SMS-urile, reclamele TV şi email-urile primite fără acord reprezintă în opinia consumatorului cele mai intruzive medii de comunicare, potrivit unui studiu realizat de Media Direction şi Exact Cercetare şi Consultanţă.
"Dacă în opinia consumatorului cele mai intruzive 3 medii de comunicare sunt reprezentate de SMS-uri, reclame TV şi emailuri primite fără acordul lor, marketerii au o părere puţin diferită, considerând că pe lângă SMS şi e-mailing, bannerul online este cel de-al treilea element din topul celor mai supărătoare medii de comunicare", se arată într-un comunicat remis redacţiei.
Aşadar, publicitatea online nu este atât de deranjantă pentru consumatori pe cât cred marketerii, arată studiul de piaţă desfăşurat de Media Direction şi Exact Cercetare şi Consultanţă, în vederea descoperirii modului în care pot relaţiona în România mărcile cu consumatorii.
"Având în vedere posibilităţile din ce în ce mai mari ale consumatorilor de a fi o voce în relaţia cu mărcile, pentru branduri, maniera de a-şi construi povestea s-a schimbat fundamental. Nu mai este vorba doar despre ce şi unde spui, ci şi de cui, cum şi când o spui, întocmai ca într-o relaţie de cuplu", a declarat Gabriel Pătru, Integrated Communication Director, Media Direction.
Studiul dezvoltat de Media Direction şi Exact Cercetare şi Consultanţă reprezintă o cercetare realizată în mai multe etape în Romania şi urmăreşte analiza ecosistemului de comunicare, având la bază o metodologie dezvoltată de Digital Lab BBDO în colaborare cu Yahoo US.
• Paid Media sau "Primul flirt"
Conform comunicatului de presă, media plătită creează prima întâlnire a consumatorului cu marca: aici află despre existenţa mărcii şi despre ce îi oferă marca respectivă, 61% dintre consumatorii intervievaţi fiind de acord că "un brand mare este ca o persoană interesantă la o petrecere". Iar Paid Media joacă un rol foarte important în crearea imaginii de brand.
"Atat specialiştii în marketing, cât şi consumatorii consideră că ce-i prea mult strică. 71% dintre marketeri sunt de parere că unele mărci transmit mesaje atât de intens şi cu o frecvenţă atât de mare, încât ajung < să terorizeze > prin publicitate. De cealaltă parte însă, consumatorii nu sunt atât de sensibili la asaltul mărcilor, doar 59% dintre ei fiind de acord cu afirmaţia de mai sus", se mai arată în comunicat.
• Owned Media sau "Primele întâlniri"
La primele întâlniri tindem şi reuşim să ascundem ce ne place mai puţin la noi şi să accentuăm calităţile noastre, se mai arată în comunicat. De aceea, Owned Media, deşi nu este deloc intruzivă (deoarece consumatorul alege), ea nu este considerată întru totul credibilă: 59% dintre consumatori consideră că informaţiile de pe site-ul companiei prezintă şi amplifică doar aspectele pozitive ale mărcii, in timp ce 62% dintre marketeri sunt de aceeaşi părere.
Mai mult decât atât, întrebaţi ce fac consumatorii pe site-ul unui brand, cel mai frecvent motiv de vizitare ales este cel de familiarizare cu marca/produsul/oferta - 56%, de a face cumpărături (acolo unde i se oferă această posibilitate) - 42% şi de a trimite un email/comentariu prin intermediul site-ului oficial (32%), chiar dacă doar 16% menţionează că li s-a răspuns ca urmare a trimiterii acestui email.
• Earned Media este deja "O relaţie"
Conform sursei citate, aproximativ 50% dintre consumatori consideră că Reţelele sociale şi site-urile de review-uri furnizează perspective realiste asupra mărcilor şi că mărcile sunt forţate să fie mai responsabile datorită reţelelor sociale, chiar dacă într-o măsură semnificativ mai mică decât marketerii. Aceştia acordă zonei de social media o importanţă mult mai mare în construirea imaginii de marcă în faţa consumatorilor decât o fac consumatorii.
Studiul dezvoltat de Media Direction şi Exact Cercetare şi Consultanţă s-a desfăşurat în patru etape: primele două au avut la bază cercetare calitativă (atât interviuri cu marketeri de calibru, cât şi cu consumatori influenţi în social media). Următoarele două etape au fost cantitative: una în rândul marketerilor şi una în rândul consumatorilor, în care au fost validate insighturile din primele două etape ale studiului. Perioada de pregătire a acestui studiu unic în România, culegerea informaţiilor şi procesarea datelor a durat aproximativ 6 luni de zile.