TradeVille: Baidu - publicitate vs AI

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 21 februarie

TradeVille: Baidu - publicitate vs AI

În ciuda raportării, la data de 18 februarie, a unui profit net dublu şi a veniturilor peste aşteptările analiştilor, acţiunile companiei Baidu au scăzut în pre-market cu până la 4%. Compania a anunţat că iniţiativa sa în domeniul inteligenţei artificiale câştigă avânt, însă segmentul de publicitate, care generează majoritatea veniturilor Baidu, a înregistrat încă un trimestru slab, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

Absenţa CEO-ului Robin Li de la întâlnirea cu preşedintele chinez, de la începutul acestei săptămâni, pare că a umbrit recentul raliu al acţiunilor, precum şi rezultatele companiei.

Baidu, cel mai important motor de căutare din China şi unul dintre cele mai populare site-uri web din lume, este o companie de tehnologie care furnizează soluţii de căutare pe internet şi de marketing online prin intermediul a două segmente principale de business: Baidu Core şi iQiyi. Compania a fost mult timp cunoscută ca făcând parte din BAT - Baidu, Alibaba şi Tencent -, un trio al celor mai mari companii de tehnologie din ţară, care acoperea segmentele esenţiale din ceea ce a însemnat ascensiunea internetului în China: comerţul electronic, divertismentul digital, e-finanţarea şi inteligenţa artificială. Cu toate acestea, ByteDance, compania din spatele aplicaţiilor TikTok şi Toutiao, a apărut ca o reală ameninţare pentru BAT, ByteDance reuşind să depăşească Baidu în ceea ce priveşte timpul petrecut pe smartphone de către utilizatori.

Robin Li, CEO şi cofondator al Baidu, a reuşit, în cei peste 24 de ani de la înfiinţarea companiei, să transforme Baidu în cel mai mare motor de căutare al Chinei, deţinând în prezent peste 54% din piaţa locală. Înainte de înfiinţarea Baidu, Li a lucrat pentru trei ani ca inginer la Infoseek, un pionier în industria motoarelor de căutare pe internet. În prezent, Robin Li este vicepreşedinte al Societăţii de Internet din China (ISC).

În august 2005, Baidu a fost listată la bursa americană Nasdaq, iar în decembrie 2007 a devenit prima companie chineză din componenţa indicelui Nasdaq-100. În 2022 însă, compania a ieşit din indicele american.

Investitorii instituţionali deţin doar 26,37% din acţiunile companiei, conform Yahoo Finance, dintre care cei mai importanţi sunt Primecap Management Company (4,25%) şi Dodge & Cox (2,08%). Investitorii individuali deţin cota majoritară, primii 25 de acţionari controlând 44% din companie, în timp ce 19% dintre acţiuni sunt deţinute de insideri, potrivit Simply Wall St.

75% dintre chinezi folosesc motoare de căutare pentru achiziţia de produse şi servicii

În ciuda popularităţii tot mai mari a căutărilor utilizând platformele de social media în China, motoarele tradiţionale joacă în continuare un rol esenţial în influenţarea comportamentului consumatorilor locali. Dintre cei aproape 1,1 miliarde de utilizatori de internet din China, 75% folosesc motoare de căutare pentru a găsi şi achiziţiona produse şi servicii, alimentând astfel cea mai mare piaţă de consum din lume. Baidu este cunoscut drept "Google-ul Chinei", deţinând supremaţia în piaţa locală, cu o cotă de 54,36% (în noiembrie 2024), concurând în mod constant pentru loialitatea utilizatorilor cu gigantul internaţional al Microsoft, Bing. Baidu este, însă, diferit de motoarele de căutare din restul lumii, oferind, pe lângă funcţii standard de căutare, hărţi, ştiri şi traduceri, şi posibilitatea de a căuta informaţii folosind dialecte chinezeşti. Bing este al doilea cel mai popular motor de căutare din China, având o cotă de piaţă de 30,29% pe toate dispozitivele.

TradeVille: Baidu - publicitate vs AI

Din cauza schimbărilor din ecosistemul de căutare al Baidu, cota sa de piaţă a scăzut treptat în ultimele 12 luni, pierzând aproape 15 puncte procentuale faţă de 68,52% în noiembrie 2023. În contrast, cota de piaţă a Bing a crescut cu aproape 20 de puncte procentuale, urcând de la 11,5% în noiembrie 2023.

Baidu - venituri în declin, dar peste aşteptările analiştilor

Baidu a încheiat cel de-al patrulea trimestru din 2024 cu venituri totale de 34,12 miliarde de yuani (4,67 miliarde de dolari), în scădere cu 2% faţă de acelaşi interval din 2023, dar cu 70 de milioane de dolari peste estimările analiştilor, în timp ce profitul net a fost de 5,19 miliarde de yuani (711 milioane de dolari), dublu faţă de valoarea înregistrată în perioada similară a anului trecut. Profitul net ajustat pe acţiune a fost de 19,18 yuani (2,63 dolari), depăşind estimările analiştilor cu 0,78 dolari. Acesta este al treiea trimestru consecutiv de scăderi pentru veniturile totale.

"Anul 2024 a fost un moment decisiv în transformarea noastră continuă de la un model centrat pe internet la unul axat pe inteligenţă artificială. AI Cloud a câştigat avânt, susţinut de recunoaşterea extinsă a capacităţilor noastre AI la nivel complet", a declarat Robin Li, CEO-ul companiei.

Săptămâna trecută, compania chineză de tehnologie a anunţat că va oferi chatbot-ul său AI gratuit pentru utilizatorii de mobil şi desktop începând din aprilie, pe fondul unei concurenţe tot mai intense în industria chineză de AI, aflată într-o expansiune rapidă. Ernie Bot de la Baidu, cândva cel mai popular chatbot AI din China, şi-a pierdut uşor din popularitate, mai ales după ce startup-ul chinez DeepSeek a atras atenţia la nivel global la sfârşitul lunii ianuarie. În ianuarie, Ernie Bot s-a clasat pe locul al patrulea în rândul chatbot-urilor chinezeşti, conform aicpb.com, un site chinezesc care monitorizează produsele AI. Doubao de la ByteDance a ocupat primul loc, urmat de DeepSeek, potrivit aceluiaşi site.

Baidu a informat că Ernie Bot arată "un impuls puternic", gestionand 1,65 miliarde de apeluri API zilnic în decembrie, cu apeluri API externe în creştere cu 178% comparativ cu trimestrul trecut. În acelaşi timp, numărului utilizatorilor activi lunar (MAU) ai funcţiilor AI de la Baidu Wenku, platofrma companiei de creare de conţinut, a ajuns la 94 de milioane în decembrie 2024, marcând o creştere de 216% comparativ cu trimestrul al treilea din 2023 şi de 83% faţă de trimestrul al treilea din 2024.

Pe lângă AI, Baidu s-a diversificat în alte domenii, investind în cloud computing şi tehnologia autovehiculelor autonome, în căutarea unei noi linii de business care să-i alimenteze creşterea afacerii. În noiembrie, serviciul său de robotaxi Apollo Go a primit aprobarea pentru a efectua teste de conducere autonomă pe drumurile publice din Hong Kong, devenind astfel primul şi singurul serviciu de tip robotaxi autorizat pentru testare din regiune. În cel de-al patrulea trimestru, Apollo Go a oferit peste 1,1 milioane de curse, în creştere cu 36% faţă de anul anterior. În ianuarie 2025, numărul total de curse oferite publicului a depăşit 9 milioane, potrivit declaraţiilor companiei, notează TradeVille.

Cu toate acestea, motorul de căutare rămâne activitatea principală a Baidu, analiştii urmărind îndeaproape dezvoltările AI ale companiei, care ar putea stimula veniturile din publicitate. Acestea din urmă au fost mai slabe în ultimul trimestru, marcând o scădere de 7% faţă de al treilea trimestru din 2023, ajungând la 17,9 miliarde de yuani (2,46 miliarde de dolari). Veniturile din marketingul non-online au fost de 9,8 miliarde de yuani (1,34 miliarde de dolari), în creştere cu 18%, în principal datorită AI Cloud. "Activitatea noastră AI Cloud a demonstrat un impuls puternic, compensând slăbiciunea din sectorul marketingului online", a declarat CFO-ul Baidu.

Perspective

Compania nu obişnuieşte să ofere previziuni pentru perioada următoare, însă analiştii se aşteaptă ca Baidu să înregistreze în primul trimestru din 2025 venituri totale în valoare de 4,24 miliarde de dolari şi un profit net de 564 de milioane de dolari, ceea ce ar conduce la un profit net ajustat pe acţiune de 0,26 dolari, potrivit FactSet.

Preţul acţiunii Baidu - în urcare, de la începutul anului

Acţiunile Baidu, listate sub formă de ADR-uri în SUA, au scăzut cu până la 4% în pre-market, după ce compania şi-a publicat rezultatele financiare, preţul deschizând sesiunea de tranzacţionare de marţi la 91,69 dolari, formând un gap-down pe grafic de 3,19 dolari. Calculată din preţul opţiunilor, mişcarea de preţ era aşteptată să fie de +/-7,8%. Piaţa opţiunilor, însă, a supraestimat mişcarea acţiunilor Baidu după publicarea rezultatelor în 77% din cazuri, în ultimele 13 trimestre, arată datele Market Chameleon. La finalul şedinţei de marţi, acţiunile companiei au închis cu o scădere de 7,51%.

TradeVille: Baidu - publicitate vs AI

Din punct de vedere al analizei tehnice, acţiunile se găsesc sub toate cele patru medii mobile simple şi exponenţiale evidenţiate pe grafic, nivelul de suport cel mai important găsindu-se în jurul valorii de 88 de dolari, care corespunde minimului realizat de companie în ultimele două săptămâni. Nivelul de rezistenţă cel mai important se găseşte în jurul pragului psihologic de 100 de dolari, testat de companie în şedinţa anterioară. Pe parcursul şedinţei de marţi, nivelul de suport nu a fos testat, acţiunile Baidu regăsind suport în jurul valorii de 89 de dolari.

De la începutul anului, acţiunile Baidu s-au apreciat cu 8,4% pe bursă, în timp ce, în ultimele 12 luni, cotaţia a marcat o scădere de 17,13%. Pentru comparaţie, indicele Nasdaq-100 a marcat o creştere de 4,95% în 2025 şi de 24,15% în ultimele 12 luni. Pinterest, una dintre companiile comparabile pentru Baidu, a marcat o creştere de la începutul anului de 34%, în timp ce Snap s-a apreciat doar cu 0,36%. Totodată, Baidu a subperformat comparativ cu alte companii chinezeşti de tehnologie, un exemplu fiind Alibaba, care s-a apreciat cu aproximativ 50% de la începutul anului 2025.

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Baidu

Oportunităţi

- P/E: Având o evaluare atractivă, cu un P/E forward de 9,77, sub mediana sectorului de 14,57, potrivit Seeking Alpha, Baidu promite o creştere puternică, determinată de expunerea şi poziţia sa de lider în domeniul motoarelor de căutare, cloud computing, AI şi conducere autonomă. Prin comparaţie, rivalii săi americani, Pinterest şi Snap, sunt mult mai scumpi, cu un P/E de 20,83, respectiv de 29,82.

- Subevaluare: Acţiunile companiei sunt subevaluate cu 39%, potrivit valorii instrinseci estimate în scenariul de bază de către Alpha Spread, comparativ cu preţul de tranzacţionare de marţi. Valoarea intrinsecă este calculată ca media dintre evaluarea pe bază de DCF şi evaluarea relativă (analiza principalilor competitori direcţi). Totodată, ponderea mică a investitorilor instituţionali poate duce la o creştere exponenţială a preţului în momentul în care aceştia devin interesaţi de această regiune şi de sector.

- BUY: Acţiunile Baidu se bucură de încrederea majorităţii analiştilor întrucât 30 din cei 46 de analişti ai Wall Street recomandă cumpărarea acţiunilor, 15 dintre ei menţinerea şi doar un singur analist recomandă vânzarea. Preţul ţintă mediu se ridică la 796,71 yuani (109,44 dolari), implicând o potenţială apreciere a acţiunilor de peste 21% în următoarele 12 luni. Cel mai bullish analist al Baidu, care a estimat un preţ ţintă de 181,48 dolari, susţine că preţul s-ar putea chiar dubla în următorul an.

- Next AI: Baidu a anunţat săptămâna trecută că intenţionează să lanseze următoarea generaţie a modelului său de inteligenţă artificială în a doua jumătate a acestui an (Ernie 5.0), în contextul în care companiile chineze se întrec în dezvoltarea unor modele AI inovatoare, aflându-se în competiţie directă cu OpenAI şi alte companii americane. Baidu a fost prima mare companie tech din China care a lansat un chatbot similar cu ChatGPT, numit Ernie, în martie 2023. Însă, în ciuda elanului iniţial, produsul a fost între timp eclipsat de alţi chatbot AI chinezi dezvoltaţi de mari companii de tehnologie precum Alibaba şi ByteDance, precum şi de startup-uri, cum a fost cazul recent al DeepSeek.

Riscuri

- Pierderea competiţiei: Săptămâna trecută, Baidu a anunţat că va oferi chatbotul său Ernie AI gratuit atât pentru utilizatorii de desktop, cât şi pentru cei de mobil, începând cu 1 aprilie. De asemenea, Baidu a anunţat lansarea unei funcţii de "deep search", proiectată pentru a gestiona sarcini mai complexe bazate pe raţionament, tot gratuit. Acest anunţ a venit după ce Baidu a pierdut competiţia pentru a deveni furnizorul de AI pentru dispozitivele Apple în China, în faţa rivalului local Alibaba.

- Absenţă: Beijingul a semnalat recent un sprijin mai mare pentru industria tehnologică, schimbându-şi atitudinea faţă de anii precedenţi, când a impus restricţii severe asupra celor mai mari companii din sector. Luni, preşedintele Xi Jinping s-a întâlnit cu antreprenori şi directori de companii tehnologice de top, un gest care sugerează că Beijingul se bazează pe sectorul privat pentru a stimula creşterea economică şi autosuficienţa. Cu toate acestea, CEO-ul său, Robin Li, nu a fost văzut la întâlnirea de luni, fapt care a condus la o depreciere cu 6,9% a acţiunilor pe bursa americană. Investitorii şi analiştii urmăresc cu atenţie prezenţa directorilor executivi la astfel de întâlniri cheie, iar absenţa unui lider poate declanşa speculaţii cu privire la poziţia companiei pe care o conduce.

- Războiul comercial dintre SUA şi China: În 4 februarie au intrat în vigoare tarifele suplimentare de 10% impuse de preşedintele SUA asupra bunurilor importate din China. China a ripostat, aplicând tarife de 15% pentru cărbune şi gaz lichefiat (GNL) importate din SUA, alături de o taxă de 10% aplicată unui număr de alte 72 de categorii de produse. Decizia SUA şi reacţia Chinei marchează începutul unei noi etape în războiul comercial, existând posibilitatea unor creşteri suplimentare a tarifelor. Aceasta este o evoluţie nefavorabilă pentru companiile chineze, care sunt mai dependente de vânzările externe, atingând cel mai ridicat nivel din ultimele două decenii.

Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, TechTarget, Forbes, Statcounter, MarketMeChina, CrunchBase, Yahoo Finance, Simply Wall Street, Barron's, Seeking Alpha, WSJ, Bloomberg, investors.com, FactSet, Alpha Spread, Reuters, CNBC, osw.waw.pl.

------------------

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Feb. 2025
Euro (EUR)Euro4.9773
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7543
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2911
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0152
Gram de aur (XAU)Gram de aur447.9253

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

ccib.ro
aages.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
solarenergy-expo.ro
thediplomat.ro
tophotelawards.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb