Netflix a încheiat cel de-al doilea trimestru al anului în curs cu un profit net ajustat pe acţiune peste aşteptările analiştilor, dar cu o cifră de afaceri sub estimări. Totodată, previziunile anunţate de companie sub nivelul estimat de Wall Streat au generat, în ziua respectivă (19 iulie), o scădere cu peste 8% a preţului acţiunii în tranzacţiile de după închiderea pieţei. Compania susţine că efectul iniţiativelor recente se va vedea abia după mai multe trimestre, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille .
Netflix este liderul pieţei globale de streaming, înregistrând peste 238 de milioane de abonaţi la finalul trimestrului al doilea din 2023. Compania oferă o gamă largă de servicii de streaming în peste 190 de ţări, în 78 dintre ele fiind lider de piaţă, dominând Europa, America de Sud şi Australia.
Compania se află în mijlocul a două schimbări strategice importante: măsuri drastice de partajare a parolelor şi noul abonament cu reclame. Prin limitarea partajării parolelor, compania speră să determine utilizatorii care accesau serviciile Netflix prin contul altcuiva să plătească pentru un abonament propriu.
Reed Hastings, cofondator şi preşedinte executiv al Netflix, a revoluţionat piaţa de entertainment prin serviciile sale de streaming oferite începând cu 1995, după ce şi-a vândut prima companie, Pure Software, către Raţional Software. Hastings a renunţat la funcţia de co-CEO în ianuarie 2023, dar continuă să deţină aproximativ 2% din acţiunile Netflix, care au fost listate în 2002. Ted Sarandos şi Greg Peters sunt acum co-CEO ai Netflix, având o vechime de peste 15 ani în companie, timp în care au deţinut diferite funcţii.
Netflix este deţinut majoritar de investitiorii instituţionali, care controlează aproape 82% din totalul acţiunilor. Compania se bucură de una dintre cele mai mari participaţii ale investitorilor insituţionali din întreaga industrie de servicii de televiziune, Vanguard Group fiind cel mai mare acţionar, cu o deţinere de 7,66%. În total, fondurile mutuale deţin 47,45% din acţiunile Netflix.
• Statista: Veniturile din sectorul serviciilor de streaming video, estimate la 95,35 miliarde de dolari în 2023
Potrivit Statista, veniturile pieţei de streaming video sunt estimate să ajungă la 95,35 miliarde de dolari în 2023, cu o rată de creştere anuală estimată (CAGR 2023-2027) de 9,48%. Totodată, se aşteaptă ca ventitul mediu per utilizator să se ridice la 73,55 dolari în 2023, în timp ce numărul de utilizatori este estimat să ajungă la 1,64 miliarde până în 2027.
Potrivit datelor Similar Web, în iunie 2023, cel mai vizitat site de streaming şi online TV a fost YouTube, urmat de Netflix şi IMDb. În ceea ce priveşte cota de piaţă a platformelor de streaming în SUA, în primul trimestru din 2023, Netflix şi-a menţinut poziţia de lider, cu 44,21%, fiind urmat de Hulu, cu 21,18%, HBO - cu 10,61%, PeacockTV - cu 8.08%, şi Disney - cu 6,40%.
• Cel mai bun al doilea trimestru din ultimii trei ani, pentru Netflix
Netflix începe să vadă rezultatele măsurilor de partajare a parolelor implementate în peste o sută de ţări şi de introducere a abonamentelor cu suport publicitar, raportând pentru al doilea trimestru o cifră de afaceri de 8,2 miliarde de dolari, în creştere cu 3% faţă de perioada similară a anului trecut, dar sub nivelul de 8,3 miliarde de dolari aşteptat de analişti. În acelaşi timp, compania a raportat un profit net de 1,5 miliarde de dolari, cu 3% peste nivelul înregistrat în al doilea trimestru din 2022, şi un profit net ajustat pe acţiune de 3,29 dolari, depăşind cu 15% estimările analiştilor, de 2,86 dolari. Rezultatele au marcat cel mai bun al doilea trimestru al companiei, din ultimii trei ani.
Compania de streaming a anunţat că a adăugat 5,9 milioane de clienţi noi în al doilea trimestru, depăşind dublul estimărilor analiştilor de pe Wall Streat (2,07 milioane de abonaţi noi), ca urmare a măsurilor mai ample de limitare a partajării parolelor în SUA. Netflix a menţionat că va implementa noua politică pentru restul clienţilor săi începând de miercuri. Baza de abonaţi Netflix a ajuns la 238,39 milioane, înregistrând cea mai mare rată de creştere din ultimele şase trimestre (8%).
• Netflix renunţă la abonamentul de bază, fără reclame
Cu toate că Netflix nu a făcut publice veniturile generate de abonamentele cu suport publicitar, compania a informat, în luna mai, că acestea au înregistrat 5 milioane de utilizatori activi şi că 25% dintre noii săi clienţi se înscriu pentru acest tip de abonament, în zonele în care este disponibil.
Totodată, compania a anunţat în cadrul publicării rezultatelor că a eliminat abonamentul său de bază, fără reclame, cel standard cu reclame rămânând cea mai ieftină opţiune, la doar 6,99 dolari/lună. Planurile standard şi premium fără reclame costă 15,49 dolari/lună, respectiv 19,99 dolari/lună.
• Netflix aşteaptă creşterea veniturilor sale în a doua jumătate a anului
Netflix se aşteaptă la o creştere a veniturilor în a doua jumătate a anului, pe măsură ce începe "să vadă toate beneficiile partajării plătite, plus creşterea constantă a planului cu suport publicitar". Compania estimează venituri de 8,5 miliarde de dolari pentru următorul trimestru, în creştere cu 7% faţă de perioada similară a anului trecut. Prin comparaţie, analiştii de pe Wall Streat prognozaseră venituri de 8,7 miliarde de dolari. Pentru întregul an, Netflix îşi propune o marjă operaţională de 18-20%.
Totodată, Netflix anticipează că numărul de abonamente plătite în al treilea trimestru va fi similar cu cel din al doilea trimestru. Pentru al patrulea trimestru, compania se aşteaptă ca veniturile să înregistreze o creştere "mai substanţială", pe măsură ce eforturile de limitare a partajării parolelor câştigă teren, iar veniturile din publicitate cresc.
În ceea ce primeşte iniţiativa de partajare cu plată a parolelor, Netflix nu a oferit informaţii detaliate privind veniturile generate, Greg Peters declarând că efectul deplin al măsurilor se va vedea abia după mai multe trimestre.
• Investitorii Netflix - între dezamăgire şi marcare de profit
În urma publicării rezultatelor, preţul acţiunilor Netflix a scăzut cu peste 8% în tranzacţiile after-hours, investitorii penalizând rezultatele şi previziunile sub aşteptări publicate de companie. Reacţia pieţei sugerează faptul că măsurile drastice de combatere a partajării parolelor şi noul abonament cu suport publicitar nu au adus încă creşterea vânzărilor aşteptată de analişti şi investitori.
Pe de altă parte, scăderea poate reflecta şi faptul că unii investitori şi-au marcat profiturile acumulate, ca urmare a faptului că preţul acţiunilor a crecut cu peste 60% în acest an.
După creşterea exponenţială din ultimele 12 luni, de 147,43%, acţiunea se tranzacţionează la un forward P/E * de 42,09, conform analiştilor de la SeekingAlpha, peste media sectorului de numai 18,44 şi peste valoarea înregistrată de indicele S&P 500 din care face parte, de 20,30, ceea ce face ca acţiunea să fie considerată supraevaluată în acest moment.
Note: *Forward P/E - calculat ca raportul dintre ultimul preţ de închidere şi estimarea consensuală a profitului net pe acţiune (GAAP) pentru următorul an fiscal.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Netflix
Oportunităţi
- Posibile fuziuni şi achiziţii: Ted Sarandos a anunţat că Netflix analizează oportunităţile de a cumpăra proprietate intelectuală şi de a-şi construi biblioteca de conţinut. "Activitatea noastră de fuziuni şi achiziţii ar fi în principal în jurul proprietăţii intelectuale pe care am putea să o dezvoltăm în conţinut grozav pentru membri", a declarat el.
- Integrarea VR şi AR: Tehnologiile de realitate virutală (VR) şi realitate augumentată (AR) devin tot mai accesibile şi mai avansate, creând oportunităţi de extindere pentru furnizorii de streaming. Disney, unul dintre competitorii principali ai Netflix, şi-a anunţat în iunie asocierea cu Vision Pro care urmează să fie lansată de Apple la începutul anului viitor, în încercarea de a recupera decalajul faţă de rivalul sau, Netflix, care a fost disponibil pe căştile Quest, Quest 2 şi Meta Quest Pro încă de la lansarea acestora.
- Parteneriat cu Microsoft: Netflix a anunţat recent un parteneriat cu Microsoft pentru vânzări şi tehnologie publicitară, având drept obiectiv construirea unui nou abonament cu suport publicitar.
- Vot de încredere pentru Netflix: Cu puţin timp înainte de publicarea rezultatelor, Bank of America şi-a reiterat recent ratingul de BUY pentru Netflix, ridicâdu-şi preţul ţintă la 490 de dolari, de la 410 dolari. În acelaşi timp, Pivotal Research şi-a majorat ţinta de preţ la 535 de dolari, ceea ce implică o creştere de 27% până la sfârşitul anului 2023, deţinând cea mai mare ţintă de preţ de pe Wall Streat pentru Netflix. Inclusiv Goldman Sachs, care a avut una dintre cele mai pesimiste perspective legate de Netflix, şi-a majorat ţinta de preţ de la 230 la 400 de dolari, pe baza aşteptărilor că performanţa operaţională pozitivă va continua şi în 2024.
- De la publicarea analizei tehnice realizată de TradeVille luna trecută, preţul acţiunilor Netflix a urcat cu peste 7%, apropiindu-se de preţul ţintă estimat de 505 dolari.
Riscuri
- Grevelor scriitorilor şi actorilor de la Hollywood:Ted Sarandos a declarat anterior că Netflix speră să evite o grevă a scenariştilor, însă, dacă aceasta va avea loc, compania are în producţie o listă solidă de seriale TV şi filme. Compania a reuşit chiar să profite de pe urma situaţiei, reducându-şi costurile cu conţinutul şi majorându-şi estimările privind fluxul liber de numerar * la 5 miliarde de dolari pentru întregul an, de la 3,5 miliarde de dolari estimaţi anterior. Totodată, analiştii se aşteaptă ca Netflix să se descurce mai bine decât alte companii media în timpul întreruperii activităţii, datorită bibliotecii sale de conţinut.
- Concurenţă acerbă: Netflix se luptă pentru menţinerea poziţiei de lider în furnizarea serviciilor de streaming cu companii care deţin capitalizări bursiere mult mai mari, precum Amazon (1.378 miliarde de dolari), care îşi permite să cheltuiască sume mai mari de bani pentru programe noi. Totodată, la nivel global, YouTube rămâne lider de piaţă în ceea ce priveşte timpul de vizionare.
F.A.
Notă: *Fluxul liber de numerar (eng. Free cash flow) este o măsură utilizată de analişti pentru a evalua câţi bani îi rămân companiei după ce toate obligaţiile financiare au fost îndeplinite.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: CNBC, Reuters, raport companie, FlixPatrol, WSJ, Demand Sage, Forbes, Statista, Similar Web, Bloomberg, The Washington Post, SeekingAlpha, Gitnux, Netflix, Bank of America, Goldman Sachs, MarketWatch, Simfin.
----------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.