Standard & Poor"s a urcat calificativul pentru datoria pe termen lung acordat CFR Marfă de la "CCC" la "B-" şi a scos compania feroviară de sub monitorizare, unde a fost plasată pe 10 august 2007, a anunţat agenţia de rating. "Urcarea calificativului şi scoaterea de sub supraveghere reflectă îmbunătăţirea semnificativă a situaţiei CFR Marfă din punctul de vedere al lichidităţilor şi al profilului de maturitatea a datoriilor, în urma refinanţării prin emisiunea de obligaţiuni în euro, cu o valoare totală de 120 milioane euro", a explicat analistul de la Standard & Poor"s, Eugene Korovin.
Pe de altă parte, poziţia CFR Marfă din punctul de vedere al lichidităţilor şi profilului de maturitate a datoriei rămâne slabă, din cauza spaţiului foarte restrâns de manevră în condiţiile financiare existente.
Ratingurile reflectă scăderea constantă a traficului prin CFR Marfă, concurenţa strânsă din sectorul transporturilor în România, faptul că societatea are o flotă învechită, o structură inflexibilă de costuri, care agravează riscurile operaţionale, flexibilitate financiară limitată şi expunerea la fluctuaţiile cursului de schimb, mai spun specialiştii de la Standard & Poor"s.
Aceste riscuri sunt atenuate de poziţia solidă, însă în cădere, a CFR Marfă, de creşterea continuă a pieţei transporturilor din România, precum şi de protecţia pe care compania o are din partea unui flux de bani consistent, a profilului de maturitate a datoriei şi de nivelul lichidităţilor.
Ratingul acordat CFR Marfă reflectă capacitatea de plată a companiei, luată ca entitate de sine-stătătoare. Cu toate că statul deţine încă un pachet majoritar la CFR Marfă, guvernul doreşte să privatizeze compania până în 2008 şi nu s-a angajat să-i acorde ajutoare de stat.
Împrumutul bancar sindicalizat, în valoare de 120 de milioane de euro şi cu scadenţă la zece ani, constituie o mare parte din datoria CFR Marfă. Rezervele de bani gheaţă ale companiei îi asigură acesteia un nivel confortabil de acoperire a datoriilor financiare pe termen scurt, de 21 milioane euro, şi alte costuri, de aproximativ 8 milioane euro, legate de litigii. Programul de investiţii al companiei pe 2008 "ar putea fi acoperit din intrările de bani şi din surplusuri", mai scriu specialiştii de la Standard & Poor"s.
În cazul în care va depinde de noi proprietari, CFR Marfă s-ar putea bucura de susţinerea financiară a companiei-mamă. Strategia, politica financiară şi profilul operaţional al acesteia s-ar putea schimba, de asemenea, dramatic după privatizare.
Noi slăbiri ale poziţiei pe piaţă a CFR Marfă, pe fonduri riscurilor macroeconomice din economia românească şi preesiunilor de concurenţă, care se vor vedea în scăderea constantă a traficului, ar continua să slăbească profitabilitatea CFR Marfă şi ar putea atrage o retrogradare, mai scrie Standard & Poor"s.
Altfel, o inversare a tendinţei negative din piaţă, consolidarea poziţiei pe piaţă a companiei pentru a susţine nivelul actual al lichidităţilor şi o evoluţie financiară pozitivă ar atrage o nouă urcare a ratingului.