MedLife SA a înregistrat, în 2024, o cifră de afaceri consolidată în creştere cu 25% şi un rezultat net de 18,4 milioane de lei, comparativ cu pierderile de 4,2 milioane de lei din 2023. MedLife a devenit astfel, prima companie românească din domeniul sănătăţii care a depăşit o jumătate de miliard de euro cifră de afaceri. Deşi abordarea rămâne una de optimism moderat şi prudenţă, în 2025 compania îşi propune să continue proiectele de dezvoltare deja iniţiate, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
MedLife, liderul pieţei serviciilor medicale private din România, operează 700 de locaţii proprii şi partenere la nivel naţional, având peste 6,5 milioane de pacienţi unici care au apelat la serviciile grupului de-a lungul timpului, însemnând aproape 30% din populaţia naţională, după ultimul recensământ. Grupul este prezent şi în Ungaria prin intermediul a trei unităţi medicale, compania fiind unul dintre cei mai importanţi jucători din Europa Centrală şi de Est în sectorul serviciilor medicale private, din punct de vedere al vânzărilor. Totodată, compania deţine cea mai mare bază de clienţi corporate pentru pachetele de prevenţie medicală din ţară, peste 800.000 de angajaţi beneficiind de abonamente medicale la MedLife, dintr-un total de două milioane la nivel naţional.
Capitalizarea companiei se ridică la peste 3 miliarde de lei, fiind a zecea companie din indicele BET după acest indicator. Cei mai mari acţionari ai companiei sunt Mihail Marcu, CEO-ul grupului (14,76%), Mihaela Gabriela Cristescu (14,04%), Fondul de Pensii Administrat Privat NN (13,24%) şi Nicolae Marcu (10,41%). În 2004, Mihail Marcu a preluat afacerea de la mama sa, medicul pediatru Mihaela Gabriela Cristescu, după 11 ani de activitate în domeniul bancar.
• Piaţa privată de sănătate din România, în creştere accelerată
Piaţa privată de sănătate din România a înregistrat o creştere accelerată în ultimii zece ani, devenind unul dintre cele mai dinamice sectoare economice. Numărul companiilor din domeniul asistenţei medicale specializate s-a triplat, ajungând la 10.879 în 2023, faţă de 3.401 în 2014, iar numărul angajaţilor din acest sector s-a dublat. Cifra de afaceri a clinicilor private a atins 12.4 miliarde de lei (2,5 miliarde de euro) în 2023, cu o creştere de 18% faţă de anul anterior şi de cinci ori mai mare decât acum un deceniu. Profitul net al companiilor din acest sector a atins un record de 2,5 miliarde de lei, în creştere cu 14,5% faţă de 2022, iar marja de profit a ajuns la 20%, dublu faţă de acum zece ani.
În ceea ce priveşte concurenţa, Medicover, al treilea operator privat de sănătate din România, planifică extinderea sa în zonele din ţară în care nu este încă prezent. De asemenea, a anunţat achiziţia laboratoarelor Synlab. În următorii ani, Regina Maria are în plan dublarea, apoi triplarea capacităţii şi suprafeţei spitalului Premiere din zona de vest a ţării.
În acelaşi timp, CEO-ul MedLife a declarat că grupul va continua achiziţiile într-un mod prudent, în funcţie de oportunităţile de piaţă. "Sperăm să reluăm un ciclu de achiziţii, dar nu o să fie imediat, probabil că undeva anul următor prin toamnă vom vorbi despre un nou asalt de achiziţii sau de investiţii. Depinde de piaţă, pentru că în momentul de faţă piaţa este destul de saturată pe zona de achiziţii, nu mai sunt atât de multe companii care pot să intre în angrenajul nostru", a susţinut acesta.
• MedLife - prima companie românească din sănătate cu o cifră de afaceri de peste jumătate de miliard de euro
MedLife a înregistrat, la finalul anului 2024, o cifră de afaceri consolidată de 2,7 miliarde de lei (555 de milioane de euro), marcând o creştere de 25% comparativ cu 2023, cât şi al cincilea an de creştere cu peste 20% a cifrei de afaceri. Această evoluţie a fost susţinută atât de performanţele înregistrate pe toate segmentele de business, cât şi de impactul favorabil al achiziţiilor finalizate în 2023 şi 2024. Astfel, MedLife a devenit prima companie românească din domeniul sănătăţii care a depăşit o jumătate de miliard de euro cifră de afaceri.
Principalele două linii de afaceri care au contribuit cel mai mult la cifra de afaceri sunt clinicile, cu 1,02 miliarde de lei, şi spitalele, cu 661,48 milioane de lei. Împreună, aceste două segmente au generat 1,68 miliarde de lei, reprezentând aproximativ 62% din cifra de afaceri totală consolidată. Toate liniile de business ale grupului au înregistrat creşteri, majoritatea de două cifre faţă de 2023. Spitalele au condus cu +37,7%, urmate de laboratoare (+28%), clinici (+23%), divizia corporate şi farmacii (+14%), reflectând cererea crescută pentru servicii medicale, în special pe zona de prevenţie, evidenţiate încă din primele şase luni ale anului. De asemenea, avansuri au fost înregistrate şi în segmentele de stomatologie şi farmacii.
Cheltuielile operaţionale au marcat o creştere de 21% comparativ cu 2023, în timp ce veniturile operaţionale au crescut cu 22,6%, ceea ce s-a tradus într-un profit operaţional în urcare cu 55,6%, până la 142,4 milioane de lei. Rezultatul net a marcat o creştere puternică, ajungând la 18,35 milioane de lei, comparativ cu pierderea de 4,2 milioane de lei înregistrată în aceeaşi perioadă a anului trecut, notează TradeVille.
• Mihai Marcu, CEO: "Am luat măsurile strategice necesare pentru a performa într-o perioadă marcată de incertitudini"
"În pofida unei creşteri economice mult încetinite, de numai 0,9%, rezultatele din 2024 atestă că MedLife a reuşit să îşi păstreze performanţa financiară şi operaţională a businessului", a declarat CEO-ul companiei, Mihai Marcu, menţionând: "Datorită acestor rezultate, care ne dau motive de optimism, ne vom continua proiectele de dezvoltare. În acest sens, ne-am propus să suplimentăm creditul sindicalizat cu 50 de milioane de euro şi sperăm să fie aprobat de acţionari în cursul lunii martie. Deşi ne aşteptăm la un an complicat, marcat de multe provocări geopolitice şi de nevoia unor ajustări fiscale semnificative ale României, am luat măsurile strategice necesare pentru a performa şi într-o perioadă marcată de incertitudini".
Pentru 2025, MedLife îşi propune să continue proiectele de dezvoltare în curs, menţinând o abordare de optimism moderat şi prudenţă. Prima mutare strategică va fi consolidarea pe segmentul corporate, prin lansarea unor produse inovatoare care combină prevenţia medicală cu fitness-ul. În paralel, grupul va continua extinderea organică, cu planuri de deschidere a unei hiperclinici în zona de sud-centru a României, a unui centru de radioterapie în nord-est şi a unor noi unităţi dedicate sănătăţii mintale şi fitness-ului în Bucureşti şi în alte oraşe. "Rezultatele din 2024, dar şi studii recent efectuate, ne-au demonstrat că românii se orientează către o abordare 360°din punctul de vedere al sănătăţii, iar MedLife va veni în întâmpinarea nevoilor lor în viitorul apropiat", a declarat CEO-ul companiei.
Conform bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2024, compania estima o cifră de afaceri de 2,6 miliarde de lei şi un profit net de 21,8 milioane de lei. Astfel, la finalul anului 2024, MedLife a reuşit să atingă ţinta în ceea ce priveşte cifra de afaceri bugetată şi aproximativ 84% din profitul net bugetat.
• Preţul acţiunii MedLife, în urcare
În ultimul an, acţiunile MedLife au înregistrat o creştere de 49%, comparativ cu o apreciere de 18,5% înregistrată de indicele de referinţă al bursei, BET. Creşterile au venit pe fondul raportării unor rezultele financiare în continuă îmbunătăţire faţă de anii anteriori. După anunţarea rezultatelor financiare, cotaţia s-a depreciat cu 3,2% în cele trei şedinţe de după publicarea rezultatelor financiare anuale preliminare, din 28 februarie.
În 2024, preţul acţiunii a atins de două ori valoarea de 6,25 lei, fiind aproape de maximul istoric înregistrat în ianuarie 2022, la 6,50 lei. În prezent, cotaţia se tranzacţionează într-un trend lateral, cu un suport în jurul valorii de 5,6 lei, în preajma mediei mobile simple de 200 de zile, şi cu o rezistenţă în jurul valorii de 6 lei.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în MedLife
Oportunităţi
- Achiziţii: În 2024, MedLife a realizat mai multe achiziţii strategice pentru a-şi extinde reţeaua naţională şi internaţională. Printre acestea se numără achiziţia Centrului Medical Provita 2000 din Constanţa, Personal Genetics, lider în genetică medicală umană, şi Clinica Medvarix din Timişoara, specializată în terapia varicelor. De asemenea, MedLife a preluat Grupul Antares Clinic din Moldova, Grupul Euromedica Baia Mare, VP-MED Health and Education Centre din Ungaria şi grupul Routine Med din Tulcea, cumpărând 60% din acţiuni.
- VEKTOR: În 2024, MedLife s-a numărat printre cele 21 de companii listate pe Piaţa Principală care au obţinut calificativul maxim (10) la evaluarea comunicării cu investitorii. Indicatorul VEKTOR, realizat de ARIR, evaluează companiile pe baza a zece criterii legate de transparenţă, comunicare proactivă şi guvernanţă corporativă, reflectând implementarea celor mai bune practici în relaţia cu investitorii.
- Performanţe: MedLife s-a numărat printre cele mai performanţe acţiuni din BET în 2024, ocupând locul al treilea, cu o creştere de 46%, după Antibiotice (+83,5%) şi Sphera Franchise Group (+57%). Evoluţia acţiunilor a fost susţinută de cererea constantă pentru servicii medicale private, în contextul problemelor din sistemul public de sănătate, precum şi de achiziţiile şi integrarea unor clinici regionale. La finalul anului, acţiunile MedLife au închis la 5,8 lei, iar capitalizarea bursieră a atins 3,1 mmiliarde de lei.
- Preţ ţintă: BRK a oferit o recomandare de menţinere şi un preţ ţintă pentru acţiunile MedLife de 6,69 lei/acţiune.
- EBITDA: Marja EBITDA a înregistrat o îmbunătăţire în 2024 în comparaţie cu 2023, de la 16,9% la 18,4%, în timp ce EBITDA a crescut cu 22,6%.
- Chirurgie robotică: În 2024, MedLife a achiziţionat al treilea robot da Vinci, sistemul fiind furnizat de către Softmedica. Astfel, compania îşi continuă planurile privind proiectele de tehnologizare şi inovaţie, care includ chirurgia robotică. La începutul acestui an, MedLife şi-a extins portofoliul prin introducerea sistemului Rosa, un sistem robotic avansat pentru realizarea intervenţiilor chirurgicale ortopedice, ajungând astfel la opt roboţi chirurgicali, la care se adaugă alte patru sisteme de neuronavigaţie.
- Evaluarea companiei: Luând în considerare multiplul P/S, de 1,1x, acţiunile MedLife se tranzacţionează sub media companiilor similare, de 2,2x, potrivit simplywall.st, însă sunt uşor mai scumpe decât media europeană a industriei de sănătate (0,6x). Totodată, simplywall.st estimează că acţiunile MedLife se tranzacţionează cu 47,6% sub valoarea lor justă (10,96 lei).
Riscuri
- Concurenţă: Regina Maria este principalul rival al MedLife pe plan naţional, având o reţea de 44 de policlinici proprii şi peste 60 de puncte de recoltare. Totodată, compania oferă acces la peste 310 de clinici partenere. Bătălia cea mai mare se dă, însă, pe partea de abonamente medicale, unde Regina Maria deţine o cotă similară din piaţă, de 40%, creând un duopol cu MedLife. Totodată, compania a intrat în competiţie directă cu segmentul stomatologic al MedLife, achiziţionând anul trecut reţeaua de clinici Dr. Leahu, cât şi cu numărul de roboţi da Vinci achiziţionaţi, fiind în prezent la egalitate cu MedLife.
- Insider Trading: În februarie, fondatorii MedLife, Mihail şi Nicolae Marcu, au vândut câte 500.000 de acţiuni la 5,8 lei/unitate, tranzacţiile totalizând aproximativ 5,8 milioane de lei. Mihai Marcu, CEO-ul companiei, a mai vândut un milion de acţiuni în decembrie, în valoare de aproximativ 5,8 milioane de lei.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, simplywall.st, presă locală.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului