Comisia Europeană (CE) a deblocat, la începutul acestei săptămâni, plăţile alocate prin Programul Operaţional Sectorial Transport (POST) - Axele 1 şi 2 -, putând fi reluate, acum, decontările pentru întregul program, după cum ne-a spus Shirin Wheeler, purtătorul de cuvânt al CE pentru politică regională.
Plăţile prin POST au fost întrerupte în luna iunie 2012 şi pre-suspendate la finalul anului trecut, în urma abaterilor de la prevederile legale care au avut loc mai ales în domeniul achiziţiilor publice.
Potrivit reprezentantului european, "CE este satisfăcută că autorităţile române au îndeplinit toate îmbunătăţirile cerute, mai ales din punct de vedere al achiziţiilor publice şi sistemului de gestiune şi control, acestea fiind esenţiale pentru a ne asigura că investiţiile sunt bine gestionate şi conduc la rezultate concrete pentru economie".
Ministerul Transporturilor (MT) a comunicat, săptămâna trecută, că, "în perioada imediat următoare", Comisia Europeană va transmite oficial decizia privind deblocarea POST.
CE a fost anunţată în luna mai, prin raportul favorabil al Autorităţii de Audit a Curţii de Conturi, că MT a finalizat implementarea măsurilor impuse prin documentele de pre-suspendare şi de încetare a plăţilor, transmise în iunie şi decembrie 2012, potrivit MT.
Prin scrisorile de întrerupere plăţi şi presuspendare, Comisia Europeană a stabilit implemeNtarea a opt măsuri specifice pentru Programul Operaţional Sectorial Transport, cu termen limită la 13 februarie 2013.
Corecţiile financiare stabilite de CE pentru POST constau în decertificarea definitivă şi deducerea procentuală definitivă de 20% pentru cheltuielile certificate până la data de 30 iunie 2012 realizate în cadrul contractelor de achiziţie publică pentru care procedurile de atribuire au fost lansate în SEAP înainte de data de 1 octombrie 2011 de către autorităţile contractante finanţate din Axa Prioritară 1 (beneficiari: CNADNR şi CFR) şi axele prioritare 2 şi 3 (beneficiar: CFR SA), după cum ne-au spus reprezentanţii MT.
Până în prezent, cele mai întâlnite abateri de la prevederile legale, în domeniul achiziţiilor publice, fac referire la aspecte precum utilizarea unor criterii de calificare a ofertanţilor cu caracter restrictiv; factori de evaluare nelegali; nerespectarea principiului tratamentului egal pe parcursul evaluării ofertelor; încălcarea regulilor de publicitate şi transparenţă pe parcursul derulării procedurilor de achiziţie; încheierea de acte adiţionale la contractele de achiziţie fără a fi îndeplinite cerinţele legale privind condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru suplimentarea lucrărilor/serviciilor prevăzute în contractul iniţial.
Gradul de absorbţie a fondurilor europene prin POST, aferent exerciţiului bugetar 2007-2013, este de 9,26%.
Acesta este influenţat, în mare parte, de calitatea proiectelor, a achiziţiilor realizate în cadrul acestora, a managementului de contract şi a firmelor de construcţii, potrivit surselor citate.
Estimarea contribuţiei Uniunii Europene reflectată în declaraţiile de cheltuieli pe care AM POST le va transmite la Autoritatea de Certificare şi Plată (ACP) până la sfârşitul anului în curs depăşeşte valoarea de 3,9 miliarde lei.
Oficialii din Ministerul Transporturilor ne-au spus, recent, că, pentru bugetul 2014-2020, pleacă de la premisa "că absorbţia va fi de 100%". Aceştia ne-au mai precizat că, pentru atingerea ţintei de absorbţie în anul 2013, Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Transport (AM POST) şi-a consolidat sistemul de management şi control prin înfiinţarea Compartimentelor Metodologie achiziţii publice şi Verificarea capacităţii administrative a beneficiarului şi are în vedere următoarele: iniţierea unei proceduri de achiziţii publice pentru certificarea prin sondaj a cheltuielilor care urmează să fie solicitate la rambursare de către ingineri autorizaţi; consolidarea capacităţii administrative a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi Companiei Naţionale de Căi Ferate SA (CFR) prin exercitarea funcţiei de supraveghere a AM POST asupra acţiunilor ex-ante în cadrul procedurii de achiziţie publică; dezvoltarea instrumentelor de monitorizare periodică a proiectelor; emiterea instrucţiunilor pentru activităţile de monitorizare şi certificare a cheltuielilor, precum şi utilizarea Asistenţei Tehnice pentru creşterea capacităţii administrative la beneficiarii POST.
Numărul proiectelor depuse spre finanţare în cadrul POST era la finalul lunii mai de 156, cu o valoare totală de circa 52 miliarde lei, din care contribuţia Uniunii Europene ajunge la 32,54 miliarde lei.
Până la data menţionată, au fost aprobate 97 de proiecte, iar valoarea totală a acestora se ridică la 27,96 miliarde lei, din care contribuţia Uniunii Europene este de aproximativ 16 miliarde lei.
Alocarea financiară pentru POST 2007-2013 ajunge la valoarea totală de 5,69 miliarde euro, din care contribuţia Uniunii Europene este de 4,56 miliarde euro, iar contribuţia naţională publică - de 1,13 miliarde euro.
În acest an, ţara noastră va trebui să absoarbă, pentru sectorul transporturilor, 1,1 miliarde euro, de la UE, pentru a nu fi nevoită să returneze banii necheltuiţi către UE.