Ropharma şi-a bugetat pentru 2023 o cifră de afaceri cu 7% mai mare faţă de nivelul anului precedent şi un profit net în crestere cu 15%. Totodată, compania şi-a prognozat un buget de investiţii pentru anul în curs în valoare de 17 mil. RON, cu 38% peste valoarea investiţiilor realizate în 2022, conform unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al " target="_blank">Tradeville.
Ropharma Braşov este o reţea de farmacii, care cuprinde 160 de locaţii, având că piaţă principală de desfacere piaţă de retail. Compania ocupă, la finalul anului 2021, poziţia a şaptea în topul lanţurilor de farmacii la nivel naţional, după cifra de afaceri.
În 2007, compania şi-a schimbat numele din IassyFarm S.A. Iaşi în Ropharma, mutându-şi sedul social la Braşov. Un an mai târziu, Ropharma a fuzionat cu Aesculap S.A. Târgu-Mureş, cu Medica S.A. Bacău şi cu Global Pharmaceuticals SRL Braşov.
Ropharma operează un model de business integrat, care include: distribuţia de produse farmaceutice şi parafarmaceutice, producţia de medicamente, suplimente alimentare şi lapte praf prin părţi afiliate, comerţul cu amănuntul prin propria reţea de farmacii şi prestarea de servicii medicale, prin spitalul privat multidisciplinar Sfântul Constantin din Braşov.
Ropharma convoacă Adunarea Generală Ordinară a Acţionarilor pentru data de 27.04.2023, având pe ordinea de zi, printre altele, aprobarea situaţiilor financiare aferente anului 2022 şi aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2023. Astfel, compania şi-a prognozat, pentru 2023, o cifră de afaceri de 597.5 mil. RON, în creştere cu 7% faţă de 2022.
Cheltuielile totale de exploatare sunt prognozate să crească cu 7% comparativ cu nivelul înregistrat în anul precedent, dintre care costul bunurilor vândute se aşteaptă să înregistreze o creştere de 7%, cheltuielile cu angajaţii - o creştere de 5% şi cheltuielile cu serviciile prestate de terţi - o creştere de 4%. În acelaşi timp, Ropharma prognozează înregistrarea unor provizioane pentru riscuri şi cheltuieli în valoare de 500,000 RON şi o scădere a ajustării de valoare pentru activele circulante până la 200,000 RON, faţă de 2.5 mil. RON înregistrată în anul precedent. Profitul din exploatare este prognozat la 11.2 mil. RON, cu 21% peste nivelul înregistrat în anul anterior şi cu o marja de 2%, în linie cu marjele ultimilor 2 ani.
Totodată, compania estimează un profit net din activităţi continue de 8.4 mil. RON, în creştere cu 15% faţă de anul 2022 şi cu marja netă menţinându-se la 1%.
Buget de venituri şi cheltuieli 2023 vs rezultate financiare 2022 şi 2021
· Programul de investiţii pentru 2023
Un alt punct de pe ordinea de zi a AGOA este aprobarea bugetului de investiţii pentru anul 2023. Astfel, Ropharma şi-a prognozat, pentru acest an, cheltuieli de investiţii (CAPEX) în valoare de 17 mil. RON, cu 38% mai mari faţă de valoarea totală a investiţiilor realizate în anul 2022, de 12.4 mil. RON. Acestea includ, printre altele, investiţii în amenajări clădiri în valoare de 3.5 mil. RON, în maşini pentru transport marfă şi autoturisme în valoare de 2.9 mil. RON şi alte echipamente în valoare de 2.2 mil. RON.
Totodată, compania şi-a prognozat investiţii în licenţe IT şi licenţe pentru farmacii în valoare totală de 4.7 mil. RON.
Sursa: comunicat companie
· Avantaje şi riscuri ale investiţiei în Ropharma
· Un portofoliu de produse bine diversificat: compania comercializează aproximativ 12,000 de produse, acoperind o plajă largă de clase, printre care medicamente pe baza de prescripţie medicală (RX) şi fără prescripţie medicală (OTC), suplimente alimentare, dermato-cosmetice, cosmetice, dispozitive medicale, parafarmaceutice, etc.
· În 2022, volumul de medicamente vândut a crescut cu 7%: numărul de unităţi fizice eliberate pacienţilor prin reţeaua proprie de farmacii a crescut de la 12.9 mil. unităţi în 2021, la 13.8 mil. unităţi în 2022.
· Veniturile realizate din vânzarea produselor din portofoliul de producţie al afiliatilor au înregistrat o creştere anuală de aproape 44%, ajungând la 57.8 mil. RON în 2022. Ropharma nu deţine în mod direct capacităţi de producţie, activitatea de producţie fiind desfăşurată prin 3 societăţi afiliate: S.C. Aesculap Prod S.R.L. în Târgu-Mureş (pentru care Ropharma este acţionar unic) - specializată în fabricarea produselor farmaceutice, Eurofarmaco S.A. în Chişînău (pentru care compania este acţionar principal) - specializată în producţia de suplimente alimentare, şi S.C. Bioef S.R.L. în Albă (controlată indirect de Ropharma, prin dl. Mihai Miron) - specializată în producţia de lapte praf.
· Ropharma deţine o cota de 8.3% din piaţă farmaceutică de retail la nivel naţional: prin comparaţie, în anul 2021, cota de piaţă a companiei era de 8.2%. Totodată, Ropharma a ocupat, în anul 2021, poziţia 7, după cifra de afaceri, în top 10 companii specializate pe comerţul cu amănuntul al produselor farmaceutice în magazine specializate.
· Cei mai importanţi clienţi ai companiei sunt Casele Judeţene de Asigurări de Sănătate, Direcţiile de Sănătate Publică Judeţene şi C.A.S.A. O.P.S.N.A.J. La finalul anului 2022, 50% din cifra de afaceri a companiei a fost generată de vânzările decontate de Casele de Sănătate.
· În 2022, piaţă farmaceutică locală a înregistrat o creştere de 22%, vânzările ajungând la 25.8 mld. RON, în ciuda provocărilor legate de inflaţie, de creşterea costurilor de producţie şi de limitarea preţurilor pentru medicamentele eliberate pe baza de prescripţie medicală.
· Compania este controlată indirect de Mihai Miron, care este şi preşedinte CĂ şi Directorul General al Ropharma. Dr. Farmacist Mihai Miron deţine un procent de 6.44% din capitalul social al companiei, tot el controlând indirect şi spitalul Sfântul Constantin din Braşov, unul dintre cele mai mari unităţi medicale private din ţară.
· Ropharma nu distribuie în prezent dividende: în ultimii 3 ani, profitul net obţinut din activitatea societăţii a fost repartizat integral pentru fondul de dezvoltare, neacordandu-se dividende.
· Compania deţine cel mai mare free float dintre jucătorii din industria farmaceutică listaţi la BVB, de aproape 37%: compania este deţinută de Progresso Investments LTD în proporţie de peste 31%, de Add Pharmaceuticals (17.8%) şi de Rimia Investments Limited (14%). Prin comparaţie, free float-ul Antibiotice este de aproape 20%, iar cel al Farmaceutică Remedia - de aproape 16%. Biofarm deţine un free float de 11.6%, iar Zentiva deţine cel mai mic free float, de 4%.
· Performanţa acţiunilor Ropharma este depăşită de performanţă celorlalţi jucători din industrie listaţi la BVB: de la începutul anului până în prezent, preţul acţiunilor Ropharma a crescut cu doar 1.6%, reuşind să depăşească doar performanţă acţiunilor Antibiotice (0%). Farmaceutică Remedia, pe de altă parte, a înregistrat o creştere de 8.47%, Biofarm - de 8.44%, iar Zentiva - de 5.15%. Dacă analizăm, însă, evoluţia preţurilor din ultimii 5 ani, constatăm că acţiunile Ropharma au înregistrat o cădere de 43.45%, fiind depăşite de ceilalţi competitori.
TradeVille poartă următorul disclaimer:
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare. TradeVille îşi propune să actualizeze raportul cel puţin anual.
1. completari
(mesaj trimis de anonim în data de 13.04.2023, 11:06)
Caderea actiunii Ropharma la bursa este strans legata de neacordarea de dividende in ultimii 10 ani,desi profitul cumulat numai in acesti ani este de peste 70 milioane lei...capitalul social fiind de 50 milioane lei.
Free floatul este sub 10%,daca luam in considerare detinerile fondurilor(16%)detinerile cumulate ale celor trei entitati inregistrate in Cipru(68%) si detinerile celor care conduc Ropharma,cu mult peste 6%.Raman libere sub 10%,chiar sub 5% real.