Creşterea procentului investiţiilor în acţiuni ale fondurilor de pensii ar putea compensa contribuţia diminuată a cetăţenilor la acestea, susţine Mircea Ursache, vicepreşedinte al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).
Domnia sa a declarat: "În momentul de faţă, pentru a proteja fiecare tânăr care la 1 august 2008 a avut sub 30 de ani şi a început să-şi depună banii pentru pensie, au existat elemente de natură restrictivă cu privire la procentul de investiţii în acţiuni la societăţi comerciale listate pe piaţa reglementată. Adică 5% putea să investească (fondul în acţiuni n.r.). Asta era într-o perioadă de profundă criză în Europa. Acum viaţa arată că e posibil să dai voie fondurilor private să investească mai mult în acţiuni, să aibă un randament mai mare care va compensa această diferenţă de contribuţie. Prin creşterea procentului şi creşterea automată a randamentelor fondurilor din punct de vedere al fiecărui cetăţean, contribuţia diminuată nu se va simţi atât de mult". Domnia sa susţine că o eventuală decizie trebuie luată de Parlament, potrivit Agerpres. Domnul Ursache a continuat : "Fondurile de pensii din România sunt în prima treime din punct de vedere al randamentelor la nivel european.
Locul 9 arată că ele reprezintă o nevoie pentru economie. La toate marile listări ale companiilor de stat, fie că vorbim de Electrica, de Transgaz, fondurile de pensii private au fost printre principalii investitori instituţionali. O decizie cu privire la contribuţia la fondurile de pensii private este una care se ia statal, analizând global contribuţia pensiilor".
• Ursache, ASF: "Fondul suveran va avea în jur de 90 de companii"
Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) va avea aproape 90 de companii în portofoliu, deşi în proiectul iniţial era vorba despre 27, reiese din declaraţiile lui Mircea Ursache, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF): "Proiectul actual al Fondului Suveran, aşa cum e înaintat Parlamentului, are un progres uriaş faţă de forma iniţială în sensul că practic a triplat numărul de companii propuse să intre în Fondul Suveran şi, mai mult decât atât, dă perspectiva tranzacţionării lor pe piaţa de capital. Acum se estimează că vor fi aproape 90 de companii în Fond, asta e varianta nouă. Fondul Suveran va avea o perioadă de graţie, în care se va aşeza, de 18 luni. E nevoie de o perioadă de timp în care să aşezi bine, să-i vezi nevoia investiţională, unde ai nevoie de IPO-uri, deci un proces mult mai complex. El figurează ca un sistem osmotic. E nevoie undeva să intervin? Merg şi cumpăr pachete de acţiuni ca să rentabilizez o companie. Unde merge bine şi valoarea creşte foarte mult, atunci mă duc şi vând, încasez o sumă mare de bani ca să pot pe urmă să o investesc, de la sistemul sanitar, în spitale, în parteneriat public-privat sau în companii care au nevoie de bani, retehnologizare".
El susţine că a avea un Fond Suveran este o necesitate, iar vremea companiilor administrate de minister s-a terminat.
"A avea un Fond Suveran în România e o necesitate, datorită faptului că finanţarea prin sistemul bancar a devenit din ce în ce mai mică în detrimentul finanţării prin piaţa de capital. Mediul de afaceri privat e mai interesat astăzi de finanţare prin piaţa de capital decât prin sistemul bancar. În aceste condiţii, apariţia Fondului, înafară că reprezintă o necesitate pentru economia românească, este o confirmare a faptului că astăzi dacă vrei transparenţă, raportări şi guvernanţă corporativă, trebuie să te duci pe piaţa de capital. Vremea societăţilor închise, a companiilor administrate de către un minister s-a terminat", a mai arătat oficialul ASF.
Reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice (MFP), au declarat pe 30 august, într-o întâlnire cu presa, că Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii va avea 27 de companii profitabile în portofoliu, iar listarea Hidroelectrica va fi decisă de noua entitate.
"Capitalul social al FSDI va fi format din aport în natură reprezentat de pachete de acţiuni deţinute de stat la societăţile care se vor afla în portofoliul FSDI, precum şi din aport în numerar. Pachetele de acţiuni se transferă în proprietatea FSDI, iar acesta va putea dispune liber de ele, în calitate de bunuri proprii. În cazul societăţilor în care la data preluării, statul este acţionar integral sau majoritar, FSDI nu va putea înstrăina, sub nicio formă aceste acţiuni, dacă acest fapt va duce la pierderea poziţiei de acţionar majoritar a FSDI la societăţile în cauză", se arată în expunerea de motive a proiectului publicat pe site-ul instituţiei.
Potrivit reprezentanţilor MFP, FSDI va avea un capital social în numerar de 1,85 miliarde lei, bani proveniţi din Trezorerie, din privatizări. Fondul va avea în portofoliu 27 de companii profitabile, dar CEC Bank şi Eximbank au fost excluse pe motiv că "ar fi fost ciudat să se îndatoreze pentru un proiect la băncile din portofoliu".
Printre companii se va afla şi Hidroelectrica, iar oficialii MFP spun că un viitor IPO va fi făcut de FSDI. De asemenea, dacă fondul va considera că trebuie să vândă acţiuni ale unor companii din portofoliu, va putea să o facă, dar să rămână cu cel puţin 50+1% din acţiuni. În AGA companiilor vor fi reprezentanţii fondului. De asemenea, Fondul va putea cumpăra acţiuni ale unor companii private de pe piaţa de capital, dar rolul lui este să facă investiţii în economie.
"Proiectul de act normativ va avea impact asupra veniturilor bugetului de stat începând cu anul 2018, în sensul reducerii veniturilor la bugetul de stat cu valoarea dividendelor încasate de FSDI în contul acţiunilor transferate în portofoliul FSDI. Această influenţă va fi recuperată în anii următori primului an de funcţionare prin încasarea dividendelor pe care FSDI le va plăti statului, în calitate de acţionar unic, potrivit hotărârii Adunării Generale a Acţionarilor de repartizare a profitului şi stabilire a dividendelor", se arată în expunerea de motive.
Astfel, conform reprezentanţilor MFP, impactul în bugetul de stat este de 2 miliarde lei pe an, pentru că dividendele vor fi încasate de FSDI. Fondul nu se va lista niciodată, iar scopul lui e să facă profit.
Companiile la care FSDI va fi acţionar sunt Engie România, Electrica, Delgaz, E.ON Energie România, Biofarm, Chimcomplex, OMV Petrom, Telekom România, Antibiotice, Compania Naţională pentru Controlul Cazanelor, Instalaţiilor de Ridicat şi Recipientelor sub Presiune, Loteria Română, Societatea Naţională a Sării, IAR, OIL Terminal, Cupru Min, Unifarm, Societatea Naţională a Apelor Minerale, Compania Naţională a Apelor Minerale, Compania Naţională de Investiţii pentru Turism, Romgaz, Societatea de Producere a Energiei Electrice în Hidrocentrale - Hidroelectrica, Aeroporturi Bucureşti, Nuclearelectrica, Imprimeria Naţională, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime, Societatea de Administrare a Participaţiilor în Energie, Conpet.
Administrarea FSDI se va face în sistem dualist, de către un Consiliu de Supraveghere şi un Directorat.
Mircea Ursache, ASF: "Este puţin probabil ca, începând cu 3 ianuarie 2018,să implementăm MiFID II"
Este puţin probabil ca, începând cu 3 ianuarie 2018, România să implementeze directiva MiFID II, care vizează pieţele de instrumente financiare, a precizat, vineri, Mircea Ursache, vicepreşedinte al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), în cadrul unei conferinţe pe tema pieţei de capital.
Domnia sa a declarat: "Neavând drept de iniţiativă legislativă, ca şi Banca Naţională, toate demersurile noastre sunt prin Ministerul de Finanţe. În momentul de faţă, MiFID II nu a plecat de la Guvern către Parlament. Este puţin probabil ca, până la sfârşitul anului, Parlamentul cu cele două camere şi pe urmă şi preşedintele să o promulge, pentru ca această lege să intre la 3 ianuarie 2018. Spun asta pentru că, în practica europeană, directivele îşi fac efectul nu la data stabilită, ci la data la care se implementează în legislaţia naţională, deci mai există un răgaz".
Potrivit domnului Ursache, România nu constituie un caz izolat în ceea ce priveşte implementarea directivei MiFIDII.
În opinia oficialului ASF, există două argumente pentru care piaţa de capital românească este pregătită pentru implementarea MiFIDII.
Domnia sa a explicat: "Această lege s-a scris împreună cu piaţa, capitol cu capitol. Nu am scris-o singuri, chiar dacă a fost vorba de implementarea unei directive europene (...).
După părerea mea, în momentul de faţă, există un accept al pieţei în acest sens.
Al doilea motiv pentru care cred că piaţa este pregătită este dat de faptul că de patru ani de zile noi am transformat radical legislaţia pieţei de capital. Nu mă refer la eliminarea celor opt bariere, ci a altor patruzeci şi ceva de acte, de dispuneri, de măsuri (...). Piaţa de capital, ca să se dezvolte, trebuie să aibă libertate. Rolul nostru este să veghem ca să se respecte legea. Voi da peste mână oricui îndrăzneşte să mai vină cu bariere în piaţa de capital. Legislaţia europeană este cea care trebuie respectată şi nu altceva".
Oficialul ASF a mai punctat că, în scurt timp, vede bursa de la Bucureşti funcţionând ca o bursă regională.
(A.I.)
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.11.2017, 09:28)
fondurile de pensii vor prelua descarcarile fondurilor speculative care au dublat actiunile sectorului energetic...deci cine plateste?viitorul pensionar, la multi ani!
1.1. si unele persoane fizice (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.11.2017, 14:59)
Asa este, si in completare nu doar fondurile dar si unele persoane fizice profita de mult timp de aceasta intelegere cu fondurile.
Aceste persoane cumpara actiuni pe numele altora tocmai pentru a nu putea fi identificate,acest procedeu se practica de mult la bvb,doar ei fac bani la intelegere cu fondurile de pensii,se tin unii pe altii.Ei castiga o multime de bani iar cei care pierd incontinuu sunt persoanele captive din fondurile de pensii.Vom vedea cat va mai tine bursa in acest fel.
2. fără titlu
(mesaj trimis de bibi în data de 27.11.2017, 10:14)
Sigur, investiti in actiuni ca randamentul este "sigur" si poate exista un castig mai mare, care sa compenseze pierderea de valoare a contributiilor, sau poate sa scada cotatia actiunilor si sumele investite sa se duca dracu si in long de hold to maturity sa fie hold till insolvency.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.11.2017, 13:04)
Paziti - ne mai bine de ssif-uri si de brokeri care au tranzactionat banii clientilor in nume propriu!
3. Manipulare grosolana?
(mesaj trimis de Observator în data de 27.11.2017, 15:20)
Dupa parerea mea, Olguta are dreptate cand afirma ca, pilonul 2 , in 2018, va beneficia de cel putin aceleasi intrari in lei comparativ cu 2017, desi procentul se reduce de la 5,1 la 3,75% cu 01.01.2018. Si asta datorita faptului ca salariile vor creste atat la bugetari ( cu 1 martie in sanatate si educatie, sigur ) dar si la cei din mediul privat, dupa cresterea salariului minim brut la 1900 lei/luna si inasprirea concurentei pentru angajarea si pastrarea fortei de munca bine calificata. Deasemenea, in urma anunturilor zilnice a noi investitii sau a extinderii unor afaceri existente ( apropo, asta datorita cresterii puterii de cumparare si, deci, a consumului atat de blamat de unii. Nu se puteau dezvolta afacerile interne cu oameni saraci. Cu austeritate a incercat Basescu + Boc si n-a iesit nimic bun. Paradoxul e ca unii au uitat si le place sa fie manipulati. ), prevad o crestere semnificativa a numarului de angajati. Deci, fondurile de pensii vor avea bani de investit, inclusiv la BVB. Dar, da, sunt pentru marirea pragului de la 5 la 10-20% a investitiei in actiuni mai ales ca, acum, actiunile multor societati listate la BVB sunt subevaluate.