Ce poleială mai frumoasă pentru viitorii investitori ai unei companii listate la BVB decât gigantul Morgan Stanley în acţionariat şi prin Consiliul de Administraţie nume celebre precum Gabriel Biriş, Sebastian Vlădescu sau Roberto Musneci?
Romcab Târgu Mureş părea pentru mulţi o companie de viitor prin 2007. Adică anul în care gigantul financiar de peste ocean intra în forţă în acţionariat cu o cotă de 23%, pentru care plătea 3,7 milioane euro. De atunci a venit criza, multe companii au falimentat, dar Romcab a crescut ca Făt-Frumos din poveste.
În 2007, anul intrării lui Morgan Stanley în companie, Romcab avea venituri totale de 91 milioane lei şi un profit de 1,2 milioane lei, iar datoriile erau de "numai" 34 milioane lei. O afacere sustenabilă. Ce s-a întâmplat de atunci a depăşit orice imaginaţie în materie de dilatare necontrolată a business-ului pe datorie. Ca să nu vă mai plictisesc cu cifrele sar direct la 2013 (date Intercapital): cifră de afaceri de 457 milioane lei, capital propriu de 89 milioane lei, datorii de 381 milioane lei şi un profit de 20 milioane lei. În 2014 cifra de afaceri urcă la 650 milioane lei, datoriile la 555 milioane (cresc deci mai repede), capitalurile proprii ajung la 104 milioane lei şi avem profit în scădere, la 15 milioane lei. În sfârşit, în 2015, ultimul an la care avem rezultate complete, cifra de afaceri este de 823 milioane, datorii de 761 milioane, profit de 42 milioane lei. În ultima raportare financiară, cea pentru septembrie 2016, compania anunţa că are afaceri aproape cât anul anterior (800 milioane), un profit comparabil cu cel din 2015 după numai 9 luni (39 milioane lei) şi datorii de aproape 900 milioane, deci mai mari decât cifra de afaceri şi de peste 4 ori mai mari decât capitalul propriu (valoarea de lichidare a companiei).
Când să bifeze miliardul în afaceri, Romcab îşi cere insolvenţa la începutul lunii februarie, după mai multe incidente cu bilete la ordin care n-au putut fi încasate de furnizori (iniţial a încercat să mascheze asta printr-un comunicat în care punea incidentele respective pe seama vacanţei de sărbători a clienţilor). Aparent, doar o afacere care a crescut necontrolat şi care este acum la un pas de faliment din cauza lipsei de prevedere a administratorilor. Cum să poţi susţine pe termen lung datorii mai mari decât cifra de afaceri în condiţiile în care dobânzile se află la minime istorice acum? De altfel, Romcab încercase pe ultima sută de metri să îşi refinanţeze datoriile în străinătate, făcând demersuri pentru o emisiune de obligaţiuni de 200 milioane euro. Sunt tare curios dacă se vor găsi amatori având în vedere insolvenţa de dată recentă.
De-a lungul timpului, prin Consiliul său de Administraţie s-au vânturat nume mari, specialişti în finanţe şi investiţii precum expertul Gabriel Biriş, fost membru în Guvernul Cioloş, şi italianul Roberto Musneci, reprezentant de bază al mediului de afaceri (aceştia au părăsit CA Romcab în 2014) sau fostul ministru de finanţe Sebastian Vlădescu, preşedinte CA 2014-2016. Poziţii de vitrină remunerate însă generos, având în vedere că membri în CA încasau salarii brute de 7000 euro lunar şi aveau şi o cotă de 5% din profitul companiei, maxim 500.000 euro (iar la 40 milioane lei profit în 2015 respectiva cotă e chiar tentantă). Compania a continuat să se îndatoreze însă accelerat în pofida acestor eminenţe cenunuşii care ar fi putut trage ceva semnale de alarmă în interior (nu ştim dacă au făcut-o). Cert este că şi în exterior începeau să apară semne că nu e totul chiar perfect în Paradis, de vreme ce Morgan Stanley îşi lichida accelerat deţinerile (începuse din 2009, dar vânzările mari de pachete s-au petrecut între 2014-2016). În plus, ce companie e aia care nu dă dividende, deşi are rate mari de creştere a profitului, se credea cumva Google? Din păcate, puţini au fost dispuşi să vadă aceste semne şi nimeni din comunitatea brokerilor şi analiştilor nu le-a anunţat. Un eveniment bizar, care putea da de gândit celor care priveau atent fenomenul Romcab, s-a petrecut în octombrie 2015, când compania a anunţat o majorare ciudată de capital prin care dorea să strângă 120 milioane lei din piaţă. Acţionarilor existenţi le erau oferite acţiuni cu o primă de emisiune enormă, astfel încât preţul final ajungea de 8 ori mai mare dect cel de tranzacţionare din acel moment (7,7 lei/acţiune). Evident, nu s-a subscris dar mulţi au tratat-o ca o bizarerie în loc să pună diagnosticul corect: disperare.
Înainte de anunţul cu insolvenţa, când preţul unei acţiuni era de 8 lei, compania avea un raport preţ/profit pe acţiune de numai 2, ceea ce indică subevaluare mare (sau probleme la fel de mari). Acum, când preţul a scăzut cu 50%, la 4,2 lei,vineri, raportul e de 0,94 (Morgan Stanley a făcut exitul la preţuri cuprinse între 5 şi 8 lei/acţiunea, grosul vânzărilor fiind la peste 7 lei). Una peste alta, o palmă pe obrazul BVB - altă poveste de succes se zbate să scape de faliment la bursă.
Recent, un emitent listat cu surle şi trâmbiţe pe AeRO, e vorba de SameDay Curier, a anunţat că se delistează după numai doi ani de experienţă bursieră.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Cristi C în data de 14.02.2017, 03:26)
Frumos articol. Pare un soi de schemă Ponzi sau o firmă care arde banii noilor investitori/creditori pentru a se menține.
Informația a fost mereu disponibilă tuturor. Pe siteul Romcab se află documentul "cashflow final 2015" care arată o comparație la final de an cu 2014. Se vede limpede cum activitatea de exploatare consuma bani în 2014 și 2015, (27), respectiv (24) milioane lei. Pierderi.
Situația era oarecum fixată acolo jos unde se trage linia prin cheltuielile de finanțare de unde se trăgeau bani constant din împrumuturi, 49, respectiv 67 mil de lei în cei doi ani.
Finalul era previzibil de acum 2 ani.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.02.2017, 07:16)
de ce o palma ?exista si falimente fara ca problema sa fie a bursei
3. fără titlu
(mesaj trimis de nelu din poplaca în data de 14.02.2017, 07:46)
Din ciclul de emisiuni shit happens. Pe de alta parte vezi si cat de buni afaceristi sunt personalitatile gen Vladescu sau Biris care dau sfaturi pe la tv. Oricum nimeni nu stie ce a fost acolo decat cei dinauntru, ca peste tot.
Iar aia cu SDAY e discutabila, nu-i usor sa fii listat pe bursa daca esti mic ca birocratia si regulamentele sunt fara numar. La ce bun sa te complici? Iti trebuie 10 oameni numai sa se ocupe de hartogaraia (deci hartie nu emailuri) cu ASF si cu bursa. Mai esti si sanctionat pentru te miri ce. Cea mai folosita aparatura dintr-o firma legata de piata de capital e imprimanta, trebuie sa ai/trimiti hartie pentru orice. Se consuma la hartie de parca n-ar fi internet. Asa te duci la banca gajezi cu tot ce ai si asta e, stii o treaba.
4. ma intreb?
(mesaj trimis de dar în data de 14.02.2017, 08:20)
cine e auditorul?
5. O alta ocazie irosita
(mesaj trimis de Gelu în data de 14.02.2017, 10:03)
A fost irosita o alta ocazie pentru investitori neputand sa faca short. Bursa sa fac bine sa implementeze repede vanzarea in lipsa. Asta este singura vina a bursei.
6. Palma?
(mesaj trimis de Gavrila în data de 14.02.2017, 10:14)
De ce o palma pe obrazul BVB? O companie listata la bursa nu ar trebui sa dea faliment? Avea BVB vreo obligatie sa avertizeze investitorii sa nu cumpere Romcab dupa ce a iesit Morgan Stanley? Se presupune ca oamenii au discernamant. E problema fiecaruia ce cumpara, ce vinde si la ce pret. Asta e bursa. Nu prea seamana cu o gradinita. Cui nu-i place sa-si puna banii in depozite bancare.
7. Sa fim seriosi
(mesaj trimis de Radu Mischie în data de 14.02.2017, 11:34)
Bursa, va rog eu, nu mai reveniti la SDAY - aia sunt niste fraieri, cand au fost intrebati de ce s-au listat au zis ca vor sa aiba o valoare a companiei. Bah, ori esti prost sa te listezi doar pentru atat, ori, daca te-ai listat din alte motive, tot prost esti sa spui asa ceva.
Legat de Romcab: caz tipic de mar frumos pe dinafara, dar plin de viermi pe dinauntru. Proszer a stiut sa prezinte compania ca fiind pe cai mari, si iata ca, in fuga dupa business, bancile au muscat. Si unii investitori la fel. Asta e. Teapa. Vor mai trece cativa ani, lumea va uita, va aparea un nou Romcab si tot asa (ma rog, daca nu moare BVB pana atunci).
8. rcs-rds
(mesaj trimis de anonim în data de 14.02.2017, 14:30)
RCS-RDS ce face?
Parca si aia aveau datorii de peste 1 miliard EUR.