Compania americană Amazon.com a raportat rezultate financiare trimestriale peste aşteptările analiştilor. Reducerea costurilor şi majorarea veniturilor au adus al treilea cel mai mare profit operaţional din istoria companiei. Pentru al treilea trimestru din 2023, Amazon a majorat ţintele financiare. Anunţurile au propulsat preţul acţiunilor companiei la un nivel cu peste 8,2% mai mare, vineri, fiind totodată şi cel mai înalt nivel atins în acest an, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Amazon.com (sau "Amazon") este cel mai mare jucător global din piaţa comerţului electornic. Compania a fost înfiinţată în anul 1994, în prezent fiind a cincea cea mai mare companie listată din lume, după valoarea capitalizării bursiere.
Activităţile Amazon sunt numeroase, cea principală fiind comerţul electronic. În SUA, Amazon controlează o cotă estimată între 40-50% din piaţa comerţului online. Alte activităţi ale Amazon includ serviciile de cloud (AWS), servicii de advertising şi fulfillment, servicii de streaming şi crearea de conţinut media, dar şi alte servicii furnizate terţilor, precum cele de ocrotire a sănătăţii, servicii de livrare etc.
Datorită diverselor sale activităţi, concurenţii companiei sunt numeroşi şi puternici. Printre aceştia se numără eBay, Zalando, Alibaba Group şi Walmart (comerţ electronic şi tradiţional), Microsoft, Google, Oracle şi IBM (tehnologii cloud şi AI), respectiv Apple, Netflix şi Disney (servicii de streaming), printre alţii.
Principalul acţionar al societăţii este fondatorul Jeff Bezos (deţine 9,65% din numărul de acţiuni). Următorul acţionar semnificativ este The Vanguard Group, care controlează 6,86% din acţiuni.
Din iulie 2021, directorul general al companiei este Andrew (Andy) Jassy, fondatorul Amazon Web Services. Până în prezent, acesta este unicul succesor al lui Jeff Bezos în funcţia de CEO.
• Încrederea consumatorilor americani, la nivelul maxim al ultimilor doi ani
În SUA, care aparţin celei mai mari pieţe a Amazon, consumatorii au dat dovadă de rezilienţă, fapt care a contribuit la creşterea economică cu o rată anualizată de 2,4%, peste aşteptările economiştilor. În luna iulie, încrederea consumatorilor americani a atins nivelul maxim al ultimilor doi ani, fapt datorat în parte unei robusteţi în piaţa muncii. Aceştia s-au arătat disponibili să cheltuie mai mult în legătură cu serviciile medicale şi cu cele de streaming video, în viitor. În iulie 2023 faţă de iunie 2023, volumul cheltuielilor de retail a înregistrat o creştere lunară mai lentă faţă de alte perioade din acest an, aceasta fiind de numai 0,2%.
Timp de mai multe trimestre consecutive, creşterea veniturilor pe segmentul de servicii de cloud computing a fost din ce în ce mai lentă. Acest fapt s-a reflectat şi în situaţiile jucătorilor Big Tech, precum Amazon, Google şi Microsoft. Totuşi, dezvoltarea tehnologiilor de tip generative AI comportă externalităţi pozitive pentru serviciile de cloud, întrucât modelele AI au nevoie de infrastructuri de tip cloud pentru a fi dezvoltate. În sine, tehnologiile de tip generative AI ar putea avea o piaţă estimată la 1,3 trilioane de dolari în anul 2023 (CAGR estimată la 42%, în perioada 2023-2032).
• Avansul vânzărilor şi reducerea costurilor - principalii factori ai creşterii profitabilităţii Amazon
Amazon a încheiat un trimestru remarcabil, raportând cifre peste aşteptările analiştilor. Compania a raportat un profit net per acţiune de 0,65 dolari, comparativ cu aşteptările analiştilor, de de 0,35 dolari/acţiune.
Vânzările nete trimestriale au crescut pe fondul celui mai bun eveniment Prime Day lansat vreodată. De altfel, membrii Prime din SUA au beneficiat de timpi de livrare record pentru majoritatea categoriilor de produse. Marjele de retail din SUA au revenit la nivelurile pre-pandemice.
În privinţa costurilor, Amazon a beneficiat de economiile derivate din concedierea a 8% din forţa sa de muncă, în cursul acestui an, precum şi ca urmare a sistării a numeroase proiecte, precum Amazon Care, Amazon Bookstores sau a serviciilor şi dispozitivelor de ocrotire a sănătăţii Halo.
Avansul vânzărilor nete şi reducerea drastică a costurilor sunt principalii factori ai creşterii profitabilităţii generale a Amazon. De altfel, în trimestrul al doilea din 2023, compania a realizat al treilea cel mai mare profit operaţional din istoria sa.
Dincolo de profitabilitate, compania a reuşit să raporteze intrări nete de numerar de 7,9 miliarde de dolari în ultimele 12 luni încheiate la 30 iunie 2023 (vs. ieşiri nete de numerar de 23,5 miliarde de dolari raportate cu un an mai devreme).
• Amazon şi-a majorat ţintele financiare pentru trimestrul al treilea
Amazon şi-a majorat ţintele financiare pentru al treilea trimestru din 2023. Veniturile nete sunt previzionate în intervalul 138 - 143 miliarde de dolari (+9-13% vs. al treilea trimestru din 2022). Totodată, se preconizează un profit operaţional între 5,5 şi 8,5 miliarde de dolari (vs. 2,5 miliarde de dolari anul trecut). Preţul acţiunii Amazon a crescut cu peste 8,2% vinerea trecută.
Noii clienţi ai AWS se arată îndeosebi interesaţi de serviciile de tip generative AI implementate în cloud, precum Amazon Bedrock şi Amazon EC2 Trn1n, care se bazează pe cipuri AWS Trainium. Compania a invitat mii de companii să testeze aplicaţii folosind serviciile sale AI, care concurează cu Microsoft (ChatGPT al OpenAI) şi Google (Bard).
În privinţa Project Kuiper, prin care compania doreşte să concureze cu SpaceX în domeniul lansării de reţele de sateliţi pe orbită, Amazon a anunţat deschiderea unei unităţi de procesare de sateliţi la Centrul Spaţial Kennedy. Până la jumătatea anului 2029, Amazon vrea să lanseze o constelaţie de 3.236 de sateliţi, din care circa 50% ar urma să fie lansaţi pe orbita joasă a Pământului până în anul 2026.
Strategia de control şi reducere a costurilor continuă. La începutul trimestrului al treilea din 2023, CEO-ul Andy Jassy s-a arătat nedumerit de nivelul ridicat al costurilor la studioul de film al Amazon din Hollywood. Anul trecut, Amazon a cheltuit 7 miliarde de dolari, iar producţiile de seriale din ultimele nouă luni (încheiate în iulie 2023) au fost scumpe şi nu au avut mare succes la public. Doar rivalii Netflix şi Disney au cheltuit mai mult decât Amazon.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Amazon
Oportunităţi
- Menţinerea strategiei de reducere a costurilor la nivelul mai multor divizii de afaceri ar putea genera în continuare intrări nete de numerar pentru companie. Cu toate că nu oferă dividende, Amazon investeşte în domenii cu perspective pe termen foarte lung şi concurează, în prezent, cu tehnologiile de vârf din domeniul AI.
- La nivelul diviziei de cloud computing, AWS, compania atrage noi clienţi, beneficiind de creşterea cererii pentru tehnologii de tip generative AI. Veniturile viitoare pe care Amazon le va genera prin aceste servicii le aduc clienţilor un plus de valoare regăsit în numeroase forme, printre care optimizarea costurilor şi a timpilor aferenţi proceselor operaţionale, îmbunătăţirea experienţei consumatorilor, precum şi informarea deciziilor de business, prin analiza seturilor mari de date. În al doilea trimestru din 2023, AWS a raportat vânzări mai mari cu 12%, peste aşteptările de 10%, iar profitul operaţional s-a stabilizat la 5,4 miliarde de dolari (-6% în ritm anual). Extrapolând rezultatele trimestriale ale AWS pe întreg anul, acestea se situează peste performanţele IBM şi Oracle, fiind de două ori mai mari decât capacitatea Salesforce, dar şi de multiple ori peste capacitatea combinată a diviziilor de afaceri Mac şi iPad ale Apple.
Riscuri
- Concurenţă foarte puternică. În majoritatea activităţilor pe care le întreprinde, Amazon concurează cu cele mai puternice firme din domeniu. Astfel, există riscul concurenţial ca, în lipsa unor produse şi servicii satisfăcătoare, aceasta să piardă cotă de piaţă. Acest risc se întrevede îndeosebi pe segmentul producţiei de conţinut media. Un exemplu ar fi serialul "Lord of the Rings: The Rings of Power", care a pierdut peste jumătate din audienţă de la lansare şi până la sfârşitul primului sezon, anul trecut.
- Coeficientul Beta al acţiunilor Amazon este 1,26, potrivit Yahoo! Finance. Coeficientul Beta arată că acţiunea Amazon este mai volatilă decât piaţa. Acest fapt poate fi atât o oportunitate (o dinamică mai rapidă a preţului acţiunii comparativ cu evoluţia pieţei), dar şi un risc (scăderile preţului acţiunii pot fi mult mai abrupte decât scăderea unui indice bursier).
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: companiesmarketcap.com, marketscreener.com, investopedia.com, thecurrent.media, investing.com, Trading Economics, Reuters, Barron's, Bloomberg, CNBC, geekwire.com, ir.aboutamazon.com, Google Finance, space.com, gamingbible.com, Yahoo!Finance, Simfin.
---------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.08.2023, 06:39)
actiunile amazon scad!
cu asa AI si Algoritm de ciordeala per client IP.
s c c r e t
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.08.2023, 09:34)
Profit peste asteptari, dar si PER urias. Profit trimestrial = 0,65 USD si cotatia = 140 Euro!!
PER = 111!!!
Se poate si mai rau. La Nvidia PERul este 230!! o rfi start-upuri si oamenii inca nu au aflat asta?
Alea noastre sunt parfum pe langa baloanele americanilor.