Reporter: Purcari Wineries a împlinit, recent, doi ani de când a fost listată la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), fiind în prezent singurul emitent din Republica Moldova ale cărui acţiuni se tranzacţionează la BVB. Ce schimbări a adus listarea în viaţa producătorului de vinuri?
Victor Bostan: Listarea companiei la Bursa de Valori Bucureşti a marcat un nou capitol pentru Grupul Purcari. A fost un pas asumat şi strict necesar pentru a ne atinge obiectivele strategice, anume de a deveni liderul incontestabil al Europei Centrale şi de Est în domeniul nostru de activitate şi de a consolida piaţa fragmentată a vinului.
Purcari a lărgit arealul investiţional pentru jucătorii din piaţa românească de capital, care au mai multe oportunităţi de investiţii, precum şi o expunere unică la industria vinului. De asemenea, am obţinut acces la capital şi o vizibilitate mai mare a companiei pentru a accelera astfel creşterea şi evoluţia Grupului nostru.
Listarea la bursă reprezintă un test de maturitate pentru orice companie care intenţioneaza să intre în piaţa de capital, un test pe care Purcari l-a trecut cu brio.
Reporter: Purcari are o strategie de creştere, ce se bazează atât pe diversificarea ofertei, a intrării în noi pieţe dar şi pe achiziţia altor jucători din domeniu. Ce obiective cheie aveţi în vedere pentru următorii trei - cinci ani? Puteţi detalia?
Victor Bostan: Strategia de creştere a grupului se axează în primul rând pe dezvoltarea organică, dar se fac eforturi constante şi în direcţia creşterii pe bază de noi achiziţii.
În ceea ce priveşte dezvoltarea organică, un aspect foarte important şi care nu acceptă compromisuri este creşterea continuă a calităţii vinurilor, menţinând astfel produsele noastre la un raport calitate-preţ înalt, precum şi competitivitatea faţă de alţi producători.
Acestea conduc către implementarea următorului aspect al strategiei noastre, care este dat de premiumizarea continuă a mixului de produse din portofoliu.
O altă dimensiune a creşterii pe care ne-o propunem este dezvoltarea pieţelor - penetrarea mai adâncă în pieţele existente şi intrarea în altele noi, în acelaşi timp menţinând focusul strategic de a deveni campioni în Europa Centrală şi de Est.
La fel de importantă este creşterea prin extinderea gamei de produse, atât prin crearea şi adaptarea brandurilor şi produselor pentru anumite pieţe sau segmente, dar şi extinderea în noi categorii.
Reporter: Aveţi de gând să apelaţi la mecanismele pieţei de capital pentru a vă finanţa expansiunea?
Victor Bostan: Finanţarea primară a creşterii grupului provine din fluxul de numerar propriu, în combinaţie cu diverse instrumente de finanţare, noi lucrând deja cu mai multe bănci din Republica Moldova şi România.
Apelarea la piaţa de capital ar fi o opţiune doar în cazul unei necesităţi extensive de finanţare, în cadrul unor proiecte mari şi de avengură, însă suntem conştienţi de efectul asupra poziţiilor investitorilor curenţi şi de aceea nu reprezintă o opţiune primară de finanţare.
Reporter: Pe lângă pieţele din România şi Republica Moldova, Purcari are desfacere şi în alte ţări din Europa (Polonia fiind o piaţă importantă), America, Asia sau chiar Africa. Cum aţi caracteriza piaţa din România în comparaţie cu celelalte în care activează compania? Care sunt perspectivele sale?
Victor Bostan: România este cea mai importantă piaţă a noastră şi reprezintă circa 40% din vânzări. România şi Moldova sunt pieţele noastre interne, platformele noastre de expansiune în Europa Centrală şi de Est, precum şi pe întregul glob.
Piaţa din România are un potenţial enorm, fiind în proces de maturizare şi de autoeducare, din perspectiva consumului de vin. Conform Statista, chiar dacă consumul de vin îmbuteliat în România se află în creştere, este încă relativ redus pe cap de locuitor, fiind în 2018 de cca. 27 litri anual, în comparaţie cu Germania, ţara berii, - 36,5 litri sau Franţa - 45,1 litri.
Un alt motor de dezvoltare al pieţei este schimbarea preferinţelor consumatorilor ce optează tot mai mult pentru vinul de calitate în detrimentul vinului de casă sau al berii.
Reporter: Ce pieţe consideraţi că au cel mai mare potenţial de creştere? Puteţi detalia?
Victor Bostan: În opinia noastră, întreaga regiune a Europei Centrale şi de Est oferă oportunităţi excelente de dezvoltare. Consumul pe cap de locuitor este mai redus în comparaţie cu cel din ţările Europei de Vest, însă tendinţele sunt de creştere iar decalajul se reduce, consumatorul optând tot mai frecvent în favoarea vinului. Piaţa vinului din această regiune este în plin proces de maturizare şi educare, urmărind creşterea nivelului de trai al populaţiei. Dincolo de focusul declarat asupra pieţei CEE, avem deschidere şi către pieţe mai îndepărtate, cum ar fi China, care trece prin schimbări structurale şi care rămâne, totuşi, cea mai mare putere de consum a lumii.
Reporter: Ce schimbări aţi observat, în ultimii ani, în preferinţele consumatorilor de vin din România?
Victor Bostan: Asistăm la o tendinţă clară de premiumizare în rândul consumatorilor, la nivelul tuturor produselor. Până când cumpără o sticlă de vin, consumatorul român se informează, este atent la calitatea produselor, la informaţia de pe etichetă.
Apoi, are loc digitalizarea sectorului vinicol, considerat mai tradiţional, conservativ. Vinurile Purcari sunt printre cele mai apreciate pe Vivino (n.r. piaţă on-line de vinuri) cu cca. 34.000 de voturi şi cu o notă medie de peste 4. Negru de Purcari se menţine în top 1% cele mai bune vinuri din lume, iar în ianuarie, 8 din 10 vinuri din categoria 30-60 lei pe Vivino sunt Purcari. Acestea arată o interacţiune sporită şi o loialitate înaltă între consumatori şi un brand sau producător care şi-a căpătat încrederea consumatorilor.
Consumatorul nu mai are rolul pasiv din trecut, a devenit proactiv, creează comunităţi de entuziaşti ai vinului, învaţă despre lumea vinului, învaţă principiile degustării şi ale asocierii culinare, participă la ateliere tematice.
Trăim o perioadă extraordinară pentru cultura vinului şi Purcari este printre primii promotori în acest sens.
Reporter: Cum vă afectează criza forţei de muncă din România şi din Republica Moldova? De unde vă recrutaţi resursa umană?
Victor Bostan: Ne-am stabilit o politică a companiei care are ca prioritate fiecare angajat în parte. Succesul Purcari este al întregii echipe, de la culegătorii de struguri până la contabili, de la mecanici la vânzători, de la muncitori de producţie la echipele din laboratoare. Creăm condiţii bune de muncă aici, acasă, lângă familii şi suntem principalii angajatori pentru persoanele care locuiesc în preajma fabricilor noastre din România şi Moldova.
Reporter: În 2019, aproape 50% din profitul companiei a mers către dividende. Ce aveţi de gând să propuneţi acţionarilor în acest an?
Victor Bostan: Politica noastră de dividende prevede distribuţia de până la 50% din profitul net consolidat al grupului. În 2019 am achitat un dividend de 0,95 lei pe acţiune pentru anul financiar 2018, ceea ce reprezintă un randament de cca. 5%. Distribuţia anuală a dividendelor este prerogativa Adunării Generale ale Acţionarilor, care ia decizia la recomandarea Consiliului de Administraţie.
Reporter: Aţi sfătui alţi antreprenori să îşi listeze companiile la bursă? Care ar fi principalele beneficii pe care le-ar putea avea dacă şi-ar deschide afacerile către public?
Victor Bostan: Listarea la bursă este o decizie importantă şi trebuie să decurgă din obiectivele strategice pe termen lung ale companiei. Beneficiile nu vin niciodată singure, ci la pachet cu obligaţii, costuri şi riscuri. Printre principalele beneficii ar fi: accesul la capital, vizibilitatea crescută a companiei, posibilitatea îmbunătăţirii situaţiei financiare, oferirea de instrumente suplimentare pentru a creşte motivaţia şi retenţia angajaţilor.
Reporter: Vă mulţumesc!