Decizia preşedintelui Donald Trump de a introduce tarife vamale de 25% pentru automobile şi componente auto importate a declanşat un val de îngrijorare în industria auto globală, cu impact major asupra producătorilor europeni, precizează analistul eToro, Bogdan Maioreanu, într-un comunicat transmis redacţiei, din care relatăm următoarele.
Noile taxe vor intra în vigoare pe 2 aprilie 2025, iar ţaranoastră ar putea fi vizată de tarife vamale reciproce, în funcţie de balanţa comercială cu SUA.
În 2024, ţara noastră a exportat în SUA bunuri de 3,77 miliarde de dolari, în timp ce importurile americane s-au ridicat la 1,35 miliarde de dolari, generând un deficit comercial de 2,4 miliarde de dolari în favoarea noastră. Deşi suma este modestă comparativ cu cea a altor state, există riscul ca ţara noastră să fie inclusă pe lista ţărilor vizate de măsurile protecţioniste ale administraţiei Trump.
Industria auto europeană resimte deja efectele. Germania este printre cele mai afectate ţări, având exporturi semnificative de automobile în SUA prin producători precum Volkswagen, BMW şi Mercedes-Benz. De asemenea, Ferrari şi alte branduri italiene de lux au anunţat creşteri de preţuri, iar grupul Stellantis (Peugeot, Citroën, Fiat, Jeep, Dodge) ar putea fi afectat, având o parte semnificativă a producţiei în afara SUA. România, deşi nu exportă direct maşini în SUA, furnizează componente esenţiale pentru producătorii auto europeni, ceea ce ar putea genera efecte indirecte asupra industriei locale, potrivit sursei.
Pe piaţa americană, tarifele vor afecta şi producătorii autohtoni, deoarece 60% dintre automobilele fabricate în SUA conţin piese importate. Experţii estimează că noile taxe ar putea creşte preţurile maşinilor importate cu 5.000-15.000 de dolari, iar chiar şi modelele produse în SUA ar putea înregistra costuri suplimentare de 3.000-8.000 de dolari.
În acest context, piaţa de închirieri auto şi leasing ar putea deveni un câştigător surpriză, deoarece consumatorii ar putea opta pentru alternative mai accesibile decât achiziţia unei maşini noi. Totodată, cererea pentru piese de schimb ar putea creşte, pe măsură ce şoferii vor încerca să îşi prelungească durata de viaţă a vehiculelor actuale.
Impactul deciziilor comerciale ale administraţiei Trump asupra economiei globale rămâne de urmărit, însă efectele asupra industriei auto sunt deja evidente, iar producătorii şi consumatorii se pregătesc pentru un val de scumpiri.