2Performant a raportat mixt pentru primele nouă luni ale anului 2024, arătând o creştere atât a veniturilor, cât şi a pierderii nete. Compania a fost afectată de factori externi de pe piaţă, dar şi de tranzacţia de preluare a Profitshare, conform unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
2Performant Network este o companie românească de tehnologie de tip "growth", fiind, totodată, liderul pieţei de marketing afiliat din România. Compania dezvoltă şi operează platforma de marketing colaborativ 2Performant.com, prin care magazinele online pot colabora cu parteneri care le oferă posibilităţi de publicitate şi de generare de trafic online. Unul dintre punctele forte ale platformei este procesul de gamificare, care permite o creştere a nivelului de interacţiune şi implicare a utilizatorilor în cadrul platformei.
În ceea ce priveşte sursele de venit din marketing afiliat, acestea sunt de trei tipuri: comision de reţea; abonamente pentru utilizarea platformei; taxe de promovare.
Printre punctele cheie ale companiei, pe care le-a subliniat CEO-ul la una dintre conferinţele "Quarterly Report", la care TradeVille a fost partener, se numără o echipa performantă care a reuşit să implementeze în anul 2023 o abordare unică în eCommerce, bazată pe date şi tehnologie. Echipa 2Performant cuprinde 50 de profesionişti, care lucrează remote de pe patru continente, din şapte ţări şi pe cinci fusuri orare diferite.
La mijlocul anului 2024, CEO-ul companiei, Dorin Boerescu, care este şi preşedintele Consiliului de Administraţie, deţinea o participaţie de 32,27% din acţionariat, restul acţiunilor fiind împărţite între persoanele fizice (62,7%) şi persoanele juridice (4,9%). Compania este listată pe piaţa AeRO din decembrie 2020, iar începând cu luna ianuarie 2021, acţiunile 2P fac parte din indicele BETAeRO.
• Venituri în creştere
2Performant a raportat venituri în creştere pentru primele nouă luni ale anului curent, în timp ce pierderea netă s-a adâncit ca urmare a investiţiilor masive în dezvoltarea platformei, dar şi a tranzacţiei care are în vedere achiziţia Profitshare. Astfel, compania a raportat o cifră de afaceri în creştere cu 7% faţă de primel nouă luni din 2023, însumând 34,6 milioane de lei, în timp ce veniturile operaţionale, care exclud comisioanele cu afiliaţii, au totalizat 9,4 milioane de lei, fiind în creştere cu aproape 14%. Acesta este al cincilea an consicutiv în care compania înregistrează creşteri ale veniturilor la nouă luni. Printre principalii factori care au contribuit la o dinamică pozitivă a veniturilor a fost creşterea comisionului de reţea (+16,1% în ritm anual) şi a veniturilor de pe segmentul de abonamente (+10,1%).
Nu doar veniturile au înregistrat creşteri, compania a avut şi costuri semnificative în cursul acestui an. Astfel, pe partea de cheltuieli operaţionale, 2P a cunoscut o creştere de 16,5%, cea mai semnificativă contribuţie fiind adusă pe partea de Alte cheltuieli din exploatare (+16%), care reprezintă în proporţie de 81% comisioanele datorate afiliaţilor. Aceasta este urmată de Cheltuielile cu persoanlul, care au înregistrat o creştere de 6%. Având în vedere creşterea accentuată a cheltuielilor operaţionale, rezultatul din exploatare a cunoscut o deterioare semnificativă, trecând la o pierdere de puţin peste 1,8 milioane de lei, faţă de pierderea de peste 340.000 lei din aceeaşi perioadă a anului trecut.
Rezultatul net prezintă şi el o pierdere mai mare, aceasta fiind de 1,85 milioane de lei, faţă de pierderea de 351.977 lei din perioada ianuarie-septembrie 2023. Printre principalii factori care au dus la o aceste rezultate se numără atât tranzacţia de preluare a companiei Profitshare România şi Bulgaria, care va veni cu beneficii pe termen lung, dar şi contextul de piaţă, denaturat semnificativ de intrarea în România a unor retaileri globali, în paralel cu desfăşurarea campaniilor electorale.
• Evenimente importante, previziuni şi planuri
Printre cele mai importante evenimente pentru companie, în ultimele câteva luni, se remarcă anunţul privind preluarea Profitshare România şi Bulgaria, care va consolida poziţia de lider a companiei în România şi va oferi o poziţie de lider în Bulgaria. 2Performant plănuieşte extinderea prin achiziţia reţelelor de afiliere Profitshare.ro şi Profitshare.bg, pentru circa 4,3 milioane de lei, strategie ce a fost bine primită de piaţă, crescând acţiunile cu 17% după anunţ. Managementul consideră că preţul acţiunilor nu reflectă încă valoarea reală a companiei, dar anticipează o reevaluare pozitivă pe termen lung. Pe următorii cinci ani, compania vizează o capitalizare de 100 de milioane de euro şi o listare pe piaţa principală de la Bucureşti sau chiar pe celebrul Nasdaq.
Pentru anul curent, 2Performant şi-a planificat creşteri importante în Buget, pentru care compania şi-a prognozat un avans al cifrei de afaceri la 71,8 milioane de lei (+55% vs 2023), în timp ce rezultatul operaţional este estimat la 2,3 milioane de lei (+203% vs 2023;). Totuşi, având în vedere realizarea achiziţiei, dar şi condiţiile de piaţă deosebite din acest an este probabil ca societatea să nu bifeze toate ţintele din buget, notează TradeVille.
Gradul de realizare a profitului net de către companie este de 0% în prezent, în timp ce gradul de realizare a cifrei de afaceri este de 48%. Rezultatele estimate ale companiei pentru acest an pot fi descrise ca fiind cu o dinamică puternică în creştere, în contextul în care 2P a înregistrat un record în 2023 al cifrei de afaceri (46,4 milioane de lei; +32% vs 2022), în timp ce profitul net s-a triplat (0,9 milioane de lei; +236% vs 2022).
Societatea îşi menţine principalele direcţii de dezvoltare şi în anul curent, obiectivul principal al său fiind lansarea BusinessLeague pe piaţa din SUA, în 2025. Pe termen scurt, compania are în vedere scalarea capacităţii operaţionale pentru a face faţă portofoliului suplimentar adus odată cu integrarea companiei achiziţionate, în timp ce pe termen mediu 2P vizează accelerarea creşterii organice.
• 2P, în declin la BVB
De la începutul anului şi până acum, acţiunile 2P au înregistrat o scădere în portofoliul investitorilor de 15,2%, fiind în spatele pieţei AeRO, reprezentată de indicele BETAeRO, care a coborât în aceeaşi perioadă cu 3,3%. În ultimele 12 luni, preţul acţiunilor 2P a scăzut cu 13,8%, în timp ce indicele BETAeRO a crescut cu 4,7%. Acţiunile 2P au intrat pe un trend descendent din a doua jumătate a lunii mai, cel mai probabil fiind influenţate de rezultatul net negativ al companiei afişat în raportul aferent primului trimestru al anului, tendinţă care a continuat.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în 2Performant
Oportunităţi
- Oportunităţi imense de creştere: Un studiu al Rakuten/Forrester Research a concluzionat că opt din zece branduri, la nivel global, folosesc marketingul afiliat, iar căutările acestui termen pe Google s-au dublat din 2016. Avântul industriei se vede şi în profiturile marilor jucători din piaţă, unde, doar în 2023, giganţii din tehnologie, Amazon, Alphabet şi Meta Platforms, au înregistrat venituri de peste 375 de miliarde de dolari pe acest segment.
- România oferă un mediu propice comerţului online: Conform Raportului European E-commerce 2023, România se clasează pe locul al treilea în Europa Centrală şi de Est în topul vânzărilor online şi pe locul 12 la nivelul întregului continent. Conform estimărilor, în 2024, valoarea estimată a pieţei româneşti de eCommerce ar urma să ajungă la 7,3 miliarde de euro.
- Lider pe piaţa locală: 2Performant este liderul pieţei de marketing afliliat din România şi cea mai mare sursă locală de trafic pentru magazinele online autohtone, cu peste 11,4 milioane de vânzări obţinute de advertiseri de-a lungul timpului.
- Model de business diversificat: Domeniul de activitate al advertiserilor este unul extrem de variat, acoperind industrii de la farma până la IT.
- Gamificarea experienţei: 2Performant a reuşit să implementeze în cadrul platformei un mecanism de gamificare a experienţei utilizatorilor, prin implementarea unui sistem de scoring şi regulamente în baza cărora se fac promovări, retrogradări şi clasamente care aliniază experienţa utilizatorilor la cele mai noi standarde ale industriei.
- Strategii de extindere: Printre strategiile de dezvoltare a companiei se numără atât extinderea în extern, în Europa şi SUA, cât şi creşterea companiei prin achiziţii.
Riscuri
- Dependenţă de utilizatorii mari: Mare parte din vânzările intermediate de platforma 2P sunt generate de un număr mic de utilizatori de talie mare, ceea ce scade nivelul de diversificare pe industrii şi aduce un plus de risc pentru companie.
- Concurenţă acerbă: Industria este dominată de jucători mari, care tind să acapareze tot mai mult teren prin preţuri concurenţiale şi servicii integrate complexe.
- Mediul macroeconomic şi geopolitic incert: Impactul creşterii preţurilor pune presiune asupra segmentului de retail, care este semnificativ impactat de scăderea cheltuielilor de consum din partea populaţiei. De asemenea, în condiţii macro dificile, companiile tind să reducă, mai întâi de toate, bugetele alocate departamentelor de marketing.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: rapoarte companie, BVB, Quarterly Report YouTube, Tradingview, statista.com, ceccarbusinessmagazine.ro.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului