Deşi cantitatea de lapte livrată, atât de DN Agrar, cât şi de ceilalţi producători români, este în creştere în prima jumătate a anului, preţul se află în continuă scădere, fiind influenţat şi de acordul dintre guvern şi marile reţele comerciale. În baza datelor furnizate de Comisia Europeană, referitoare la preţul practicat la poarta fermei în luna mai 2023, singurii afectaţi în urma acestui acord sunt producătorii, şi nu marii retaileri, aşa cum ar putea să se înţeleagă la prima vedere, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
DN Agrar activează în domeniul agricol, iar veniturile sale provin, preponderent, din activitatea de producere şi vânzare a laptelui crud, compania deţinând un şeptel de peste 11.000 de vaci de lapte şi tineret bovin. DN Agrar este lider de piaţă în România la producţia de lapte crud de vacă, cu o producţie anuală de aproximativ 50 de milioane de litri. Grupul reuneşte patru ferme importante, şi anume: Prodlact (creşterea bovinelor de lapte), Cut, Lacto Agrar şi Apold (producţia laptelui de vacă). Principalul client al companiei pentru laptele colectat este Lactalis (Albalact, Covalact, Dorna Lactate etc.), unul dintre cei mai mari procesatori de lapte la nivel mondial. Compania desfăşoară, în plan secundar, şi activitatea de producţie a cerealelor şi furajelor, culturile ocupând circa 7.200 de hectare. De asemenea, în 2023, compania va finaliza investiţia într-o fabrică de compost în cadrul fermei Apold, acordând, astfel, o atenţie deosebită agriculturii circulare.
La 31.12.2022, firma era controlată de către AM Advies BV (cu 74,09% din drepturile de vot), deţinută 100% de către Beheermaatschappij De Boer Koekange BV, societate a cărui beneficiar real este Jan G. de Boer. Restul de 25,91% revine acţionarilor persoane fizice şi juridice, reprezentând free float-ul companiei.
• Preţul laptelui în 2023, pe pantă descendentă
Conform datelor furnizate de Comisia Europeană, în luna mai 2023, în România, preţul mediu al laptelui crud de vacă oferit producătorilor s-a situat la 35,14 euro/100 kg, înregistrându-se o scădere de 27% faţă de luna precedentă şi o diminuare cu 17% faţă de aceeaşi lună a anului precedent. Această scădere drastică ar putea fi pusă pe seama acordului voluntar dintre marile reţele comerciale şi guvern privind reducerea cu 20% a preţului la raft al laptelui. Aşadar, cei afectaţi cu adevărat de acest acord sunt producătorii, şi nu marii retaileri.
În mai 2023, media preţului laptelui plătit producătorilor la nivelul UE s-a situat la 46,18 euro/100 kg, în scădere cu 2,8% faţă de luna aprilie şi cu 3,8% faţă de aceeaşi lună a anului anterior.
• Livrări în creştere în prima jumătate a anului
Pe parcursul primelor şase luni ale anului curent, DN Agrar a livrat către unităţile de procesare 27,55 milioane de litri, în creştere cu 15,5% faţă de prima jumătate din 2022. La nivelul lunii aprilie, cantitatea de lapte livrată de către companie a crescut cu peste 15% faţă de aceeaşi lună din anul anterior.
Spre comparaţie, la nivelul întregii ţări, în baza celor mai recente date disponibile, în primele patru luni ale anului curent, cantitatea de lapte de vacă colectată de la exploataţiile agricole şi centrele de colectare a crescut cu 13,6% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2022. În luna aprilie 2023, cantitatea colectată a fost cu 1,4% mai mică faţă de cea din martie, însă cu 14% peste cea din aprilie 2022. Astfel, creşterea cantităţii livrate de DN Agrar este, în mare măsură, în linie cu cea din întreagă ţară.
• Lactalis domină piaţă lactatelor din România
DN Agrar livrează cea mai mare parte a laptelui produs către fabrica Albalact (parte a grupului Lactalis) din Oiejdea, judeţul Alba, la aproximativ 50 de km de principalele ferme ale companiei.
Lactalis a fost, şi în 2022, liderul pieţei locale de lactate, având cinci branduri în topul celor mai bine vândute mărci. Astfel, conform Euromonitor, Zuzu (unul dintre brandurile Lactalis care foloseşte laptele colectat de la DN Agrar) a fost lider de piaţă, cu o cotă de 19,6% în 2022, urmat de La Dorna, cu 12.2%.
• Importul de lapte a crescut exponenţial în ultimii 30 de ani
Importul de lapte în România a crescut de peste 25 de ori în ultimii 30 de ani, creştere datorată, în principal, scăderii şeptelului de vaci de lapte la nivel naţional, fărâmiţării fermelor producătoare de lapte şi preferinţelor retailerilor internaţionali (IKA) de a lucra cu cât mai puţini furnizori. În perioada 2015-2022, consumul de lapte pe cap de locuitor a crescut, în medie, cu 9%. Producţia anuală în România se ridică la aproximativ 4,2 milioane de tone pe an, având un randament pe animal mult mai mic decât celelalte ţări importante din Uniunea Europeană (sub 1/2 din media blocului comunitar şi de trei ori mai redusă decât ţările fruntaşe).
Astfel, slaba dezvoltare a sectorului zootehnic din România face ca procesul de producţie a laptelui să fie ineficient şi să rezulte într-un produs scump, lucru care îi face pe procesatori să se orienteze către laptele produs în ţări vecine, precum Ungaria (importuri anuale de peste 65 de milioane de euro) sau Polonia (importuri anuale de peste 11,7 milioane dde euro). O eventuală creştere a competitivităţii fermierilor români ar face ca o bună parte din aceste sume să rămână în România.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în DN Agrar
Oportunităţi
- Înlocuirea laptelui importat, în mari cantităţi, din ţările vecine cu cel produs în fermele din România.
- România are cel mai fragmentat sector agricol şi zootehnic din Europa, ceea ce oferă DN Agrar oportunitatea de preluare a unor ferme mici şi integrarea lor în cadrul grupului.
- Implicarea în activitatea operaţională a CEO-ului şi fondatorului DN Agrar, Jan G. de Boer, un profesionist cu experienţă internaţională în domeniul zootehnic.
Riscuri
- Dezavantajul de a fi în competiţie cu ferme puternice din Ungaria şi Polonia, care beneficiază de subvenţii mai mari şi politici mai transparente din partea guvernelor celor două state.
- Compania activează pe o piaţă competitivă, fiind expusă fluctuaţiilor de preţ, care în ultima perioadă sunt în scădere, de la vârful atins în 2022. Acest risc este parţial compensat de contractele avantajoase încheiate de companie cu clienţii săi şi de puterea sa de negociere, în calitate de cel mai mare producător de lapte crud de vacă din România
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: Comisia Europeană, HotNews, INS, rapoarte companie, Euromonitor, BVB.
-------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.07.2023, 08:23)
Deci au vandut mai mult la valori mai mici si cu costuri de productie mai mari. Probabil ca de aceea era avantajos sa fi actionar DN in viziunea geniului (cu peste zece ani de experienta in industria lactatelor) care-i promoveaza nerusinat peste tot unde apuca.
Cat priveste "oportunitatea" celui de-al doilea argument enuntat mai sus {România are cel mai fragmentat sector agricol şi zootehnic din Europa, ceea ce oferă DN Agrar oportunitatea de preluare a unor ferme mici şi integrarea lor în cadrul grupului} ar trebui informat publicul ca, de fapt, acum se incearca doar refacerea nucleului initial care s-a spart in bucati din cauza neintelegerilor actionarilor olandezi initiali. Astfel, DN n-a venit pe bursa ca sa se dezvolte ci a fost un demers necesar supravietuirii ideii initiale.
Cat priveste profitabilitatea afacerii, ia vedeti cifrele multinationalei cu care ei opereaza: cifra de afaceri cu 21% mai mare (pe grupul de firme) dar profit de 3,4 ori mai mic si stocuri mai scumpe cu un angajat din zece dat afara. Mai devreme sau mai tarziu, cifrele astea ajung sa produca efecte si in contabilitatea DN Agrar.
Si nu va lasati prostiti de faptul ca DN are ditamai clientul: de fapt, acolo este o relatie de dependenta care a inceput inca din faza de conceptie a vechiului grup DN Agrar, cel pe care acum voi, investitorii de retail, il finantati ca sa revina la dimensiunea originala in timp ce vi se face o campanie de PR la greu.
Fabrica de compost cu care se lauda este o gluma de afacere, cica o sa isi trimita produsul la podgoriile franceze: pai n-au aia acolo vacile lor si nu cumva costa transportul de doua ori mai mult decat marfa propriu-zisa?
Nu va mai lasati prostiti de perdelele de fum din social media, puneti-va si faceti-va propriile teme, ca altfel asteptati pana la pensie ca sa va recuperati macar investitia initiala!
1.1. doamne (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.07.2023, 10:39)
sa iti dea dumnezeu sanatate o mie de ani! de cand asteptam un astfel de comentariu, te rog orice ar fi sa continui...nu-mi pasa ca esti anonim si scrii pe bursa....dar e nevoie de multa trezire la realitate, sa stim si noi plebea in ce investim de fapt, ce se intampla cu banii nostri, care e povestea din spatele povestii...eu unul dupa atatea tepe sunt satul.....atatea prospecte ambalate....lasa pierderile....macar sa inteleg cum m-au facut altii...de ce si cum s-au impaketat firmele pe aero...
2. fără titlu
(mesaj trimis de Mario în data de 14.07.2023, 11:13)
Se vede ca sunt numai investitori frustrati ramasi pe aici. Si se pare ca cresterile din ultima luna i-a adus in delir. Pai daca esti investitor pe termen lung cum e normal nu te apuci acum sa vinzi DN Agrar ca vai a scazut pretul la lapte. O sa si creasca si vor avea rezultate mai bune. Oricum sunt bine pozitionati si daca o sa dea faliment cei mici o sa preia o cota de piata mult mai mare. Plus ca sunt mult mai competitivi decat restul fermelor mici prin tehnologia pe care o au si prin numarul mare de vite.