Guvernul a adoptat săptămâna trecută o hotărâre privind investiţia în crearea unei platforme naţionale integrate de tip campus care să asigure acces la internet wireless în şcoli. Costul total al proiectului se ridică la aproape 210 milioane de lei, 85 la sută din sumă fiind din fonduri europene.
Cum problemele avizelor ISU, a toaletelor insalubre din curţile şcolilor, a accesului la apă curentă nu au fost rezolvate, iniţiativa pare de tipul "căruţa înaintea cailor". Desigur în plină eră digitală, accesul la internet este foarte important pentru procesul de învăţământ.
Anunţul legat de această decizie a fost postat pe site-ul ministerului Educaţiei: "Executivul a o hotărâre pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii "Platformă naţională integrată - Wireless Campus". Obiectivul general al proiectului îl reprezintă crearea unei platforme naţionale integrate de tip campus care să asigure, cu prioritate în şcoli de nivel gimnazial, serviciul de acces fără fir la reţele de date deschise interconectate, inclusiv la internet. Proiectul se va derula în cadrul Programului Operaţional Competitivitate 2014-2020, Axa Prioritară 2: Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă - Prioritatea de investiţii 2c - Consolidarea aplicaţiilor TIC pentru e-guvernare, e-învăţare, e-incluziune, e-cultură, e-sănătate, având o valoare totală de 209.921 mii lei, 85% reprezentând finanţarea europeană nerambursabilă. Obiectivele specifice ale proiectului sunt: Crearea infrastructurii tehnice necesare utilizării resurselor şi serviciilor de tip OER şi WEB 2.0 în educaţie pentru minimum 2.000 de şcoli; Dotarea în cadrul proiectului a unui număr de 4.500 de unităţi gimnaziale cu echipamente wireless; Creşterea ponderii profesorilor care utilizează internetul prin wireless-campus la 15%, până la finalul perioadei de sustenabilitate a proiectului. Beneficiarul principal al investiţiei, Agenţia de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare, va asigura buna funcţionare a echipamentelor achiziţionate şi a platformei create în cadrul proiectului în vederea atingerii obiectivelor stabilite. Proiectul va contribui indirect la atingerea valorilor ţintă ale indicatorilor din Agenda Digitală, şi anume a procentului instituţiilor de învăţământ preuniversitar care folosesc OER (Open Educational Resources), Web 2.0 în educaţie, ţinta fiind stabilită pentru 50% până în 2020."
Dincolo de neajunsurile de tot felul, trebuie spus că acst proiect reprezintă un pas major spre trecereade la manualele pe hârtie la cele digitale.