Fundaţia pentru Apărarea Cetăţenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) atrage atenţia că România se află în faţa unui examen extrem de important în ceea ce priveşte Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, în condiţiile în care următoarea cerere de plată pentru decontarea fondurilor alocate României prin PNRR trebuie depusă până la sfârşitul lunii octombrie a.c, conform unui comunicat remis redacţiei. Aceasta va avea o valoare totală de 3,2 miliarde euro din care 2,1 miliarde euro sprijin financiar nerambursabil şi 1,09 miliarde euro sprijin sub formă de împrumut şi este condiţionată de îndeplinirea a 51 de jaloane/ţinte aferente trimestrului I 2022 şi trimestrului II 2022.
Potrivit sursei citate, acest subiect se regăseşte, printre altele, pe agenda dezbaterii Monitorizare PNRR: Posibilitatea renegocierii planului pe jaloanele neîndeplinite, pe care FACIAS o va organiza miercuri, 2 noiembrie a.c., pentru a analiza implementarea PNRR la un an de la debut, cu oficiali europeni, cu reprezentanţi ai statului român, experţi şi profesori universitari.
Chiar dacă România a primit banii din PNRR pentru prima cerere de plată în valoare de 3 miliarde Euro, trebuie să subliniem că pentru prima cerere de plată Comisia Europeană a evaluat cele 21 de ţinte şi jaloane care au avut termen de implementare 31 decembrie 2021. Aceste jaloane au fost foarte uşor de îndeplinit, cele mai multe dintre ele s-au realizat prin emiterea unor simple ordine de ministru.
Nici până la această dată nu au fost îndeplinite toate jaloanele aferente trimestrului I 2022 şi trimestrului II 2022, iar una dintre cele mai mari probleme le ridică intrarea în vigoare a legii privind protecţia avertizorilor, lege ce va transpune Directiva (UE) 2019/1937 privind protecţia persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii.
De asemenea, un alt jalon neîndeplinit este reprezentat de funcţionalitatea legislaţiei şi a normelor de aplicare privind sistemul de tichete pentru lucrătorii casnici. Deşi guvernul a publicat în Monitorul Oficial această lege, aceasta va intra în vigoare abia la data de 1 ianuarie 2024. Atragem atenţia că indicatorul de îndeplinire a jalonului prevăzut în PNRR specifică clar "dispoziţie legală care indică intrarea în vigoare a legii de aplicare a sistemului de tichete de muncă". Practic, termenul de intrare în vigoare a actului normativ depăşeşte termenul jalonului asumat prin PNRR, subliniază sursa citată.
O situaţie chiar mai dificilă este înregistrată în cazul jaloanelor şi ţintelor ce au avut termen 30 septembrie 2022, unde doar 9 din cele 24 de jaloane şi ţinte din PNRR au fost realizate până la acest moment.
La fel ca şi în cazul lansării apelului pentru construirea şi echiparea celor 110 creşe, efectuate cu întârzieri record, Ministerul Educaţiei întârzie nepermis de mult şi în cazul echipării sălilor de clasă ale unităţilor de învăţământ preuniversitar pe baza standardelor minime privind echiparea sălilor de clasă/a laboratoarelor/a atelierelor şcolare, deşi procedura de ofertare pentru echiparea sălilor de clasă cu mobilier ar fi trebuit demarată prin lansarea apelurilor până la data de 30 septembrie, se menţionează în comunicat.