Novo Nordisk A/S a raportat, pentru anul 2024, rezultate financiare peste aşteptările analiştilor, datorită vânzărilor medicamentului vedetă al companiei, Wegovy. Compania alocă sume tot mai mari pentru cercetare şi inovare, iar conducerea s-a declarat încrezătoare în businessul solid, portofoliul de produse, dar şi pipeline-ul puternic de medicamente aflate în diverse stadii de cercetare şi aprobare, toate acestea putând fi cheia pentru a-şi menţine poziţia într-un mediu extrem de competitiv şi de reglementat, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Novo Nordisk este o companie farmaceutică cu sediul în Danemarca, lider mondial în producţia de insulină şi de medicamente pentru tratarea diabetului. A fost fondată în anul 1989 prin fuziunea a două companii, care au început să producă insulină încă din 1923. Compania deţine în prezent birouri în 80 de ţări, 10 centre de cercetare/dezvoltare în China, SUA, Danemarca, Marea Britanie şi India, şi numără peste 76.000 de angajaţi.
Capitalizarea bursieră a Novo Nordisk a depăşit PIB-ul Danemarcei în anul 2023 şi este compania cu cea mai mare capitalizare bursieră din Europa. Novo Nordisk acoperă peste 50% din producţia globală de insulină. Compania produce medicamente pentru cinci tipuri de boli: diabet zaharat de tip 1 şi 2, obezitate, hemofilie şi tulburări endocrine, medicamente ce sunt comercializate în aproximativ 170 de ţări. Principalele medicamente comercializate sunt Wegovy, Saxenda şi Ozempic.
Novo Holdings deţine 28% din acţionariatul companiei şi 77% drepturile de vot, restul de 71,8% fiind controlat de investitori instituţionali şi de retail. Novo Holdings este deţinută integral de Novo Nordisk Foundation. Preşedintele şi CEO-ul companiei Novo Nordisk este, din ianuarie 2017, Lars Fruergaard Jorgensen, însă acesta activează în companie încă din 1991.
• Piaţa medicamentelor destinate pierderii în greutate se extinde
Industria farmaceutică, responsabilă pentru cercetarea, dezvoltarea, producţia şi distribuţia de medicamente, a cunoscut o creştere semnificativă în ultimele două decenii, iar veniturile farmaceutice la nivel mondial au totalizat 1,6 trilioane de dolari în 2023, faţă de 1,48 trilioane de dolari în 2022, conform Statista. Privind în perspectivă, Statista estimează o rată anuală de creştere (CAGR) a sectorului de 4,76% pentru perioada 2025-2029.
În ceea ce priveşte piaţa medicamentelor destinate pierderii în greutate, concurenţa din ultimii ani este una acerbă, companiile din sectorul farma alocând anual sume în creştere pentru cercetare şi inovare. Analiştii estimează că vânzările anuale de medicamentele destinate pierderii în greutate vor totaliza 150 de miliarde de dolari până în anul 2030.
Wegovy, medicamentul lansat de NovoNordisk în iunie 2021, care generează cele mai mari vânzări, a demonstrat o reducere medie a greutăţii de până la 15%-17% după 68 de săptămâni de adminstrare, la pacienţii fără diabet. În luna iulie 2024 EMA (European Medicine Agency's) a avizat actualizarea prospectului medicamentului Wegovy prin includerea datelor ce arată reducerea cu 15% a riscului de deces cardiovascular, implementare ce ar urma să aibă loc până la finalul lunii august. Astfel, conform studiilor, Wegovy, pe lângă reducerea în greutate, reduce şi riscul asociat bolilor cardiovasculare.
Tot din categoria medicamentelor destinate pierderii în greutate, Novo Nordisk a prezentat în decembrie 2024 rezultatele CagriSema, un medicament despre care Jorgensen a spus că este mai puternic decât Wegovy şi că un nou studiu va analiza diferite doze şi durate pentru a examina în continuare potenţialul, după ce datele recente ale studiilor au dezamăgit piaţa.
În decembrie, Novo Nordisk a raportat că persoanele care au luat CagriSema au obţinut o scădere în greutate de 22,7% după 68 de săptămâni, în timp ce 40,4% dintre pacienţi au ajuns la o scădere în greutate de 25%. Compania estimează că va depune documentaţia pentru aprobarea de reglementare a CagriSema în primul trimestru al anului 2026.
Un alt medicament nou al Novo Nordisk pentru obezitate, numit Amycretin, a avut rezultate pozitive într-un studiu aflat în stadiu incipient.
Principalul competitor al Novo Nordisk pe piaţa medicamentelor destinate pierderii în greutate este Eli Lilly, prin Zepbound, medicament lansat în SUA, în decembrie 2023, şi care are, alături de Mounjaro, o cerere peste aşteptări, conform rezultatelor publicate de Eli Lilly. Vânzările generate de Zepbound s-au ridicat la 1,9 miliarde de dolari în ultimul trimestru din 2024, faţă de 176 de milioane de dolari în acelaşi interval din 2023. La fel ca Novo Nordisk, Eli Lilly dezvoltă în prezent o pastilă orală pentru obezitate, Orforglipron, despre care a spus că ar putea primi aprobare până la începutul anului 2026.
Medicamentul companiei Amgen, MariTide, încă în teste, se pare că ar avea avantaje în faţa medicamentelor deja consacrate, Wegovy şi Zepbound, prin faptul că studiile arată că poate fi administrat cu o frecvenţa mai rară, însă rezultatele obţinute durează mai mult. Rezultatele complete ale studiilor vor fi prezentate în luna iunie, în cadrul întâlnirii anuale a Asociaţiei Americane pentru Diabet.
Pfizer se află în urmă în cursa pentru cercetare şi dezvoltare, înregistrând rezultate mixte pentru medicamentul său cu administrare orală, Danuglipron, dar conducerea companiei este încrezătoare, declarând că aşteaptă rezultate concrete ale studiilor în câteva luni.
• Novo Nordisk - vânzări în creştere cu 26%
Novo Nordisk a raportat pentru întreg anul 2024 vânzări de 290 de miliarde de coroane daneze (40,1 miliarde de dolari), în creştere cu 26% faţă de 2023, la limita superioară a intervalului de creştere prognzat de către companie, depăşind estimările analiştilor. Dintre acestea, 167 miliarde de coroane daneze (23,1 miliarde de dolari) reprezintă vânzări totale în SUA, adică aproximativ 58% din totalul vânzărilor.
Întrebat despre potenţialul impact produs de noile tarife impuse de administraţia americană, CEO-ul Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jorgensen, a declarat că deşi compania nu este imună, conducerea este încrezătoare că businessul este unul suficient de solid pentru a răspunde cerinţelor noii administraţii.
Vânzările medicamentului Wegovy au crescut cu 86% anul trecut, până la 58,2 miliarde de coroane (8,04 miliarde de dolari), în timp ce veniturile pentru celălalt medicament pentru obezitate şi diabet, Ozempic, au crescut cu 26%. Tendinţa pieţei medicamentelor pierderii în greutate de a se îndrepta către medicamente cu administrare săptămânală, a dus la scăderi cu 33% ale vânzărilor medicamentului Saxenda, notează TradeVille.
Costurile de cercetare şi dezvoltare s-au ridicat la 48 de miliarde de coroane (6,63 miliarde de dolari), în creştere cu 48% comparativ cu anul 2023, reflectând în principal o activitate crescută a studiilor clinice în fază avansată, dar şi creşterea activităţilor de cercetare timpurie.
EBIT raportat pentru întreg anul 2024 a fost de 128 miliarde de coroane (17,7 miliarde de dolari), în creştere cu 25% faţă de anul 2023. Profitul net al companiei a crescut cu 21% în 2024, până la 100,98 miliarde de coroane (13,95 miliarde de dolari), însemnând un câştig pe acţiune (EPS) de 22,63 coroane (3,13 dolari). Rezultatul net a fost afectat de deprecierile aferente imobilizărilor necorporale. Profitul net raportat a depăşit estimările analiştilor care prognozau un rezultat net anual de 99 miliarde de coroane.
• Perspective optimiste
CEO-ul companiei s-a declarat mulţumit de rezultatele obţinute în 2024, medicamentele produse de Novo ajungând la peste 45 de milioane de pacienţi din întreaga lume. Pentru 2025, compania va continua investiţiile în cercetare-dezvoltare, dar şi în creşterea capacităţii de producţie. În 2024, Novo a reuşit să finalizeze achiziţia Catalent, mărindu-şi capacitatea cu trei noi puncte de producţie.
Pentru anul 2025, conducerea companiei estimează o creştere a vânzărilor în intervalul 16% - 24%, în timp ce profitul operaţional este aşteptat să urce în intervalul 19% - 27%.
Compania va acorda un dividend total de 11,4 coroane pentru 2024, în creştere faţă de 9,40 coroane în anul anterior (+21%).
În data de 3 februarie 2025, compania a încheiat programul de răscumpărare de acţiuni demarat în februarie 2024 pe o perioadă de 12 luni, pe parcursul cărora au fost răscumpărate acţiuni în valoare totală de 20 de miliarde de coroane (2,9 miliarde de dolari), iar conducerea a declarat că nu intenţionează să desfăşoare momentan vreun alt program de răscumpărare.
• Preţul acţiunii NVO - în declin puternic, în ultimul an
Preţul acţiunilor NVO a înregistrat, în ultimul an (YOY), una dintre cele mai severe scăderi din sectorul farma, de 31,8%, perioadă în care indicii americani au oferit randamente de 22% pentru S&P 500 şi 25,5% pentru Nasdaq. Pentru comparaţie, acţiunile Eli Lilly (LLY) s-au apreciat cu 17,5% YOY, iar cele ale Johnson & Johnson (JNJ) şi Pfizer (PFE) au suferit în ultimul an scăderi de 0,76%, respectiv 5,56%.
După un trend puternic ascendent început în decembrie 2022, acţiunile NVO au înregistrat, în prima parte a lui 2024, o evoluţie laterală în intervalul 120-136 de dolari. În 25 iunie 2024, cotaţia NVO a atins un maxim istoric (148,15 dolari) după anunţul companiei conform căruia medicamentul Wegovy a primit aprobarea comercializării în China, a doua mare economie a lumii.
În urma publicării rezultatelor financiare aferente trimestrului al doilea din 2024, sub aşteptările analiştilor, dar şi a unei prognoze în scădere pentru următorul semestru din 2024, preţul acţiunilor a scăzut cu 8%, până la nivelul de suport de 120 de dolari. În august şi septembrie, zona de rezistenţă de la 136 de dolari a fost retestată, însă nu a fost depăşită, preţul revenind la nivelul de suport (120 de dolari). Străpungerea zonei de suport, la finalul lunii septembrie, a dus la crearea formaţiunii de Head-and-Shoulders, formaţiune de inversare de trend şi conform înălţimii calculate de la head la neckline a reieşit un preţ ţintă de 92 de dolari.
În şedinţa din 20 decembrie 2024 acţiunile NVO s-au prăbuşit cu 20%, până la 85 de dolari, după ce compania a comunicat rezultatele studiului pentru medicamentul de slăbit CagriSema. Deşi performanţele medicamentului le-au depăşit pe cele ale Wegovy în ceea ce priveşte reducerea greutăţii şi au fost "la egalitate" cu cele mai bune tratamente din clasă, totuşi acestea au ratat aşteptările.
În urma raportării rezultatelor financiare aferente ultimului trimestru din 2024, în şedinţa din 5 februarie 2025, acţiunile NVO au înregistrat o creştere de 3,7%, însă se tranzacţionează în continuare sub mediile mobile simple SMA de 50, respectiv 200 de zile. Un nivel important de rezistenţă îl reprezintă zona de 90 de dolari, în timp ce suportul îl regăsim la 78 de dolari.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Novo Nordisk
Oportunităţi
- Lider de piaţă: Medicamentul Wegovy destinat pierderii în greutate se menţine lider de piaţă în 2024, în ciuda unei concurenţe acerbe. Mai mult, compania continuă studiile pentru alte medicamente cu aceeaşi prescripţie, precum CagriSema şi Amycretin, putând astfel să îşi majoreze cota de piaţă în următorii ani, pe această nişă.
- Recomandările analiştilor: La momentul actual, valoarea intrinsecă a companiei, estimată de AlphaSpread, se ridică la 678,09 coroane (94,85 dolari), faţă de preţul din piaţă, de 81,79 dolari, ceea ce înseamnă o subevaluare de 15%.
- Rating BUY: Potrivit analiştilor de pe Wall Street, ţinta medie de preţ pentru următoarele 12 luni se situează la 145 de dolari, în creştere cu 77% faţă de preţul actual din piaţă.
- Rezilienţă în perioadele de contracţie economică şi recesiune: Companiile farmaceutice şi de biotehnologie reprezintă un sector defensiv ce nu este afectat în mod semnificativ de şocuri economice şi de recesiuni.
Riscuri
- Dividende: Dividendele distribuite de Novo Nordisk au un randament de 1,87%, în timp ce randamentul mediu al dividendelor din sectorul Big Pharma din SUA se situează la 3%.
- Evaluare: La momentul actual, acţiunea NVO se tranzacţionează la un PER de 26, sub PER al competitorului principal LLY (66), dar peste media de 18,7 a sectorului farma.
- Concurenţă: Compania se confruntă cu o concurenţă din ce în ce mai mare în domeniul pierderii în greutate, atât din partea societăţilor mai mici, cât şi din partea giganţilor farmaceutici, principalul concurent fiind în prezent Eli Lilly, prin Zepbound.
- Reglementări: Wegovy şi Ozempic au fost selectate pentru o nouă rundă de negocieri de preţ, asta după ce, anul trecut, fostul preşedinte al SUA, Joe Biden, şi senatorul Bernie Sanders le-au solicitat companiilor Novo Nordisk şi Eli Lilly să reducă preţurile medicamentelor pentru pierderea în greutate şi diabet, ceea ce ar putea afecta veniturile companiilor.
- Tarife: Deşi administraţia Trump nu a anunţat încă noile tarife pentru Europa, conform TheGuardian, sectorul farmaceutic ar putea fi cel mai afectat, exporturile către SUA totalizând 127 de miliarde de dolari.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: Novo Nordisk, Yahoo Finance, CNBC, Reuters, theguardian.com, Alphaspread, SeekingAlpha, Marketbeat.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.