Sudiu Pluxee: De ce rămân angajaţii români în IMM-uri: cultură organizaţională, oportunităţi de avansare în carieră şi dezvoltare profesională.

R.S.
Comunicate de presă / 4 iulie

Sudiu Pluxee: De ce rămân angajaţii români în IMM-uri: cultură organizaţională, oportunităţi de avansare în carieră şi dezvoltare profesională.

Pluxee România dezvăluie rezultatele studiului "Talent Insight. Piaţa Muncii şi IMM-urile", dezvoltat împreună cu Ipsos România.

Studiul şi-a propus să fie o radiografie a modului în care IMM-urile recrutează şi motivează angajaţii, dar şi să determine principalele provocări, tendinţele şi dinamicile mediului antreprenorial pe piaţa forţei de muncă. "Talent Insight. Piaţa Muncii şi IMM-urile" este parte din strategia pe termen lung a Pluxee România de a susţine mediul antreprenorial românesc, compania deservind în prezent peste 25.000 de companii de tip IMM şi mai bine de 500.000 de angajaţi care lucrează pentru acestea, conform unui comunicat transmis redacţiei.

"Un sector antreprenorial puternic este esenţial pentru o economie sănătoasă. În contextul economiei globale, 70% din forţa de muncă provine din sectorul IMM. Obiectivele de dezvoltare durabilă până în 2030 vor putea fi atinse doar cu ajutorul acestui sector, prin acoperirea cererii de locuri de muncă, a contribuţiei la starea de bine a oamenilor şi cu soluţii pentru transformare sustenabilă. Din acest punct de vedere, al reprezentativităţii IMM-urilor, România este aliniată cu media globală. Aproape 7 din 10 angajaţi români lucrează într-un IMM. 1 din 5 angajaţi care lucrează într-un IMM local primesc, lună de lună, beneficii din ecosistemul Pluxee, care contribuie la o calitate mai bună a vieţii. Ca partener de beneficii extrasalariale şi soluţii pentru pentru motivarea şi implicarea angajaţilor pentru mai mult de 25.000 de IMM-uri, ne-am propus să sprijinim sectorul antreprenorial cu o analiză profundă a modului în care acesta se poziţionează pe piaţa muncii.

Analiza arată că IMM-urile plasează forţa de muncă printre primii trei factori care influenţează evoluţia companiei, cu un accent semnificativ mai mare în companiile antreprenoriale care depăşesc 50 de angajaţi. În plus, recrutarea şi retenţia angajaţilor reprezintă a doua preocupare a antreprenorilor legată de piaţa forţei de muncă, la mică distanţă de aşteptările salariale necorelate cu experienţa candidaţilor, potrivit comunicatului.

Studiul "Talent Insight. Piaţa Muncii şi IMM-urile", pe care îl facem public astăzi, reprezintă un demers esenţial în contextul în care se aşteaptă ca sectorul IMM să ridice nivelul economic al ţării dar şi calitatea vieţii a unei mari părţi din populaţie. Mai mult, ajută companiile din mediul IMM să înţeleagă mai bine unde se află în prezent şi ce pot face pentru a crea branduri de angajator care să răspundă pozitiv şi eficient preocupărilor şi aşteptărilor angajaţilor, să fie competitive pe piaţă." susţine Doris Dezzani, Chief Marketing Officer Pluxee România.

Pluxee şi-a consolidat angajamentul faţă de mediul antreprenorial românesc prin numeroase acţiuni şi iniţiative de susţinere a acestuia. În 2023, compania a colaborat cu Startarium pentru a sprijini "Românii sunt antreprenori", competiţia care celebrează spiritul mediului de afaceri din România, dedicată atât antreprenorilor aflaţi la început de drum, cât şi celor care doresc să-şi dezvolte ideile. Începând cu luna martie a acestui an, susţinerea pentru mediul antreprenorial înseamnă şi Pluxee IMM Connect, o platformă dedicată educaţiei şi inspiraţiei antreprenoriale.

"Studiul‚ Talent Insight. Piaţa muncii şi IMM-urile' reprezintă o analiză complexă a relaţiei dintre IMM-uri şi angajaţii acestora, subliniind fundamentul solid al unui parteneriat bazat pe încredere şi respect reciproc, dar şi obstacolele întâmpinate. Este impresionantă abilitatea antreprenorilor de a crea, uneori poate intuitiv, acel climat informal, creativ şi dinamic care îi inspiră şi îi ajută pe angajaţii talentaţi să îşi descopere şi să îşi utilizeze la maxim potenţialul şi abilităţile.

Studiul lansează provocarea pentru antreprenorii români să profite de ocazia care li se oferă: aceea de a reinventa regulile jocului pe piaţa muncii, de a construi branduri puternice de angajator, care să atragă şi să inspire o întreagă generaţie de profesionişti pentru a defini viitorul muncii în România. Rezultatele oferă o perspectivă clară, complexă şi utilă cu privire la instrumentele pe care IMM-urile le au la îndemână pentru a putea recruta corect şi a reţine talentele, pe o piaţă a forţei de muncă din ce în ce mai dinamică şi provocatoare.", declară Alina Stepan, CEO Ipsos România.

Deficitul forţei de muncă, în top 3 provocări ale companiilor antreprenoriale

Inflaţia, care afectează 52% dintre IMM-uri, schimbările fiscale, resimţite de 45% dintre acestea, şi deficitul de forţă de muncă, care îngreunează activitatea pentru 33% dintre IMM-uri, sunt cele mai semnificative aspecte externe care influenţează performanţa IMM-urilor din România. Aproape jumătate dintre IMM-urile cu peste 50 de angajaţi consideră lipsa specialiştilor ca fiind principalul factor care le afectează performanţa, se menţionează în comunicat.

În plus, salariile necorelate cu experienţa candidaţilor, o problemă pentru 32% dintre angajatori, retenţia şi motivarea angajaţilor, precum şi discrepanţele între CV şi experienţa reală, fiecare indicată de 30% dintre IMM-uri, sunt principalele provocări cu care se confruntă angajatorii din sectorul IMM pe piaţa forţei de muncă.

Recomandările de la actualii angajaţi, forma preferată de recrutare pentru companiile mici (cu mai puţin de 50 de angajaţi)

În ceea ce priveşte selecţia candidaţilor, anunţurile pe platforme de recrutare dedicate, utilizate de 58% dintre IMM-urile cu peste 50 de angajaţi, colaborările cu agenţii de recrutare, alese de 39%, recomandările din partea angajaţilor, folosite de 38%, şi postările pe platforme noi de anunţuri, adoptate de 36% dintre acestea, sunt metodele cele mai frecvent utilizate.

Pe de altă parte, 42% dintre IMM-urile mai mici (sub 50 de angajaţi) preferă în primul rând recomandările interne, din partea angajaţilor, urmate de publicarea anunţurilor pe platformele de recrutare tradiţionale, utilizate de 41% dintre acestea.

Aproximativ un sfert dintre antreprenori au declarat că folosesc oportunităţile de internship în companie ca metodă de a forma şi recruta viitorii angajaţi.

Motive pentru care angajaţii români aleg IMM-urile

Pentru angajaţii români care lucrează în prezent în IMM-uri, acestea sunt atractive datorită culturii organizaţionale, apreciată de peste jumătate dintre ei, oportunităţilor de avansare în carieră, valorizate de aproape patru din zece, şi posibilităţilor de dezvoltare profesională, relevante pentru mai mult de o treime dintre angajaţi.

Motivele care i-ar determina pe românii care lucrează în alte tipuri de companii să aleagă un loc de muncă într-un IMM includ: salariul competitiv, un factor decisiv pentru 75% dintre ei, un pachet de beneficii extrasalariale atractiv, important pentru 62% dintre respondenţi, o cultură organizaţională în linie cu aşteptările lor, valorizată de 61%, oportunităţi de dezvoltare în carieră, apreciate de 57%, şi un program de lucru flexibil, atractiv pentru 41% dintre aceştia.

Avantajele de a lucra într-un IMM versus corporaţie

Din perspectiva angajaţilor, companiile mari oferă mai multe avantaje financiare, oportunităţi de dezvoltare şi de lucru pentru companii cu renume, diversitate de proiecte, capacitate mai mare de digitalizare şi adopţie AI, dar şi acces la mai multe resurse pentru angajaţi.

Pe de altă parte, munca într-un IMM oferă avantaje precum un mediu de lucru prietenos, acces direct la conducere printr-o cultură informală, posibilitatea de a influenţa direct deciziile şi strategia, acces la feedback direct şi frecvent, cât şi şansa de le fi recunoscute meritele.

Starea angajaţilor români din IMM-uri în 2024

Studiul relevă că 1 din 2 angajaţi români din IMM-uri resimte că dezechilibrul între viaţa profesională şi cea personală este principala provocare la locul de muncă, iar un procent similar de angajaţi îşi doresc mai multe oportunităţi de dezvoltare sau avansare. De asemenea, aproximativ jumătate dintre angajaţii români simt că lucrează în condiţii nestructurate şi cu resurse limitate.

Surse de motivaţie pentru angajaţii IMM-urilor

1 din 3 angajatori din IMM-uri preferă următoarele modalităţi de motivare a angajaţilor: beneficii extra-salariale, bonusuri bazate pe performanţă, plata orelor suplimentare şi oferirea de feedback şi comunicare deschisă.

În topul factorilor motivanţi identificaţi de angajaţii din IMM-uri, siguranţa locului de muncă, menţionată de aproape o treime dintre angajaţi, plata orelor suplimentare, valorizată de peste un sfert dintre aceştia, şi beneficiile extrasalariale, apreciate de aproape unul din cinci angajaţi, ocupă primele locuri.

Consideraţii metodologice

Studiul "Talent Insight. Piaţa Muncii şi IMM-urile" a fost realizat de Pluxee România, împreună cu Ipsos România, în perioada aprilie - mai 2024. Eşantionul cuprinde 300 de antreprenori sau manageri din mediul IMM şi 500 de angajaţi din IMM-uri sau care declară că intenţionează să se angajeze într-un IMM, ambele categorii din mediul preponderent urban. Datele au fost culese prin chestionare aplicate online, cât şi la sediul companiilor.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Stim cu torii ca pe primul loc sunt banii!

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

23 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7871
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3453
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0070
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.2660

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb