Daimler Truck a finalizat cu succes primul an ca societate de sine stătătoare, înregistrând o creştere a vânzărilor şi a profiturilor, şi intenţionează să plătească primul dividend acţionarilor săi, conform unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al Tradeville.
Daimler Trucks este cel mai mare producător de camioane şi autobuze din lume, din punct de vedere al veniturilor. Istoria firmei a început în 1896, când Daimler-Motoren-Gesellschaft a lansat primul său camion, pentru ca, în 1923, compania din Stuttgart să construiască primele camioane cu motoare diesel. În 1926, companiile germane Benz şi Daimler au fuzionat sub denumirea Daimler-Benz şi au început să producă camioane şi autobuze.
În 2019, Daimler AG şi-a separat divizia de camioane şi autobuze într-o companie diferită, Daimler Truck AG, pentru a se concentra mai bine pe piaţa vehiculelor comerciale. DTG a devenit publică pe 10 decembrie 2021.
Compania activează în cele mai importante pieţe globale, mărcile sale mai cunoscute fiind Actros, Atego, Arocs, Citaro, Econic şi Unimog.
Recent, compania Daimler Trucks a intrat pe segmentul SMT-Intl al BVB, alăturându-se altor nume din sectorul auto precum Mercedes Benz (DAI) şi BMW (BMW), pentru care TradeVille acţionează că market maker. Astfel, acţiunile companiei se pot tranzacţiona şi la bursa din România, sub simbolul DTG.
• Linii de business
Activitatea Daimler Truck cuprinde 3 divizii: Camioane, Autobuze şi Servicii financiare.
Primele două divizii, Camioane şi Autobuze, cuprind producţia şi vânzarea de camioane, autobuze, motoare şi piese de schimb, precum şi serviciile de întreţinere, reparaţii şi vânzări de vehicule uzate.
Gama de produse a diviziei Camioane variază de la camioane uşoare (3 tone), la camioane medii şi grele (6 tone), până la camioane foarte grele (peste 16 tone).
Divizia de camioane cuprinde şapte mărci, vehiculele fiind produse în mai multe uzine, la nivel mondial:
- Mercedes-Benz Trucks (soluţii în segmentele de camioane medii şi grele, cu accent pe piaţa europeană);
- Freightliner Trucks (producător american de semiremorci);
- Western Star (dedicat transportului specializat şi transportului pe distanţe lungi în America de Nord);
- FUSO (principalul producător de vehicule comerciale din Asia);
- Camioane BharatBenz (vehicule comerciale dedicate pieţei indiene);
- Auman (societate mixtă 50-50 cu producătorul chinez Foton, destinată pieţei chineze).
Divizia Autobuze produce autobuze urbane, autobuze interurbane şi autocare pentru călătorii pe distanţe lungi şi excursii. Portofoliul de mărci al acestei divizii include:
- Autobuze şi autocare Mercedes-Benz (autobuze urbane, interurbane, autocare pentru turism, microbuze);
- Setra (cunoscută pentru autocarele pentru turism şi de lux prezente în întreagă lume);
- BharatBenz Buses (autobuze dedicate pieţei indiene);
- FUSO Buses (asamblate în Japonia de o companie deţinută de Daimler Truck, desprinsă din Mitsubishi Motors);
- Thomas BuiltBuses (producător american, renumit pentru producerea autobuzelor şcolare galbene).
Divizia de servicii financiare se ocupă de pachetele de leasing şi finanţare pentru clienţi, precum şi de soluţii de asigurare şi servicii de închiriere.
• Competiţia din piaţă
Europa şi America de Nord sunt cele mai importante două pieţe pentru camioanele Daimler, unde compania deţine 20% şi, respectiv, 40%, cotă de piaţă. Compania are o prezenţă puternică şi reţele de dealeri bine stabilite, fapt confirmat de faptul că, pe aceste două pieţe, grupul a vândut aproximativ 70% din camioanele sale în 2022, reprezentând o creştere de 16% faţă de anul precedent. Asia este o piaţă în creştere pentru companie, deoarece cererea de vehicule comerciale şi autobuze în ţări precum China, India şi Japonia este într-un trend ascendent.
Principalii concurenţi ai societăţii şi cotele lor pe piaţă camioanelor grele sunt:
- Volvo AB din Suedia (18,2% din cota de piaţă în Europa şi 10,8% în America de Nord);
- MAN din Germania (16% cota de piaţă în Europa) - parte a Volkswagen AG;
- Scania din Suedia (13.4% cota de piaţă în Europa) - parte a Volkswagen AG;
- Iveco din Italia (11% cota de piaţă în Europa);
- Navistar Internaţional din SUA (13,4% cotă de piaţă în America de Nord).
Pentru a realiza un transport neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2, până în 2050, Grupul a introdus deja vehicule electrice produse în serie în Europa, Statele Unite şi Japonia. Grupul intenţionează să îşi extindă oferta de vehicule cu FCEV produse în serie care funcţionează cu hidrogen în a două parte a deceniului.
Daimler Buses deţine o cotă de piaţă globală estimată la aproximativ 11%, ceea ce îl situează pe locul trei în topul celor mai mari producători de autobuze din lume, după companiile chineze Yutong şi BYD. Cea mai mare cotă de piaţă a companiei este în Europa, unde deţine aproximativ 18% din piaţă. Compania are o prezenţă semnificativă în Asia şi America de Sud, cu cote de piaţă de aproximativ 8% şi, respectiv, 7%. În SUA, Daimler Buses deţine o cotă de piaţă de aproximativ 3%.
Concurenţii Daimler Truck şi cotele respective ale acestora pe piaţă autobuzelor sunt următoarele:
- Grupul Volvo (34% cotă de piaţă în Europa) oferă o gamă largă de autobuze, inclusiv autobuze urbane , interurbane şi turistice;
- MAN Truck & Bus (8% cotă de piaţă în Europa) are o prezenţă puternică în Europa şi şi-a extins amprenta în alte regiuni, inclusiv în Asia şi America de Sud;
- BYD Auto (peste 50% cotă de piaţă în Asia) este un producător chinez de vehicule electrice, inclusiv autobuze electrice;
- Proterra Inc (64% cotă de piaţă în America de Nord) este lider pe piaţă al autobuzelor electrice din Statele Unite;
- Yutong Bus (48,2% cotă de piaţă în China) este un producător chinez de autobuze electrice şi alte vehicule comerciale;
- New Flyer Industries Inc. (cotă de piaţă de peste 70% în America de Nord) este un producător canadian de autobuze de transport în comun de mare tonaj, inclusiv autobuze electrice.
• Rezultatele financiare şi un prim dividend
În primul său an complet ca societate listată la bursă, Daimler Truck Holding AG (Daimler Truck) şi-a îndeplinit cu succes obiectivele strategice de a deveni lider în domeniul transportului durabil şi de a-şi îmbunătăţi profitabilitatea generală.
Cu o cifră de afaceri de 51 de miliarde de euro în 2022, în creştere cu 28% faţă de 2021, compania este cel mai mare producător de camioane şi autobuze din lume, pe locul al doilea fiind Volvo Group, cu 42 de miliarde de euro, iar pe locul al treilea, Traton, cu o cifră de afaceri de 40 de miliarde de euro.
Profitul ajustat înainte de dobânzi şi taxe (EBIT) a crescut cu 55%, la 3,9 miliarde euro în 2022, pe fondul unor venituri cu 28% mai mari decât în 2021, şi cu o marjă ajustată de 7,7%, mult mai mare decât 6,1% din 2021.
Pentru exerciţiul financiar 2022, Consiliul de Administraţie al Daimler Truck Holding AG a propus spre aprobare în cadrul Adunării Generale Anuale a Acţionarilor din 21 iunie 2023 plata unui dividend de 1,3 euro pe acţiune, care, raportat la preţul de închidere de ieri, are un randament de 4,3%.
Daimler Truck se aşteaptă la condiţii economice dificile în acest an, inclusiv la preţuri ridicate la energie şi probleme în unele lanţuri de aprovizionare. Totuşi, compania se aşteaptă să livreze între 280.000 - 320.000 de camioane grele atât în America de Nord, cât şi în Europa.
Grupul se aşteaptă la o creştere semnificativă a veniturilor sale, cuprinsă între 53 şi 55 de miliarde de euro, în cadrul Industrial Business şi între 55 şi 57 de miliarde de euro la nivel de grup.
De la listarea companiei, din decembrie 2021, preţul acţiunii a fluctuat între nivelul de 20 de euro şi 35 de euro, având o evoluţie totală de -7,5%. De la începutul acestui an, DTG a înregistrat totuşi o revenire de 3,7%.
• Sectorul de camioane şi autobuze
Sectorul camioanelor comerciale grele este influenţat de o varietate de factori, inclusiv de creşterea comerţului global, de creşterea cererii de bunuri din partea consumatorilor şi de nevoia unor soluţii de transport mai eficiente. Conform diferitelor rapoarte din industrie, se aşteaptă ca piaţa globală a camioanelor comerciale grele să crească cu o rată de creştere anuală compusă (CAGR) de 5% până la 7%, între 2021 şi 2027.
Sectorul autobuzelor este şi el influenţat de mai mulţi factori, precum cererea tot mai mare de opţiuni de transport durabile, economice şi nepoluante. Potrivit unor rapoarte din industrie, se aşteaptă ca piaţa globală de autobuze să crească cu o CAGR de aproximativ 5% până la 6%, între 2021 şi 2026.
Sub-segmentul autobuzelor electrice este aşteptat să înregistreze o creştere semnificativă în următorii ani. Potrivit mai multor rapoarte din industrie, se preconizează că piaţa globală de e-bus va creşte cu o rată anuală compusă (CAGR) de 20%, până la 25%, între 2021 şi 2027.
Piaţa globală a autobuzelor este estimată la 120,3 miliarde dolari, în 2023. Cererea de autobuze este determinată de procesul de urbanizare şi de extinderea serviciilor de transport public. Se aşteaptă ca factori precum creşterea venitului disponibil, îmbunătăţirea condiţiilor economice şi creşterea investiţiilor guvernamentale în transportul public să stimuleze creşterea pieţei globale de autobuze.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt mordorintelligence.com şi raportul companiei.
• Analiza TradeVille poartă următorul disclaimer:
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare. TradeVille îşi propune să actualizeze raportul cel puţin anual.