Pandemia de Covid-19 a accelerat trecerea către digital în industria serviciilor financiare, dar odată cu acest transfer s-a extins şi activitatea frauduloasă în domeniu.
O analiză realizată recent de TransUnion - agenţie americană de raportare a creditelor pentru consumatori - constată că proporţia tranzacţiilor riscante derulate la nivel mondial în industria serviciilor financiare a crescut cu 11% de la începutul lunii martie până în prezent. TransUnion defineşte tranzacţiile riscante ca fiind operaţiunile refuzate sau revizuite din cauza indiciilor de fraudă.
TransUnion menţionează că noul mediu economic şi al lucrului de la distanţă contribuie, probabil, la creşterea numărului tranzacţiilor potenţial frauduloase. Sursa precizează că băncile şi alte societăţi de creditare şi-au mutat forţa de muncă din birourile fizice acasă, sucursalele sunt închise sau oferă acces limitat clienţilor, iar operaţiunile prin card, nu prin plăţi fizice, s-au extins masiv. Conform TransUnion, instituţiile financiare se aliniază rapid la canalele digitale şi au înregistrat o creştere masivă a tranzacţiilor digitale, respectiv cu 250% în intervalul amintit.
Jason Laky, vicepreşedinte executiv al diviziei de servicii financiare din cadrul TransUnion, declară citat de GlobeNewswire: "Pandemia de Covid-19 a creat provocări unice şi fără precedent pentru industria serviciilor financiare şi a adus în atenţie multe instituţii cu un risc crescut de fraudă. Deoarece instituţiile financiare îşi cresc prezenţa digitală ca să vină în sprijinul consumatorilor, este imperativ ca acestea să aibă implementate soluţii corecte pentru a le oferi clienţilor încredere şi experienţe sigure, fără probleme".
• Furtul de identitate, cea mai frecventă fraudă financiară
Creşterea generală a atacurilor frauduloase cuprinde multe tipuri de acţiuni, însă frauda de identitate este cea mai răspândită în rândul firmelor de servicii financiare, înregistrând, spre exemplu, o creştere cu 23% în reţeaua TransUnion.
Frauda de identitate poate avea forme nuanţate, precum frauda de identitate sintetică, în care infractorii creează identităţi fictive, punând laolaltă atribute reale de identitate şi informaţii false cu intenţia de a deschide conturi frauduloase.
Poate include, de asemenea, furtul de identitate în cazul în care infractorii folosesc identităţi ale consumatorilor furate pe care le-au obţinut printr-o varietate de tehnici precum phishing-ul.
Înainte de pandemie, creditorii erau capabili să diminueze riscul de fraudare. De exemplu, un creditor analizat într-un studiu al grupului Aite vorbea despre o scădere cu 8% a pierderilor din fraude înainte de pandemia de Covid-19. În actualul climat, însă, proiecţia în acest sens este mai aproape de o creştere cu 10-15%, diferenţa fiind extrem de importantă întrucât intervalul dintre previziuni este de numai câteva luni.
În timp ce unii creditori au înregistrat progrese în reducerea incidenţei fraudei sintetice care priveşte cardurile de credit noi şi împrumuturile auto, tema rămâne o problemă serioasă, scrie analiza. Conform acesteia, valoarea estimată a soldurilor restante din cauza fraudei de identitate sintetică pe pieţele auto, de carduri şi împrumuturi personale este de un miliard de dolari.
Shai Cohen, prim-vicepreşedinte al departamentului de fraudă globală şi soluţii de identitate de la TransUnion, spune: "Frauda sintetică este, în continuare, una dintre cele mai proeminente probleme din industria serviciilor financiare, iar una dintre cele mai eficiente metode de reducere a acestui tip de fraudă este detectarea tiparelor sau atributelor suspecte în timpul deschiderii şi verificării contului. Creditorii pot încorpora cu uşurinţă aceste semnale de alarmă în modelele lor de detectare a fraudei, pentru o acoperire mai cuprinzătoare, protejând în acelaşi timp consumatorii".
De exemplu, analiza TransUnion a constatat că informaţiile cu potenţial de identificare, precum o adresă de e-mail, pot fi un semnal predictiv important al fraudei.
Amintim că, în luna mai, o analiză realizată de TransUnion arăta că industria telecomunicaţiilor, sectorul retail şi serviciile financiare sunt cele mai afectate de fraude online în perioada pandemiei de Covid-19, iar milenialii reprezintă segmentul de consumatori cel mai vizat de atacatorii online, care folosesc escrocherii pe tema Covid-19.
În acea analiză, TransUnion arăta că, în general, volumul tranzacţiilor digitale suspectate că sunt frauduloase a crescut cu 5% în perioada 11 martie - 28 aprilie, comparativ cu intervalul 1 ianuarie - 10 martie 2020, fiind identificate peste 100 de milioane de tranzacţii riscante între 11 martie şi 28 aprilie.
• Experian: "Tentativele de fraudă financiară au crescut cu 33% în aprilie, în Marea Britanie"
Tentativele de fraudă financiară au crescut cu 33% în aprilie, faţă de martie, în Marea Britanie, în contextul în care ţara a intrat atunci în carantină din cauza pandemiei de Covid-19, potrivit unei analize realizate de Experian şi Serviciul Naţional de Prevenire şi Combatere a Fraudelor.
Studiul notează că infractorii au vizat o multitudine de produse financiare, inclusiv conturi curente şi de economii, deoarece au căutat să profite de perturbările din operţiunile întreprinderilor şi ale clienţilor lor, provocate de pandemie.
Pe ansamblul produselor financiare, ratele de fraudă au crescut cu o treime în comparaţie cu mediile lunare anterioare, conform sursei. Cea mai mare creştere a fost consemnată în cazul cererilor frauduloase de finanţare pentru achiziţii de maşini şi alte active: +181%, urmată de cea care priveşte conturile curente (+35%) şi conturile de economisire (28%), potrivit Experian.
Totuşi, sursa menţionează că, în timp ce constatările evidenţiază o creştere a proporţiei cererilor frauduloase, autorităţile au putut identifica şi investiga cu succes noile activităţi frauduloase lansate de la începutul pandemiei.
Micah Willbrand, director al departamentului de identitate şi fraudă din cadrul furnizorului de soluţii IT Experian, declară: "Creşterea ratelor de fraudă pentru fiecare categorie este un avertisment că băncile, societăţile de construcţii şi alţi furnizori financiari trebuie să acorde atenţie ca de obicei identificării cererilor frauduloase, chiar şi în circumstanţele unice în care se află ţara acum. Infractorii au căutat să profite de situaţie fiind convinşi că perturbarea activităţilor normale le va oferi o rată mai mare de succes, dar au fost în mare parte dezamăgiţi".
• ACI Worldwide: Comerţul online a crescut cu 81% în mai, la nivel mondial
Vânzările online globale au crescut puternic în mai, anumite sectoare experimentând un avans cu trei cifre, în ritm anual, potrivit ACI Worldwide, furnizor de sisteme de plăţi din Florida, care menţionează că au fost realizate sute de milioane de tranzacţii e-commerce luna trecută.
Potrivit sursei, tranzacţiile retail din lume au sporit cu 81% în mai, comparativ cu acelaşi interval din 2019, iar cele mai multe achiziţii au fost realizate pe piaţa echipamentelor şi articolelor sportive, unde creşterea a fost de 216%. Urmează tranzacţiile de pe piaţa articolelor de menaj şi decoraţiuni DIY (Do It Yourself - Fă singur), unde avansul a fost de 190%. Un avans major a fost consemnat şi pe piaţa de gaming (jocuri): +84%.
Sursa amintită precizează că rata tentativelor de fraudă în comerţul cu amănuntul online a atins 3,4% în luna mai 2020, în scădere uşoară de la 4,3% în aprilie şi 5,3% în martie. În plus, rata a scăzut pentru prima dată în anul curent, faţă de anul anterior, în condiţile în care aceasta atingea 3,8% în mai 2019.