Extinderea rapidă a tehnologiilor de evitare a coliziunilor i-a adus pe constructorii auto şi service-uri în prag de război, câştigătorul urmând să controleze piaţa pieselor de schimb (evaluată la 800 miliarde dolari) în era digitală, informează Agerpres.
Având în vedere gradul de sofisticare a sistemelor de evitare a coliziunilor, mulţi constructori insistă că doar piesele auto şi reparaţiile efectuate de dealerii lor autorizaţi pot asigura siguranţa. Însă această insistenţă a generat critici din partea service-urilor şi furnizorilor de piese auto independenţi, care în prezent domină piaţa pieselor de schimb. Aceştia susţin că pot produce piese de schimb şi pot repara automobilele la un preţ de cost mult mai mic pentru şoferi, dar sunt blocaţi de constructorii auto.
De exemplu, Subaru i-a informat pe clienţii săi că problemele provocate de piesele de schimb neautorizate pentru sistemul său EyeSight nu sunt acoperite de garanţia sa. O analiză efectuată de Reuters arată că acesta nu este un caz singular. Nissan, divizia sa de lux Infiniti, şi Volvo avertizează şi ei că piesele auto şi reparaţiile efectuate de dealeri neautorizaţi afectează garanţiile lor.
Disputa cu privire la piaţa pieselor de schimb escaladează în SUA. Service-urile independente şi producătorii de piese au cerut Agenţiei responsabile de protecţia consumatorilor, precum şi autorităţilor publice, să intervină. Ei ar dori ca producătorii auto să fie împiedicaţi să condiţioneze garanţiile de utilizarea pieselor auto originale şi de reparaţiile efectuate de dealeri autorizaţi.
"Industria auto susţine în mod fals că trebuie să optezi între siguranţă şi reparare", spune Paul McCarthy, preşedintele Asociaţiei furnizorilor independenţi (Motor & Equipment Manufacturers Association MEMA).
În replică, industria auto susţine că nivelul de sofisticare al noilor tehnologii modifică piaţa pieselor de schimb. The Auto Alliance, un grup ce reprezintă interesele constructorilor auto, susţine că aceştia din urmă pot oferi informaţii şi pregătire, însă deseori service-urile nu dispun de resursele sau expertiza necesare.
Extinderea automatizării va zgudui piaţa pieselor de schimb, care are o valoare de 390 miliarde dolari numai în SUA şi mai mult decât dublă la nivel mondial. Cucerirea pieţei pieselor de schimb ar da o gură de oxigen pentru constructorii auto, care în prezent se luptă cu scăderea vânzărilor. Însă aceasta ar da o lovitură devastatoare pentru service-urile independente care se ocupă de majoritatea reparaţiilor şi angajează milioane de persoane.