Învăţământul autohton are multe probleme, inclusiv una legată de modul cum văd evoluţia societăţii mulţi dintre profesori. Un studiu realizat de cercetători ai Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj a oferit rezultate îngrijorătoare, dar previzibile pentru toţi cei care au intrat în contact cu procesul educaţional, indiferent de palierul la care acesta se desfăşoară.
Studiul "Educaţie pentru democraţie în şcolile din România" arată că mulţi profesori au un ataşament scăzut faţă de un regim democratic, îşi doresc o dictatură, nu au încredere în Parlament, Guvern şi partide.
Potrivit acestuia, 45% dintre profesori consideră că ar fi bine dacă ţara noastră ar fi guvernată de un lider puternic, răspunzând astfel la întrebarea "Cât de bine ar fi pentru România să aibă un conducător puternic, care nu îşi bate capul cu Parlamentul şi cu alegerile?". Cu toate acestea, 87% din totalul profesorilor cuprinşi în eşantion au apreciat că un sistem politic democratic este o opţiune bună sau foarte bună, iar 14% consideră ieşirea din Uniunea Europeană ca fiind o proiecţie pozitivă. Starea de confuzie rezidă şi din răspunsurile la alte întrebări. Tot 14% sunt de acord cu existenţa unui regim militar, iar 11% ar favoriza prezenţa unui sistem guvernat de legea religioasă (care ar presupune lipsa partidelor politice şi absenţa mecanismelor electorale). Doar 8% dintre respondenţi au nivele ridicate de încredere în partide, 15% în Parlament şi 19% în Guvern. Pe de altă parte, instituţiile în care profesorii au multă încredere sunt armata (79%), biserica (62%) şi poliţia (59%). Merită notat şi faptul că peste două treimi dintre respondenţi declară nivele modeste de interes pentru politică. Studiul mai arată că 30,5% dintre profesori nu vor să aibă ca vecini persoane de rasă diferită, 32,4% nu vor să fie vecini cu imigranţi/muncitori din străinătate, 38,3% - cu homosexuali, 32,4% - cu persoane de religie diferită, 33,1% - cu persoane necăsătorite care trăiesc împreună, 33,7% - cu persoane care vorbesc o altă limbă şi 42,5% cu rromi. 37,6% dintre profesori au spus că homosexualitatea nu este "niciodată justificată". De asemenea, 27,2% dintre ei au considerat că avortul nu este niciodată justificat, 9,9% au aceeaşi părere despre divorţ, 10,4% despre relaţiile sexuale înaintea căsătoriei, 66,9% despre sinucidere, 45,8% despre eutanasie. Alţi 85,6% consideră că nu este niciodată justificat ca un bărbat să îşi bată soţia, însă violenţa părinţilor împotriva copiilor este mai acceptată: doar 68,4% consideră că nu este niciodată justificat ca părinţii să îşi bată copiii.
Studiul a fost realizat de Gabriel Bădescu (Universitatea "Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca), Daniela Angi (Babeş-Bolyai), Oana Negru-Subţirică (Babeş-Bolyai) şi Claudiu Ivan, sub egida Fundaţiei Friedrich Ebert Stiftung. Acesta a cuprins 1.427 de profesori, aleşi aleator dintr-un eşantion, de asemenea aleator, de 140 de şcoli. Studiul cantitativ a fost urmat şi de un studiu calitativ, cu interviuri ample, iar în acele sesiuni autorii notează că au obţinut câteva nuanţări ale acestor atitudini. Interviurile au fost realizate în martie 2018.