Parchetul din Paris cere un proces la un tribunal corecţional împotriva companiei aeriene Air France şi abandonarea procedurilor vizând producătorul de avioane Airbus, în urma unei anchete cu privire la prăbuşirea zborului Rio-Paris, soldat cu 228 de morţi, în 2009, au declarat ieri surse citate de AFP.
Parchetul consideră că Airbus "a comis o neglijenţă şi o imprudenţă" prin faptul că nu le-a furnizat piloţilor săi suficiente informaţii despre procedura de adoptat în cazul unor anomalii legate de sonde ce permit controlarea vitezei aeronavei, după o serie de incidente de acelaşi fel, în cursul lunilor precedente, potrivit rechizitoriului său, datat la 12 iulie, de care AFP scrie că are cunoştinţă.
În schimb, Parchetul a apreciat că nu există acuzaţii suficiente împotriva constructorului de avioane pentru a-l trimite în faţa unui complet corecţional, conform news.ro.
Judecătorilor de instrucţie le revine de-acum sarcina să dea curs rechzitoriului şi să decidă, astfel, să dispună un proces doar împotriva companiei aeriene.
La 1 iunie 2009, zborul AF447 s-a prăbuşit în Oceanul Atlantic. Cei 228 de pasageri şi membri ai echipajului, de 34 de naţionalităţi, au murit în accident - cel mai sângeros din istoria companiei franceze.
În această procedură, care durează de zece ani, cele două întreprinderi au fost inculpate, în 2011, cu privire la "omucideri involuntare".
Punctul de pornire al catastrofei a fost jivrajul în zbor al sondelor de tip Pilot, care a condus la o dereglare a măsurătorii vitezei Airbusului A330 şi care a dezorientat piloţii până la oprirea avionului.
De atunci, ancheta a condus la o bătălie de experimente în vederea stabilirii responsabilităţilor în înlănţuirea evenimentelor ce au condus la prăbuşirea aeronavei, iar părţile civile exercită presiuni ca Airbus şi Air France să fie judecate amândouă.
În 2012, prima experiză a indicat trei deficienţe ale echipajului, probleme tehnice şi un deficit de informaţii al piloţilor în cazul jivrajului sondelor, în pofida recrudescenţei unor incidente anterioare semnalate Airbus.
Constructorul a solicitat atunci o contra-expertiză, care punea accentul asupra unei "reacţii inadecvate a echipajului" şi unor deficienţe ale Air France.
Considerând ancheta prea favorabilă Airbus, rude ale victimelor şi compania aeriană au atacat raportul la Curtea de Apel de la Paris, care a dispus anularea acestuia şi redeschiderea anchetei.
Însă ultima contra-expertiză, al cărei raport a fost predat în decembrie 2017, a provocat din nou indignarea părţilor civile. "Cauza directă" a accidentului, afirmă experţi în acest raport, "rezultă în acţiuni inadecvate în pilotarea manuală" a echipajului şi tind să disculpe Airbus.