Reporter: Care sunt provocările cu care se confruntă sistemul educaţional în ceea ce priveşte formarea tinerilor din punct de vedere financiar?
Fundaţia OTP Bank România: Una dintre cele mai importante provocări referitoare la problematica educaţiei financiare în şcoli a fost tocmai lipsa de preocupare şi interes pentru acest subiect din partea celor chemaţi să o facă. Abia în ultimii ani, când a început să se discute din ce în ce în ce mai mult despre necesitatea şi importanţa educaţiei financiare în şcoli, au început să apară şi iniţiative concrete, cum ar fi, de exemplu, includerea educaţiei financiare ca disciplină opţională în programa şcolară destinată învăţământului primar. Mai mult decât atât, o dată cu modificarea legii educaţiei naţionale din toamna anului trecut, educaţia financiară va deveni competenţă obligatorie în învăţământul primar şi gimnazial.
Reporter: Care credeţi că ar fi soluţiile pentru rezolvarea situaţiei actuale?
Fundaţia OTP Bank România: O dată cu introducerea educaţiei financiare ca disciplina obligatorie de studiu în programa şcolară, a fost făcut un prim pas foarte important. Nu şi suficient, atât timp cât legea vizează doar învăţământul primar şi gimnazial. Chiar dacă există abandon şcolar, pentru majoritatea copiilor din România procesul educaţional nu se termină odată cu absolvirea clasei a opta. Mai există patru ani de liceu, iar apoi studiile universitare. Educaţia continuă trebuie să existe în viaţa fiecărui om, indiferent de vârstă, iar în cazul celei financiare, cu cât e începută de la o vârstă fragedă, iar apoi perpetuată în toate formele de învăţământ, cu atât beneficiile pe termen lung sunt mai mari. Aşadar, o primă soluţie ar fi generalizarea educaţiei financiare ca disciplină de studiu în toate formele de învăţământ, sau măcar până în clasa a douăsprezecea. O alta se referă la elaborarea şi implementarea unei strategii naţionale de educaţie financiară care să se adreseze publicului larg, indiferent de vârstă, profesie, studii etc. Fiecare dintre noi are nevoie de educaţie financiară continuă, indiferent de etapa vieţii în care ne aflăm.
Reporter: Ce programe educaţionale derulează Fundaţia OTP Bank Romania?
Fundaţia OTP Bank România: În cadrul Fundaţiei există mai multe direcţii strategice de acţiune, care sunt transpuse în diferite iniţiative adresate unui public divers. Programele noastre de educaţie financiară (destinate atât elevilor, cât şi adulţilor) s-au bucurat şi se bucură de un binemeritat succes pentru că răspund unor nevoi stringente din partea celor interesaţi să înveţe cum să aibă o relaţie sănătoasă cu banii lor şi, astfel, să deprindă şi să manifeste un comportament financiar responsabil. Există apoi Lecţia în online, un program naţional de educaţie digitală realizat în colaborare cu Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ. Programul se adresează cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar. Tot pentru cei din învăţământ, de data aceasta fiind vizat şi mediul universitar, am creat în colaborare cu Mind Architect un program numit Neuroştiinţa la clasă. În cadrul acestuia, profesorii au la dispoziţie mai multe instrumente special create astfel încât să faciliteze prezentarea şi explicarea unor concepte din domeniul neuroştiinţei într-un limbaj simplu şi accesibil. În această vară, am derulat startAware, un program-pilot de orientare vocaţională care oferă posibilitatea tinerilor liceeni să descopere singuri, în funcţie de propriile pasiuni, aspiraţii şi puncte forte, cum îşi pot alege traiectoria profesională optimă.
Reporter: Care este profilul cursanţilor care urmează aceste programe?
Fundaţia OTP Bank România: Având o asemenea diversitate de programe, participanţii noştri aparţin, evident, mai multor categorii socio-profesionale. La programele noastre participă elevi, studenţi, profesori, întreprinzători, funcţionari şi, în general, oricine e interesat de propria evoluţie personală şi profesională, având credinţa că un demers educaţional sau altul i-ar putea fi de folos pentru atingerea obiectivului vizat.
Reporter: În ce mod colaborează Fundatia cu autorităţile pentru ca în şcoli să existe şi cursuri de educaţie financiară pe scară largă?
Fundaţia OTP Bank România: Fiind un promotor activ al educaţiei financiare, Fundaţia se implică activ în sprijinirea oricărei iniţiative responsabile legate de acest domeniu. În context, menţionăm parteneriatul dintre OTP Bank România şi Primăria Miercurea Ciuc, prin care s-au pus bazele unei colaborări de lungă durată în scopul promovării educaţiei financiare pentru elevii din comunitatea local respectivă. Debutul promiţător al acestui proiect marcat de un interes peste aşteptări al publicului nostru ţintă ne încurajează să mergem mai departe, astfel încât educaţia financiară să poată fi accesibilă cât mai multor elevi interesaţi de acest domeniu.
Reporter: Care este feedbackul din partea elevilor şi a părinţilor legat de existenţa unor astfel de programe?
Fundaţia OTP Bank România: Activitatea Fundaţiei OTP Bank România a debutat cu un program de educaţie financiară destinat elevilor din învăţământul gimnazial, căruia i s-au adăugat ulterior alte câteva module dedicate elevilor de liceu. Ne mândrim cu faptul că prin acest program de educaţie financiară au trecut, literalmente, mii de elevi din toată ţara, iar aprecierile au fost, în unanimitate, la superlativ, nu doar din partea beneficiarilor direcţi ai acelor autentice experienţe de învăţare, ci şi a părinţilor sau profesorilor. De altfel, o dovadă vie a acestui fapt constă în aceea că, un profesor sau mai mulţi dintr-o şcoală au recomandat programul altor colegi de breaslă, ceea ce a făcut ca, în doar câţiva ani, programul să capete o asemenea notorietate încât să fie cerut în toate colţurile ţării.
Reporter: Ce, mai exact, ar trebui să ştie orice tânăr, când intră într-o bancă?
Fundaţia OTP Bank România: Aici e important de ştiut ce vârstă are tânărul respectiv. Dacă e minor, are acces la o serie de produse şi servicii, evident, limitate faţă de cele destinate unui tânăr care a împlinit 18 ani. Poate avea un cont curent şi un card, probabil şi o aplicaţie simplă de plăţi a băncii sale. Deci, în acest caz, tânărul nostru trebuie să ştie ce e un cont curent, un card şi să se familiarizeze cu modalitatea de folosire a acestuia. Toate aceste elemente nu sunt de o complexitate ridicată, dimpotrivă, dar necesită un pic de atenţie şi interes pentru a fi cunoscute. În situaţia în care tânărul nostru a împlinit 18 ani şi desfăşoară o activitate pentru care primeşte un salariu, relaţia sa cu banca cunoaşte o nouă dimensiune, mai complexă, prin aceea că poate opta nu doar pentru produse şi servicii curente (cont, card), ci se poate gândi la producerea de finanţare, transfer de bani, plăţi interbancare, investiţii, deci, la o gamă mult mai extinsă de posibilităţi. Mai mult decât atât, un tânăr care a împlinit 18 ani are, potrivit legii, capacitatea deplină legată de responsabilitatea asumării şi îndeplinirii unor obligaţii care se nasc, de pildă, din contractarea unui credit. Aşadar, în această situaţie, e nevoie ca tânărul să dispună de un nivel mai ridicat de informaţii şi cunoştinţe de natură să faciliteze înţelegerea produselor şi serviilor bancare la care se gândeşte să apeleze.
Reporter: Unde ne aflăm pe harta europeană din punct de vedere al educaţiei financiare?
Fundaţia OTP Bank România: Chiar dacă au fost înregistrate anumite progrese în ultimii ani prin dezvoltarea unor iniţiative sau programe specifice, România continuă să ocupe ultimul loc în rândul ţărilor din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte educaţia financiară.
Reporter: Mulţumesc!