Miniştrii statelor din Uniunea Europeană au aprobat luni noile propuneri de reglementare a modului în care sunt testate şi autorizate autovehiculele, în pofida opoziţiei Germaniei, în ideea evitării repetării scandalului Volkswagen (Dieselgate), transmite Reuters, potrivit Agerpres.
Comisia Europeană va putea acum amenda direct producătorii auto care încalcă normele.
Înainte de a fi aprobate, propunerile trebuie discutate în Parlamentul European.
Miniştrii au aprobat cu majoritate calificată aceste propuneri, a anunţat preşedinţia malteză a Consiliului European.
În luna septembrie 2015, grupul auto german Volkswagen a recunoscut că a manipulat emisiile poluante ale automobilelor echipate cu motoare diesel, ceea ce a determinat Comisia Europeană să propună norme mai stricte pentru testarea autovehiculelor. Printre propunerile Executivului comunitar se numărau obligarea guvernelor să plătească pentru testarea emisiilor în locul producătorilor auto, precum şi autorizarea Bruxelles-ului să amendeze producătorii auto pentru orice încălcări ale normelor.
Conform unui proiect acceptat de statele membre şi consultat de Reuters, Comisia Europeană va putea impune amenzi de până la 30.000 de euro (21.613 dolari) per vehicul producătorilor auto care încalcă normele.
Diplomaţii UE susţin că Germania, cel mai mare producător auto european, nu vrea ca Bruxelles-ul să aibă atribuţii suplimentare, în pofida Dieselgate.
"Ei nu sunt prea încântaţi de propunerile prin care Comisia Europeană primeşte noi atribuţii", a declarat un diplomat, pentru Reuters.
Germania vrea menţinerea sistemului actual, conform căruia producătorii auto sunt cei care plătesc agenţiile care efectuează testarea automobilelor.
O anchetă a Parlamentului European a acuzat guvernele mai multor state membre, printre care Italia, Franţa şi Spania, că au întârziat în mod repetat amânarea unor teste mai stricte privind emisiile poluante, în pofida dovezilor care arată că normele mai relaxate permit ca poluarea să depăşească limitele legale.
Bruxelles-ul este nemulţumit de ceea ce numeşte înţelegeri între guverne şi producătorii auto şi în luna decembrie 2016 a lansat acţiuni în justiţie împotriva Germaniei, Marii Britanii şi altor cinci state membre.