Grupul auto francez Renault SA a selectat băncile de investiţii care să pregătească planificata ofertă publică iniţială (IPO) a diviziei sale de vehicule electrice, Ampere, conform unor surse citate de Bloomberg.
Acestea susţin că Renault a ales băncile BNP Paribas SA, Goldman Sachs Group Inc. şi JPMorgan Chase & Co. drept coordonatori globali ai tranzacţiei, precum şi Citigroup Inc., HSBC Holdings Plc, Morgan Stanley, Natixis SA şi Societe Generale SA drept consultanţii financiari.
Un purtător de cuvânt al Renault nu a dorit să facă declaraţii privind informaţia publicată de Bloomberg, iar reprezentanţii băncilor nu au făcut comentarii sau nu au răspuns imediat solicitărilor de a comenta.
Însă, ieri, directorul financiar al grupului auto francez, Thierry Pieton, a declarat că procesul de separare a Ampere "este în grafic" şi ar trebui finalizat în semestrul al doilea din 2023, iar Renault încă intenţionează o listare, cel mai devreme "spre finalul anului".
"Analizăm condiţiile de pe pieţe. Nu suntem sub presiune din perspectiva finanţării. Intenţia noastră încă este să listăm compania, deoarece credem cu tărie că avem active unice şi o propunere de afaceri care va fi foarte interesantă pentru investitori", a declarat Pieton, menţionând că Ampere se va concentra iniţial pe Megane. Modelul face parte din cele şase tipuri de maşini care vor fi lansate din prezent şi până în 2025, iar dezvoltarea acestor vehicule "este perfect în grafic".
Bloomberg estimează că Renault se aşteaptă la o evaluare de aproximativ 10 miliarde de euro (11 miliarde de dolari) pentru Ampere, iar listarea diviziei Ampere la Euronext Paris ar putea avea loc în ultimul trimestru din acestui an.
Sursa citată menţionează că încă sunt analizate detaliile potenţialei listări a diviziei Renault, iar datele ar putea fi modificate.
Dacă oferta publică iniţială va avea loc, ar putea fi una dintre cele mai mari din Europa, în 2023. În prezent, piaţa din Europa suferă de o lipsă de IPO-uri importante, în condiţiile evoluţiilor volatile de pe bursă şi ale contextului economic pesimist. Prăbuşirea bruscă a băncii elveţiene Credit Suisse Group AG, care a provocat repercusiuni la nivel mondial, a crescut îngrijorările investitorilor în ultimele săptămâni.
Anul trecut, Renault a anunţat că ia în considerare opţiunea creării a două entităţi separate, una dedicată dezvoltării, producţiei şi vânzării de vehicule electrice, cu sediul în Franţa, şi cealaltă dedicată dezvoltării şi producţiei de motoare şi cutii de viteze termice şi hibride de nouă generaţie E-TECH, care va include operaţiunile din România, Spania, Portugalia, Turcia şi America Latină. Divizia Ampere va avea sediul în Franţa şi aproximativ 10.000 de angajaţi. Societatea mixtă din domeniul vehiculelor cu motoare pe combustie înfiinţată cu Geely, care va avea denumirea Horse, va avea sediul în afara Franţei şi aproximativ 19.000 de angajaţi pe trei continente, notează Agerpres.
• Renault nu reduce semnificativ preţurile
Renault nu intenţionează să scadă semnificativ preţurile, a anunţat ieri directorul financiar al grupului auto, Thierry Pieton, după ce deciziile Tesla Inc. din SUA, în acest sens, au sporit temerile privind un potenţial război al preţurilor pe piaţa vehiculelor electrice din Europa, transmite MarketWatch.
Deşi Renault va continua să modifice preţurile şi să acorde stimulente financiare suplimentare, nu simte presiune pentru a le scădea, a explicat Pieton, adăugând: "Realitatea este că la nivel de grup fabricile lucrează din plin. Suntem la capacitate de 100%, deci nu vor fi stimulente majore pentru a scădea preţurile şi a ne implica într-o spirală pe care o urmează unii concurenţi".
În pofida cererii ridicate, stocurile Renault au crescut la 580.000 unităţi la 31 martie 2023, de la 480.000 unităţi la 31 decembrie 2022, şi se menţin dificultăţile logistice, notează Agerpres.
Săptămâna trecută, Tesla a anunţat reducerea preţurilor în Europa. Analiştii de la Bernstein susţin că angajamentul Tesla de a reduce preţurile intensifică concurenţa pe piaţa vehiculelor electrice, cele mai expuse fiind Renault, Stellantis şi Volkswagen.
În 2022, Renault a fost al treilea cel mai bine vândut brand de vehicule electrice în Europa, după Tesla şi Volkswagen.
• Cifra de afaceri a Renault a crescut cu 30% în primul trimestru din 2023
Renault a început anul 2023 cu o creştere a veniturilor de 30% în primul trimestru, datorită unui avans cu două cifre a numărului de automobile livrate, precum şi în baza preţurilor mai mari, transmite Reuters.
În primele trei luni ale acestui an, grupul Renault a înregistrat venituri totale de 11,5 miliarde de euro, în creştere cu 29,9% comparativ cu perioada similară a anului trecut, în condiţiile în care a livrat 535.000 de automobile, în urcare cu 14,1% în ritm anual, după patru ani consecutivi de scădere.
În cazul mărcii Dacia, vânzările au crescut cu 41%, până la aproape 150.000 de unităţi în Europa, graţie noii identităţi a brandului, notează Agerpres. În primele trei luni ale acestui an, în Europa, Dacia Sandero a ocupat primul loc la vânzările de retail, iar Dacia Duster a rămas pe podiumul SUV-urilor vândute clienţilor de retail. Tot în primul trimestru au fost comercializate 14.500 de automobile electrice Dacia Spring, iar acest model a primit 110.000 de comenzi în Europa, de la lansare.
În total, marca Dacia a vândut 171.789 de automobile în primele trei luni ale acestui an, în creştere cu 34,3% faţă de 127.959 de unităţi în perioada similară a anului trecut.
Renault şi-a confirmat obiectivele pentru anul financiar 2023 cu o marjă operaţională la nivel de grup de cel puţin 6% şi un flux liber de numerar de cel puţin două miliarde de euro.
Renault Group este prezent în peste 130 de ţări şi are mai mult de 170.000 de salariaţi. Grupul a vândut 2,9 milioane de vehicule în 2020.
Renault SA şi Nissan Motor Corp. încearcă să-i reasigure pe investitori că sunt aproape de un acord final pentru reechilibrarea alianţei lor de două decenii, în condiţiile în care discuţiile durează mai mult decât se estima, conform Bloomberg. Companiile lucrează strâns împreună şi se aşteaptă să finalizeze planurile în următoarele săptămâni, a spuns, săptămâna aceasta, directorul general al Renault, Luca de Meo, adăugând că "lucrurile avansează şi nu va fi o problemă de luni de zile".
La rândul său, Ashwani Gupta, directorul operaţional al Nissan, a confirmat că negocierile sunt constructive.
În luna februarie, Renault şi partenerul său japonez Nissan au convenit o restructurare profundă a alianţei lor, înfiinţată în 1999, care va pune cele două companii pe picior de egalitate. În plus, producătorul auto nipon va investi în noua divizie de vehicule electrice a grupului francez.