Cuantumul taxelor pe care companiile din România le plătesc în preţul benzinei este de 52% din total tarif, respectiv de 48% la motorină, iar România se află, astfel, în Top 10 al ţărilor cu cel mai ridicat nivel al taxelor pe acest segment, reiese din datele unui studiu de specialitate, dat publicităţii luni.
La nivel european, taxele reprezintă 59% din costul carburanţilor din petrol, comparativ cu 50% media la nivel mondial. Conform cercetării, nivelurile de taxe de la nivel european sunt mai mari decât în alte economii majore, inclusiv din SUA şi Japonia.
Pe plan local, companiile plătesc taxe cu 4% mai mari decât media la nivel mondial, exprimate ca procent din preţul combustibilului, "lucru ce generează un dezavantaj major pentru acestea şi are potenţialul de a încetini creşterea economică", se precizează în studiul realizat de UHY, reţeaua internaţională de experţi în contabilitate şi consultanţă.
Realizatorii explică faptul că, în România, taxele reprezintă în medie 52% din costul preţului benzinei şi 48% din costul preţului motorinei, spre deosebire de media de la nivel mondial de 50%, respectiv 44%.
Ca exemple din alte state, este amintită Marea Britanie, unde taxele urcă până la 60% din costul pentru motorină, în vreme ce în Germania această valoare este de 53% din cost. De asemenea, în Japonia taxele din costul benzinei reprezintă 42% din costul total şi 33% în cazul motorinei, în timp ce în Canada procentajele sunt de 35% pentru benzină şi 32% la motorină. Totodată, în SUA, valoarea taxelor se prezintă astfel: 17% din costul benzinei şi 18% din costul motorinei.
În septembrie 2018, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a propus posibilitatea eliminării supra-accizei la combustibil, după ce, în septembrie 2017, Guvernul a majorat acciza pentru combustibili, măsura generând, însă, venituri mai mici decât se estima.
UHY subliniază că şi preţul gazului petrolier lichefiat (GPL) este mai scump cu 2% în Europa şi cu 6% în România, o alternativă mai ecologică la motorină sau benzină.
'Taxele mari la carburanţi afectează aproape toate întreprinderile şi, în cele din urmă, pot împiedica creşterea economică în România. Propunerea lui Eugen Teodorovici de a elimina supra-acciza la combustibili ar putea fi utilă pentru companiile din România, susţine Camelia Dobre, managing partner în cadrul firmei membre UHY, UHY Audit CD în România.