11:17)
ma e posibil sa fie asa, dar gandeste-te ca fiecare are cheltuieli cam egale cu salariul mereu(rata casa, masina, poate taxa scoala copii etc). si apoi iti cresc toate, si chiar dc aveai 150.000 /an, esti sub apa ca au crescut toate preturile.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 12:22)
150k pe an inseamna mai mult de 10k/ luna. Cunosc americani la greu care traiesc bine cu 4-5k pe luna cu toate scumpirile din ultimii ani. Ies la cina de 4 ori pe saptamana in loc de 5 cat ieseau inainte. Vrajitorii astia care urla in gura mare cat de greu o duc americanii, ar face bine macar din cand in cand sa verifice cifrele si preturile din SUA. De ex benzina e 3.2 usd/gal ceea ce inseamna aprox 4.2 ron/l si e in scadere continua fata de media anului trecut de 3.8usd/gal. O fi asa greu in SUA? La noi e 7 ron benzina si nu castigam 4-5k pe luna asa ca nu-l mai plange de bani pe docher. Alta e buba acolo.
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 14:47)
buba e simpla, e in interviul cu liderul de sindicat. toate s-au scumpit(tiparnita fed). operatorii portuari nu mai castiga milioane, ci miliarde. de unde? pai din scumpirile astea pe care le vedem peste tot, deci de la toata lumea.
angajatul portuar , care castiga in MEDIE 140.000 pe an, zice, vreau si eu o felie din miliardele matale , ca eu lucrez, noi am venit la lucru si in pandemie si am murit de covid, si ne-am imbolnavit de covid, in timp ce altii stateau acasa.ok , si ? nu-i logic sau sunt obraznici. cine stie .eu cred ca e logic. chiar de bun simt.
solutia dupa mine e simpla, nu mariri de salarii ca, daca maine puf s-a dus petrecerea pe bani printati si iar ajung la profit mic si n-am de unde sa dau salarii marite. nu tata, salarii la fel, plus o cota din profit impartita nu stiu cum , niste criterii acolo, cu salariatii. ii merge bine la operatorul din port, pesfect ia si angajatul o participare la profit frumusica. nu-i merge , nu iei, ramai la salariu. simplu, si corect pt toata lumea. dar nu se vrea. sa vezi circ. se va merge pe mariri de salarii.
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 15:40)
cam ca si gonasii aia de la partida de vanatoare a miliardarului tiriac, cu invitati miliardari , si s-au trezit gonasii platiti cu 150 de lei pe zi sa alerge toata ziua pe dealuri.
si cand au atras atentia ca e putin pt un miliardar, li s-a spus, pai asta e pretul pt un gonas pe zi, nu? asta e pretul pt un plebeu man, dar tu esti miliardar vrei sa dai tot mizilic?
cam asa si la americani. esti miliardar acum. pe spatele nostru. nu ca pfoai dc le-ar da 1 mld la toti pe an ce le-ar schimba viata. 1 mld :30.000 angajati vine cam 33.000 pe an, in medie.
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 16:41)
Pai pot cumpara actiuni si atunci participa la impartirea profitului. Proprietarul face profit, dar a si bagat banii lui proprii acolo. Docherul caraus pe vremea respectiva n-avea bani si nici curaj sa faca ce-a facut patronul.
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 16:42)
Mai omule, pretul e dat de valoarea muncii nu de buzunarul cui plateste. Tu dai mai mult pe un kil de cartofi la magazin daca ai salariul mai mare? Hai sa ne numaram fiecare banii lui nu pe ai altora.
1.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 17:23)
Nu dau mai mult pe kilul de cartofi dar poate iau de-aia mai scumpi. cat despre impartirea profitului cu angajatii, vorbesc din experienta, ca am incercat asta pe o firma mica cu 6 angajati, care de fapt era a doua firma ce o aveam, si din lipsa de timp, am zis hai sa fie si angajatul semipatron, sa ia si ei jumate din profit, ma si sa vezi ca nu luau mult mai multi bani decat in alta parte, dar multumirea era la 1000%, fata de alta parte. deci nu vorbesc din putul gandirii, e testata de mine treaba. si ar merge pe scara larga, ar rezolva multe probleme actuale.
ps. banii ce ia bagat patronul initial in macarale sau etc, sunt demult amortizati.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.10.2024, 10:51)
Ce mai conteaza o maciuca la o masina europeana de oale sparte?