SUPLIMENT PURCARI Radiografia financiară a Purcari Wineries
Valentin M. Ionescu
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 9 martie 2020
Purcari Wineries Public Company Limited este o societate pe acţiuni tip holding înfiinţată în 2007, cu sediul social în Cipru, care operează în Europa Centrală şi de Est, precum şi în subsidiar pe piaţa asiatică şi cea nord-americană.
Prin filialele sale din Moldova şi România, Purcari Wineries produce vinuri premium (brand Purcari), vinuri mediu spre premium (Brandul Cramă Ceptura), vinuri economic plus spre premium (brand Bostavan) şi brandy (brand Bardar). Producţia de vin se realizează prin Crama Ceptura SRL din România (judeţul Prahova), Vinăria Bostavan SRL (Republica Moldova) , Vinăria Purcari SRL, (Republica Moldova) şi brandy la Vinăria Bardar SA. (Republica Moldova). Din holding mai fac parte Vinorum Holdings Ltd, (Gibraltar) West Circle Ltd (Insulele Virgine Britanice) şi Victoriavin SRL (Republica Moldova).
Pe piaţa românească puternic fragmentată pe latura ofertei, respectiv la producţie şi estimată la aproximativ 435 milioane euro (în 2018) pe latura cererii, Purcari Wineries se află în competiţie nu doar cu cei mai mari producători locali, ci şi cu firme mici care produc vinuri din gama premium cu poziţii puternice în ghidul Gault&Millau.
În 2019 aproximativ 42% (40% în 2018) din totalul vânzărilor Purcari Wineries se realizează pe piaţa din România (vin Purcari 25,8%, Crama Ceptura 14,2%, vin Bostavan 1,4%) şi 23% pe piaţa din Republica Moldova (20% în 2018). Polonia (mai cu seamă pe brandul vin Bostavan) are o cotă de 10,68% în total vânzări (10,8% în 2018), Cehia şi Slovacia (brand vin Bostavan) o cotă de 4,71%, (7,18% în 2018) fiind în scădere, ţările baltice (Bostavan) cotă 3% ( 3,42% în 2018), Ucraina 3,38% (3,16% în 2018), Belarus 4,16%, pieţele asiatice 5,94% (4,66% în 2018: brand-uri Purcari, Bostavan, Ceptura şi brandy), iar restul de 2,9% din vânzări se realizează pe alte pieţe. Comparativ cu 2018, vânzările cresc în România, Moldova, ţările asiatice şi scad uşor pe pieţele din Europa Centrală. Vinul se vinde în România, Moldova, Polonia, Cehia şi Solvacia, ţări asiatice, iar brandy se vinde mai cu seamă pe piaţa Republica Moldova şi Belarus.
Cu un spaţiu de expansiune în vânzări la nivel regional şi având active în două ţări, România şi Republica Moldova, Purcari Wineries înregistrează o creştere rapidă şi se află printre firmele producătoare de vin profitabile care operează în România. Pe cifre agregate, creşterea vânzărilor pe piaţa românească şi pieţe regionale a înregistrat un salt de 33% în 2017, aproximativ 18% în 2018, faţă de anul precedent şi 19% în 2019.
Purcari Wineries se concentrează pe piaţa românească pentru a dobândi o poziţie de lider, investind în marketing pentru brandul Crama Ceptura şi vinul spumant. De altfel, după codul CAEN şi cifra de afaceri, Crama Ceptura SRL se află pe locul 3 la nivel naţional, după Cramele Recaş SA şi Zarea SA. înainte de publicarea datelor finale auditate pe anul 2019 de către toate firmele concurente pe piaţa vinului.
Pe pieţele din Republica Cehă, Slovacia şi Ucraina, Purcari urmăreşte construcţia unei reţele de vânzări şi consolidarea relaţiei cu partenerii de retail actuali. De asemenea, Purcari Wineries nu exclude achiziţionarea de active.
După configuraţia structurii de proprietate şi a organizării producţiei, Purcari Wineries este firma parentală a unui holding ce cuprinde Vinorum Holdings Ltd (Gibraltar, control 100%), West Circle Ltd (Insulele Virgine Britanice, control 100%), Crama Ceptura SRL (România, control 100%), Vinăria Bostavan SRL (Republica Moldova, control 99,54%), Vinăria Purcari SRL (Republica Moldova, control 100%), Vinăria Bardar SA (Republica Moldova, control 56,05%). Vinăria Purcari SRL a achiziţionat 31,415% în grupul IM Glass Container Company S.A. (ambalaje sticlă), iar Crama Ceptura SRL, a contribuit la înfiinţarea Ecosmart Union SA (reciclare).
La data de 31.12.2019,acţionarii Purcari Wineries erau Amboselt Universal Inc (5,006,172 acţiuni, 25,03%), Fiera Capital (1,885,297 acţiuni, 9,42%), Conseq (1,242,673 acţiuni, 6,21%), East Capital (1,135,156 acţiuni, 5,67%), SEB (1,101,873 acţiuni 5,5%) Franklin Templeton Investment Management (1,023,987 acţiuni, 5,11 %), Horizon Capital prin compania Dealbeta (1,359,377 acţiuni, 6.80%). La firma parentală Purcari Wineries există un control în cascadă, întrucât Amboselt Universal Inc este deţinută 100% de domnul Victor Bostan.
Valoarea de piaţă a grupului era în decembrie 2019 de 448 milioane lei (330 milioane lei în decembrie 2018) cu o creştere de 35,7%. Factorul Tobin Q era în decembrie 2019 de 1,75.
• Evoluţia rezultatelor în baza situaţiei financiare consolidate la 31 decembrie 2019
În anul 2019, Purcari Wineries Pcl a înregistrat o cifră de afaceri cu 19% (numai din activitatea de bază) mai mare comparativ cu anul precedent şi de 18% la toate mărfurile şi serviciile.
Aproximativ 85% din totalul cifrei de afaceri şi 83% din total venituri au fost obţinute din vânzarea vinurilor (165.640.160 lei). Grupul realizează tranzacţii şi cu alte mărfuri în afară de vinuri, furnizând şi alte servicii, dar acestea nu sunt semnificative în cifra de afaceri totală.
Dacă veniturile din exploatare au crescut cu 18%, cheltuielile de exploatare s-au majorat cu aproximativ 15%. Profitul înainte de impozitare a crescut cu aproximativ 10% faţă de luna decembrie 2018 (53.341.595 lei). Marja netă a profitului/profit margin este de 22,2% (24,8% în decembrie 2018), EBITDA este de 68,165,254 lei (+23% comparativ cu decembrie 2018), iar marja EBITDA 34%.
Eficienţa capitalului/ Return on equity - ROE, respectiv capacitatea de a genera profit din capitalul investit de acţionari este de 25%, un nivel destul de ridicat, deşi se află în scădere comparativ cu decembrie 2018 (-9%), dar ROCE (rentabilitatea adusă de fondurile pe termen lung ale companiei) este de aproximativ 23,89%, înregistrând o uşoară creştere. Din punctul nostru de vedere, aceştia sunt printre cei mai importanţi indicatori de performanţă.
Gradul de îndatorare este de 49,6%, în scădere uşoară comparativ cu 2018, nivelul fiind mediu spre ridicat.
Rata de levier (îndatorarea totală faţă de capitalurile proprii) nu s-a înrăutăţit, fiind sub 1 faţă de anul trecut. Solvabilitatea globală este de 2 (+1% comparativ cu decembrie 2018), iar lichiditatea curentă/testul acid s-a îmbunătăţit uşor (0,7 la un benchmark de >1).
• Guvernare corporativă
Societatea este administrată pe modelul unitar de către un consiliu alcătuit din cinci administratori, dintre care 3 sunt independenţi, având competenţele fixate în actul constitutiv al firmei, potrivit legislaţiei cipriote. În completarea actului constitutiv există un regulament al consiliului. Totodată, se aplică codul de guvernare corporativă aprobat de Bursa de Valori din Bucureşti, unde Purcari Wineries este listată. Directorul general al societăţii este în consiliul de administraţie şi acţionar principal indirect.
De principiu, firma şi-a fixat o politică de remunerare, de dividend şi de previziuni, cerinţe care sunt solicitate de Bursa de Valori din Bucureşti. Firma are un comitet de audit şi un comitet de remunerare, dar procesele care stau la baza activităţii acestora nu sunt publicate. Deşi a fost aprobată o politică de remunerare, nu se cunosc costurile de monitorizare şi costurile de angajament/"bonding costs". Conform raportărilor anuale, acţionarii firmei au aprobat un plan de remunerare prin opţiuni cu acţiuni pe 4 ani pentru stimularea managerilor şi care se referă la acordarea de până la 400.000 de acţiuni în firmă, cu titlu gratuit, precum şi acordarea opţiunilor cu acţiuni la un preţ de exercitare pe trei praguri, în funcţie de îndeplinirea indicatorilor de performanţă.