Termenul de valabilitate a planurilor de urbanism general a fost extins de la doi la trei ani, printr-o Ordonanţă de Urgenţă aprobată, ieri, de Guvern.
În document se arată că Ministerul Dezvoltării Regionale a constatat că 42% dintre unităţile administrativ teritoriale au în continuare planurile de urbanism general mai vechi de zece ani.
Potrivit actului normativ, fiecare unitate administrativ teritorială va trebui să îşi actualizeze periodic, la maxim zece ani, planul urbanistic general, în funcţie de evoluţia previzibilă a factorilor sociali, geografici, economici, culturali şi de evoluţia necesităţilor locale.
Termenul de zece ani va putea fi prelungit cu maxim trei ani, prin hotărâre a Consiliului Local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, până la intrarea în vigoare a planului urbanistic general actualizat.
Planurile de urbanism generale elaborate şi aprobate până în anul 2003, pentru care a fost iniţiată procedura de achiziţie a elaborării/actualizării, pot rămâne în vigoare în urma aprobării unei noi hotărâri a Consiliului Local/ Consiliului General al Municipiului Bucureşti până la data aprobării noii documentaţii, dar nu mai târziu de 30 decembrie 2014.
În cazul celor elaborate şi aprobate până în anul 2003 pentru care nu a fost iniţiată procedura de achiziţie a elaborării sau actualizării, termenul limită este 30 decembrie 2015.
Comunele sau oraşele care au sub 10.000 de locuitori fac excepţie de la aceste prevederi. În cazul acestora, legislaţia prevede că, în situaţia în care de la aprobarea planului urbanistic general nu au intervenit schimbări în dezvoltarea unităţii administrativ-teritoriale care să justifice actualizarea, cu minim 18 luni înaintea datei de expirare a valabilităţii acestuia, primarul va demara procedura de prelungire a valabilităţii prin hotărâre a Consiliului Local, cu avizul prealabil al arhitectului-şef al judeţului.
În situaţia obţinerii avizului favorabil, primarul va propune Consiliului Local prelungirea valabilităţii planului urbanistic general pentru o perioadă de maxim trei ani de la data expirării acestuia. În caz contrar, edilul solicită începerea procedurii de achiziţie a serviciilor de actualizare a documentaţiei de urbanism.
OUG 7/2011 a urmărit, în principal, corectarea deficienţelor din domeniul urbanismului, măsurile vizând, printre altele, limitarea derogărilor de la Planul Urbanistic General şi a utilizării abuzive a terenurilor.