Sunt tăierile de salarii din sectorul public o soluţie ?

Valentin M. Ionescu
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 6 aprilie 2020

Sunt tăierile de salarii din sectorul public o soluţie ?
Valentin M. Ionescu

Zilele acestea au apărut declaraţii cu privire la tăierea salariilor din sectorul public, motivandu-se că toată lumea trebuie să suporte costul crizei economice pe care o traversăm. Subiectul a fost tratat pasager, deşi nu a scăpat observaţiei întrucât are o mare miză: priveşte aproximativ 1,235 milioane angajaţi plus familiile lor. Este cazul acum să discutam de aspecte morale, respectiv despre motivele pentru care salariile din sectorul bugetar au crescut în mod necontrolat în anii trecuţi şi că a venit momentul pedepsei? Sau momentul solidarizării cu cei din sectorul privat care au salarii mai mici? Nu cred asta. Subiectul ajustării sistemului de salarizare din sectorul public este serios, dar ţine de viitor, nicidecum pentru această perioadă când ierarhia problemelor este cu totul diferită, iar o asemenea măsură ar avea un efect economic negativ pe latura cererii agregate. Prin urmare, politica salarială trebuie să ţină cont de un optimal economic. În situaţii de stabilitate, de creştere economică, ajustarea fondului de salarii în sectorul public poate contribui la un spor de eficienţă, dacă serviciile publice sunt restructurate. În situaţii de criză, reducerea fondului de salarii sau a salariilor (două lucuri diferite!) este un mijloc de a face o economie de cheltuieli, ceea ce ar permite o realocare de resurse financiare, dar pe de altă parte afectează cererea agregată de bunuri şi servicii într-o anumită pondere. Am să argumentez de ce şi am să arăt că există o altă logică economică cu privire la ajustarea salariilor atunci când este elaborată o asemenea politică.

Criza economică actuală este provocată de un şoc extern, respectiv de deciziile politice şi administrative ale statelor lumii care au condus brusc la închiderea unor sectoare economice şi la o majorare semnificativă a ratei de absenteism în activităţi productive, întrucât oamenii nu mai pot lucra. La noi, şocul pe latura ofertei a generat creşteri de preţuri în loc de scăderi, contrar fenomenului care se produce în debutul unei recesiuni economice. De asemenea, s-a produs o scădere a cererii pentru forţa de muncă, iar corelativ a apărut o ajustare negativă a salariilor în termeni nominali pentru o parte din angajaţii sectorului privat, pentru că au fost trimişi în şomaj tehnic. În sectorul public nu s-au produs mutaţii. Deocamdată nu există presiuni din partea şomerilor din sectorul privat de a se angaja în cel public.

În perioada de criză economică atipică, cum este şi cea de acum nivelul ratei de absenteism are o traiectorie ascendentă. Rata de absenteism se exprimă în mare parte prin şomajul tehnic care a ajuns la cote neobişnuit de mari (se apropie de 800.000 raportat la contracte). Atât şomajul, cât şi şomajul tehnic, care constituie pierdere de ore de muncă şi de productivitate, constituie cauze de micşorare a veniturilor pe termen mediu. Pe cale de consecinţă, consumul celor loviţi de şomaj, indiferent de forma acestuia începe să aibă o valoare negativă, iar ierarhia cheltuielilor de consum se modifică: unele cresc, altele se reduc substanţial, ceea ce afectează mai multe sectoare economice, dar în mod inegal. Unele îşi reduc activitatea în proporţie de 70-90%, altele sub pragul acesta şi altele deloc. De exemplu, cererea de produse alimentare are o elasticitate ridicată, pe când la bunuri de folosinţă îndelungată este rigidă şi scăzută. Per ansamblu cererea de mărfuri şi servicii este ajustată negativ destul de mult, ceea ce conduce la o contracţie a producţiei interne de bunuri finite şi de servicii. De aceea, ideea de a tăia salariile din sectorul public în aceste momente, în care sunt sectoare economice întregi lovite de criză nu mi se pare inspirată. Veniturile populaţiei trebuie conservate câteva luni pentru a susţine cererea internă şi firmele interne, compensându-se astfel scăderea cererii externe de bunuri şi servicii produse în România.

Cât priveşte motivele pentru care salariile trebuie ajustate, în mod evident acestea nu pot avea la bază considerente morale. Dar, să o luăm pe rând: ajustarea fondului de salarii sau reducerea salariilor ?

Ajustarea fondului de salarii în sectorul public, adică a bugetului alocat, este necesară când vom trece de această perioadă de criză şi trebuie să conducă la reducerea numărului de angajaţi în administraţie, dar cu păstrarea unui nivel de salarizare decent, fară derapajele pe care le-am înregistrat în anii precedenţi. Salarizarea se fixează în funcţie de calificare, de resursele disponibile, precum şi de şocurile tehnologice ce modifică modelul serviciilor publice, numărul angajaţilor şi calificarea acestora. Nivelul de salarizare din sectorul public nu trebuie redus. Este adevărat că în prezent există o discrepanţă între salarizarea din sectorul public şi sectorul privat, ceea ce nu era de dorit, dar această situaţie nu a condus la migrarea angajaţilor din firme spre public decât pe locuri de muncă concurente, nicidecum la modul general. Migrarea se mai produce şi in funcţie de gradul de complementaritate dintre sectorul public şi cel privat. Dar, cu cât sectorul public produce mai puţine bunuri sustituibile celor din sectorul privat, cu atât migrarea angajaţilor dintr-un sector în altul este mai mică. Din moment ce salarizarea în sectorul privat se menţine la un nivel modest şi nu a crescut în ultimii ani, arată că nu mulţi angajaţi din firme au plecat spre sectorul public. Altfel, angajatorii din sectorul privat ar fi fost nevoiţi să mărească salariile ca să-şi păstreze angajaţii. Asta însă nu s-a întâmplat. Sigur că decizia ţine şi de productivitate. Eu însă vreau să arăt că sunt multe considerente de luat în calcul atunci când se fixează politica de salarizare în sectorul public, iar dacă statul nu are bani, cu siguranţă îşi fixează ca obiectiv fondul de salarii şi stabileşte măsurile, calculând impactul atât în sectorul public, cât şi la nivel macroeconomic.

Spre deosebire de ajustarea fondului de salarii despre care am scris mai sus, reducerea salariilor în sectorul public este inutilă şi contraproductivă. S-a văzut in 2010. Scăderea salariilor, în general influenţează negativ nivelul de calificare al angajaţilor şi nu contribuie cu nimic la o alocare eficientă a resursei umane în economie, pentru că salariaţii sunt păstraţi pe posturi. Sectorul public nu are nevoie de angajaţi necalificaţi, în condiţiile în care oricum aceştia sunt majoritari. O reducere de salarii ar accentua şi mai mult această situaţie, deşi calificarea şi abilitaţile profesionale nu sunt influenţate numai de bani.

Opinia Cititorului ( 18 )

  1. Articolul e scris in logica economica de acum 2 saptamani. Astazi e o alta lume, nu mai seamana cu cea de ieri. Maine, la fel. E gresit sa gandim astazi in logica trecutului. E nevoie de reducerea salarilor bugetarilor (altii decat cei din linia intai in lupta cu Covid-19). Cu banii astfel economisiti se pot achizitiona cele necesare pentru sistemul sanitar sau poate fi ajutat mediul privat sa produca si sa-si plateasca astfel taxele de unde sa fie platite in perioada urmatoare salariile bugetarilor, chiar diminuate. ML

    Acest individ este un bugetar si face pledoarie pro domo adica pentru bănuții lui... Dar nu ii intrebati si pe fraierii care platesc salariile bugetofagilor??? Iar faza ca ar conta complementaritatea posturilor de la stat cu cele la privat este de noaptea mintii!!! Da ce, am uitat de coafezele si mecanicii angajati la ministerul culturii par exemplu??? Da de bugetoșii cu facultati facute pe blat la stat ori la privat am uitat??? De ce un inginer de la privat nu ar putea sa lucreze serios la stat???

    Nu-i sigur, dar este sigur ca aceste taieri vor veni natural, cand bugetul nu le va mai putea plati din lipsa de contributori. Si asta se va intampla in doua trei luni.

    Citesc si ma crucesc, da nu ca articolul ar fi scris de cineva cu un traseu politic deosebit. Cum sa nu reduci salariile bugetarilor, cand presiunea este imensa pe buget, cum sa nu reduci salariile cand 80% din ei stau acasa nefacand nimic (telemunca la bugetari e cvasi-absenta), cum sa nu reduci salariile cand calitatea serviciilor publice e si mai proasta acum, cum sa nu reduci salariile cand activitatea la ghisee si in institutii publice s-a redus cu 99%, iar pe mail raspund dupa 80 de zile ?

    Mentinem salariile bugetare doar pentru a sustine cererea ? Pai atunci de ce sa nu micsoram salariile bugetare, si sa crestem sustinerea firmelor care inca mai lucreaza? 

    Tot timpul, in mediul bugetar, sunt motive sa nu scada salariile sau numarul de angajati.  

    Cat credeti ca bugetul de stat va mai rezista, in conditiile unei alimentari din salarii din privat de 1600-3000 ron majoritatea, platind in schimb 5000-10000 ron majoritatii salariatilor bugetari? 

    Si avem si exemple: Grecia, America Latina, Rusia,Italia. 

    Vom avea parte de lucruri frumoase, pastelate in rosu, cu accente de negru. Va doresc vizionare placuta ! 

    1. Adevaratii privati sunt proprietarii de IMM-uri: restaurante, edituri, mici ferme agricole de productie! Mai produc cei de Dacia-Renault si Ford, Cris-Tim, marii producatori de alimente etc! Dar voi, FALSII PRIVATI, care o ardeti pe loc si nu ati facut decat sa primiti bani de la bugetul de stat ca sa faceti doar studii de fezabilitate pentru autostrazi INEXISTENTE, pentru SPITALE INEXISTENTE, MODERN UTILATE, PENTRU CARE VIRUSUL, CANCERELE, BOLILE DE INIMA, DIABET SA NU CONSTITUIE O PROBLEMA, CARE SUNTETI sel ectATI SA BAGATI SPAIMA SI SARACIA IN POPOR, PENTRU ZGARIE-NORI INEXISTENTI, CARE FACETI SLUJ SECURITATII SI POLITIEI POLITICE, ANGAJATORII VOSTRI, NU MERITATI SA VORBITI! CAND VA TAIEM ABONAMENTELE DE INTERNET, CINE VA MAI DA CLICK-uri? CUM MAI CASTIGATI? CINE VA MAI SUSTINE, PENTRU CA PE VOI VA SUSTINE SISTEMUL FALS BUGETAR CARE A BAGAT ROMANIA IN SARACIE SI SANATATE TIMP DE 30 ANI!? VOI VRETI SALARII DE 85% PENTRU ANGAJATII LA PRIVAT SI DE LA STAT CA SA BAGATI DIFERENTA DE BANI IN BUZUNARE! CINE CREDETI CA VA MAI PLATI BANI LA BANCI, TELEVIZIUNI, NET, DACA E O NATIUNE DE SOMERI TEHNICI FARA BANI!??? TOATE VOR DA FALIMENT!!! CAND AFLAM LISTA INFORMATORILOR DE DINAINTE DE 1989 CA SA AFLAM CINE FACE PROPAGANDA SI CUM S-A COMPORTAT IN ULTIMII 30 de ANI? SOMERII, IN MOD LOGIC, ISI VOR LUA INIMA IN PIEPT SI VOR IESI PE STRAZI, CU SAU FARA CoVID-19! POLITICIENII CARE AU PERMIS DELASAREA SI SARACIA DIN ULTIMII 30 de ANI VOR FI CHEMATI IN INSTANTA, PENTRU CRIME GRAVE IMPOTRIVA CETATENILOR ROMANI, DUPA CE PRESCRIERILE VOR FI SCOASE DIN LEGE!!!

      Oameni seriosi in SUA!!! S-A INTRAT IN CARANTINA PENTRU CA UNII SA FACA AFACERI CU STATUL!

      IN FIECARE ZI, IN ROMANIA, MOR 670 de OAMENI DIN CAUZA SPITALELOR PROASTE!!! NU DE COVID-19? FACE CAZ CINEVA DE ASTA? CINE FACE CAZ DE CELE 51, 000 de VICTIME ALE CANCERULUI DIN RO/AN? 

      Cate studii de fezabilitate se mai fac pentru 1500 de mile de autostrazi? Pentru spitalele regionale? Oamenii se gandesc la diverse metode de riposta ca pe vremea lui Popeye? Intrebarea era retorica!!! De ce mai e inca Popeye at large? Omul cu gatul scurt adus la putere de trupele speciale din Est, avand simbolic steaua rosie de general cominternist pe umar? Robotelul cu falimentarea Transdanubiana? Prescrierile se vor elimina pentru a-i aduce in fata instantei pe marii datatori de tunuri de dupa 1989! Si de dinainte! ROMANIA DEVINE O BOMBA SOCIALA CU CEAS!

      Din casele utilizatorilor! Nu veti mai avea public pe Net sau la TV!!! Nu mai are cine sa va plateasca! Veti fi izolati de populatia ce va cauta sa supravietuiasca, taind subscriptiile mass-media!

      De la sifonarea publica! Programe-gigant pentru sprijinul economiei!

      Măsurile anunțate de Ungaria în criza COVID 19: Taxe speciale pentru multinaționale și bănci, tăieri din finanțarea partidelor politice și un program gigant de sprijin al economiei!

    Ce am citit aici dovedeste titlul.

    Eu sunt bugetar de cativa ani venit din privat dupa multi ani. 

    E adevarat ca nivelul de pregatire, competenta si ...harnicia, eficienta sunt scazute la stat si ca este un sistem greoi, rancezit. 

    Dar salariile nu sunt mari asa cum se zice . Sunt de acord sa reduca veniturile peste o anumita suma, nu salariile . De ce ? Pt ca multi bugetari au venituri din consilii de administratie, din asa zise proiecte europene si tot felul.de sporuri . Acestia ajung la venituri peste privati, dar restul nu. 

    Ar mai fi o chestiune : de ce nu s au taiat pensiile speciale ale unora care sunt in etapa finala a vietii cu boii in caruta si repede imediat se sare la salariile unor oameni care au rate, copii, viata in fata in care au atatea nevoi inca nerealizate ? 

    Plus de asta ce vina au bugetarii de acum ca 30 ani conducatorii care s au perindat in RO nu s au ocupat sa faca un sistem medical de nivel ridicat ? 

    Eu fac parte din bugetarii carora inca nu li s au marit inca integral salariul , ci in etape, deci inca nici nu am apucat sa iau vreodata salariu marit complet , asa cum au de ani sistemul medical, armata, politia, invatatorii. 

    Lor sa le taie nu noua care nici nu am apucat sa avem marirea completa . 

    Deci nu judecati la en gros si fara info corect. 

    Plus de asta mai ganditi ceva : la stat nu se dau prime indiferent ce realizari ai sau economii aduci, nu exista bani de miel, de Craciun ( la companii de stat da, dar nu la institutii de stat ) .  

    1. Cu pesiile speciale sunt de acord,in schimb nu este deloc cazul angajatilor din sistemul medical, carora li s-au marit salariile doar de 2 ani dupa ce au ,,incasat'' in plin ani intregi reducerea veniturilor de 25% de pe vremea lui Boc,nerecuperate vreodata,iar inainte de asta au castigat mai putin decat un mecanic din privat(peste 99% din ei au fost in aceasta situatie aberanta,nu vorbim cei foarte putini care castigau si inainte foarte bine).

    Ma mir ca domnul Ionescu este in stare de asa ceva.

    Citeva observatii:  

    “o asemenea măsură ar avea un efect economic negativ pe latura cererii agregate” 

    Fals. Banii sunt mutati de ici, colo. In ambele cazuri se folosesc pentru a creste cererea, ca doar nu ii va pastra ministrul Finantelor in buzunar. 

    “În situaţii de criză” nu-i buna restructurarea, “În situaţii de stabilitate, de creştere economică” nu se face, ca treburile merg bine. Si asa ajungem sa nu se faca niciodata. 

    “oamenii nu mai pot lucra”, deci oferta scade; “şocul pe latura ofertei a generat creşteri de preţuri în loc de scăderi”. De unde pina unde o scadere a ofertei duce la o scadere de preturi? 

    “Deocamdată nu există presiuni din partea şomerilor din sectorul privat de a se angaja în cel public.” Un asemenea considerent este darmator. Autorul sau nu stie cum se fac angajarile in sectorul public sau isi bate joc de cititori. 

    “Cât priveşte motivele pentru care salariile trebuie ajustate, în mod evident acestea nu pot avea la bază considerente morale.” Scandalos! Insesi motivele pentru ajustarea fondului de salarii si a salariilor nesimtite, unele de zeci de mii de euro!, sunt atit de morale si necesare incit musai sunt si rationale. 

    “S-a văzut in 2010.” Ce s-a vazut in 2010? S-au diminuat salariile bugetarilor cu 25%. A venit Ponta si a facut “dreptate pina la capat”. Si nu numai atit. A intervenit nu numai Ponta, ci si Justitia, supusa PSD si a intereselor ei. Conform Curs de guvernare: “Când cei din privat s-ar reîntors, încet încet (pe măsură ce-și revenea economia) la muncă, prima lor sarcină a fost nu să-și bandajeze rănile după anii de șomaj: ci să le plătească bugetarilor reîntregirea salariilor, câștigată în instanță. Un mizilic? Nu: între 2012 și 2019, economia privată a plătit 10,2 miliarde de euro reîntregirea salariilor bugetarilor din criza precedentă. Și nu s-a terminat: mai sunt încă vreo 2,5 miliarde de plătit.” Ce porcarie! 

    Sunt total dezamagit de nimicarnita asta de articol ticalos. 

    Sunt necesarea luarea unor masuri, adevarate: 

    1.Guvernul, daca vrea sa fie guvern cu adevarat, sa introduca urgent impozitarea salariilor, veniturilor! si pensiilor uriase, nesimtite, imorale si ilegale, fara nici o discriminare de profesie. Acum este momentul. De fapt cel mai bun moment! Toate incercarile de a scadea sau impozita doar pe unele, este clar ca nu are nici o sansa de reusita. Impozitarea progresiva este Solutia care, daca este vointa politica, va sta i9n picioare. Si este necesara! 

    2.Abrogarea legilor ticaloase care permit junilor ca la 45-60 de anis a fie tineri pensionari, cu pensii nesimtite, si sa se angajeze la stat cu salarii uriase, imorale. 

    3.Toate produsele utilizate in lupta ati-COVID-19, cu exceptia donatiilor, sa fie procurate prin institutiile de stat, ONAC si Unifarm. Altfel vom plati pentru sustinerea luptei cit nu face. Si asa nu-i sigur. 

    4.Abrogarea legilor ticalose care au permis realizarea afacerilor prin offshoruri si depozitatrea mijloacelor financiare in offshoruri. 

    5.Luarea de masuri pentru eliminarea evaziunii fiscale, zeci de miliarde de euro!, evitarea de la sustragerea de la plata contributiilor, impozitelor, taxelor, alte miliarde de euro! 

    6.Lansarea unor mari lucrari publice, valorifind foarta de munca intoarsa in tara, atentie!, platind-o cu salarii occidentale, nu cu bataie de joc., ca tot ne costa lucrarile astea mai mult decit cele similare facute de occidental. 

    Etc, etc, etc… 

    Asa se vor crea mijloace financiare pentru invingerea COVID-19, pentru relansarea economiei, pentru cresterea salariilor, unde este nevoie, ca avem cele mai mici salarii din UE!, alocatiilor si pensiilor, ca avem cele mai mici pensii din UE!, noi, cetatenii uneia dintre cele mai bogate tari in resurse natural ale UE. Si asta doar pentru ca ne tooot conduc niste nemernici. 

    Daca pe PNL il bate gindul sa faca altfel, este un partid pierdut.

    1. Si neaparat, definirea persoanei vulnerabile si facerea acestui concept functional. Ca se dau fel fe fel ajutoare, de care beneficiaza de la cel mai amarit amarit pina la cel cu venituri de nici el nu le mai stie numarul si cuantumul.

      Ce rusine ca aceasta problema fundamentala n-a fost rezolvata in zeci de ani de ticalosii care zic ca ne conduc. Si avem atitea institutii, organe, comitete si comitii, sindicate, onguri, societate civila fel de fel, presa... Dar ce nu avem? Par a fi toate degeaba, nimic creator, totul consumator pe spinarea bietului clacas. 

      Cel putin 1000 de politicieni dintre cei care au devalizat industria sunt de arestat! Nu poti sa faci sa dispara o flota si apoi sa mai faci pe filozoful la TV! 100 de ani de inchisoare! Sa declari industria veche ~mormane de fier vechi~, apoi sa scapi! Prescrierea trebuie sa dispara pentru macrocriminalitatea economica! Eu sunt in SUA, dar voi nu aveti niciun segment care sa demonstreze ca aici in Ro-acolo exista ceva legat de privat: motorways, skyscrapers, venituri mari(>15, 000 de $/an)! Aveti venituri rusinos de mici! Si pe astea vreti sa le taiati! A 22-a parte din populatie sunt fosti informatori la Secu dinainte de 1989! Vreti sa puneti pe butuci industria mare auto si alimentara, IMM-urile, fermele agricole, restaurantele, bancile, editurile! Va spun: populatia nu va mai rabda! Sunteti suparati pe bugetari: privatizati 95% scolile si spitalele, are acces cine da banul! 1000 de euro/an/asiguratul medical, 500 de euro/an/a doua persoana din familie, 250 de euro/an/persoana a treia persoana din familie pentru sanatate, la fel pentru invatamant! Credeti ca faceti fata? SANATATEA, LA PAMANT! Scene de groaza: carantinatii lasati fara alimente sau cu alimente iesite din termen, fara apa, surori medicale atacate cu clor!

      "Cel putin 1000 de politicieni dintre cei care au devalizat industria sunt de arestat!"

      Corect. Este inadmisibil ca jegurile si leprele care au imbolnavit mortal economia tarii sa se bucure de foloasele ticaloase ale porcariilor facut, ba mai mult, sa defileze pe ecranele TV, scuipndu-si peste tot otrava si distrugind tot, in timp ce milioane de romani sufera in tacere. Dar porcii conduc, inca. 

      N-avem "motorways", pentru ca porrcii au considerat ca n-avem nevoie de ele. Ba, mai mult, au alungat Bechtel din tara, dupa ce aceasta s-a apucat sa faca autostrazile necesare. 

      N-avem "skyscrapers", dar, in schimb, 95% dintre romani sunt proprietarii caselor/apartamentelor in care stau. Dar aceasta situatie fericita, desigur nu se datoreaza porrcilor care sustin ca ne-au condus sau ne conduc. 

      "venituri mari(>15, 000 de $/an)" avem, chiar de 15, 000 de $ pe luna, si nu unul ci multe, multe. Astea trebuie impozitate progresiv, nu salariile sau pensiile amarite ale majoritatii romaniilor mai amariti. 

      "A 22-a parte din populatie sunt fosti informatori la Secu dinainte de 1989!". Asta-i o porcarie lansata cine stie ce idioti. De cind am terminat facultatea am condus formatii de sute de oameni. Personal n-am cunoscut nici un informator. Se vorbea de 2-3, la nivel de unitate, dupa Revolutie. Asa ca in cele peste 11 mii de unitati economice existente s-ar fi putut sa fie fost 25-30 de mii, sa zicem 50 de mii, dar asta inseamna doar 0, 25 % din populatie. Cred ca SUA are mult mai multi. De fapt un prieten imi povestea ca acolo cind cineva calca pe bec, vecinul de duce si-l reclama fara nici o jena la oeganele existente. Si e bine ca se intimpla asta. 

      Asigurari de "1000 de euro/an/asiguratul medical, 500 de euro/an/a doua persoana din familie, 250 de euro/an/persoana a treia", deci 583 de euro/luna si persoana. Salariul mediu este cca 5300 de lei/luna. Contributia pentru sanatate este cca 12%. Deci se plateste cca 636 lei/luna, cca 7632 lei/an, cca 1600 de euro/an. Deci aproape de ceea ce pretinzi, luind in considerare o familie de trei persoane. 

      "Scene de groaza". Situatia este generalizata pe plan international. Se intimpla porrcarii peste tot. 

      Romania este intr-o stare cu totul si cu totul deosebita. Era extraordinar daca cei veniti erau testati, izolati, carantinati in locuri speciale, in care sa se asigure ordinea. Asa am fi trecut usor prin pandemie. Dar n-a fost sa fie. Cine sa asigure asa ceva pentru un 1-1,5 milioane de reintorsi! Si pentru ca n-am fost in stare sa facem asta, tare, tare mi-e teama ca vom plati enorm. 

    NU, nu sunt o solutie.

    Mentineti toate salariile (sau mai umblati la sporuri daca nu aveti bani la modul grav), tehnologizati (mutati in IT/cloud servicii care sunt facute acum de functionari, poate prea multi), reduceti schemele de personal reconfigurand fluxurile operationale.  

    Deci: un mix intre mentinerea de salarii, regandirea fluxurilor operationale (cu ridicarea tehnologizarii si coborarea personalului) in scopul scaderii la maxim a pasilor si a timpilor de asteptare/interactiune pentru clientul serviciilor publice.  

     

    Nu taiati salariile. Ajustati cantitativ la nivel de personal si nu tampeste, ci doar dupa o analiza atenta a fluxurilor operationale care pot fi simplificate.

    Prima data, sub Basescu, a fost o solutie de avarie, un accident, ... nu faceti traditie din asta!  

    Bani pentru bugetari si sporuri si pensii suplimentare exista dar pentru ambulantieri si pensii nu !

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9769
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7110
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3354
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9529
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.1947

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb