TradeVille: Transport Trade Services, afectată de scăderea cererii

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 5 septembrie

Sursa foto: facebook / TTS (Transport Trade Services)

Sursa foto: facebook / TTS (Transport Trade Services)

Transport Trade Services SA (TTS) a raportat, pentru primele şase luni din 2024, cifre mai mici faţă de 2023, fiind afectată atât de cererea mai redusă, cât şi de tarifele în scădere, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

TTS este o companie de logistică şi unul dintre cei mai mari transportatori de mărfuri din bazinul Dunării. Compania deţine cea mai mare flotă fluvială din România, cu o capacitate de peste 800.000 de tone, opt macarale plutitoare, precum şi terminale portuare proprii în şapte locaţii dunărene şi în Constanţa.

Activitatea TTS se desfăşoară pe trei segmente principale: expediţie internaţională de mărfuri (produse agricole, minerale şi produse chimice); transport fluvial; operare portuară.

Fondatorul şi preşedintele Consiliului de Administraţie al TTS, Mihăilescu Alexandru Mircea, deţinea, la 30.06.2024, cea mai mare parte din capitalul social, şi anume 25,30%, restul de 74,7% fiind împărţit între persoane fizice şi juridice. Din acţionariatul companiei mai fac parte nume importante, precum NN Group NV, Pavăl Holding, Aegon Pensii şi Utilico Emerging Markets PLC (fond de investiţii listat pe Bursa din Londra). În luna noiembrie 2023, TTS a informat piaţa cu privire la depăşirea pragului de 5% din capitalul social de către Metropolitan Life Asigurări Metlife Europe.

Portul Constanţa - de importanţă strategică

Anul 2024 a adus o reducere a fluxurilor de mărfuri trecute prin portul Constanţa, una dintre cauze fiind reluarea activităţii pe liniile maritime din porturile ucrainene. Cu toate acestea, industria portuară continuă să meargă înainte. În primul trimestru al anului, transportul portuar maritim a înregistrat o creştere de 16,1% faţă de perioada similară din 2023.

În cursul anului 2023, portul Constanţa a reuşit să crească rulajul total de mărfuri cu 22,5% la nivel anual, atingând un nou record, de 92,5 milioane de tone, cu 12% mai mult faţă de 2022. Traficul maritim a crescut cu 18% la nivel anual, la 71 milioane de tone, în timp ce traficul fluvial a sporit cu 40% la nivel anual, până la 22 de milioane de tone. Dintre acestea, 25 de milioane de tone au provenit din relaţia comercială cu Ucraina, cerealele orginare din această ţară totalizând peste 14 milioane de tone. De asemenea, creşteri semnificative s-au înregistrat şi pe categoria de oleaginoase, minereuri de fier, produse petroliere şi îngrăşăminte.

Creşterea semnificativă a cererii pentru utilizarea portului a crescut şi interesul către acest centru maritim, ceea ce a atras noi investiţii. Astfel, ministrul Transporturilor a anunţat, la începutul lunii martie, investiţii de 1,1 miliarde de euro în port, în vederea extinderii capacităţii pentru a putea primi nave de mare tonaj.

Cifra de afaceri TTS a scăzut cu 25,3%

Transport Trade Services a raportat cifre mai mici la jumătatea anului 2024, comparativ cu 2023, compania fiind afectată de volumele mai mici de marfă operată.

Societatea de logistică a anunţat un nivel al cifrei de afaceri de 426,9 milioane de lei (-25,3% vs semestrul întâi din 2023), pe fondul unui volum total operat de 6,9 milioane dde tone (-9%). Cele mai afectate au fost volumele de transport pe cale fluvială, care au înregistrat o scădere de 13,9%. Printre factorii care au contribuit la dinamica semnificativ în scădere a volumelor, au fost reluarea activităţii în portul Odesa, ceea ce a scăzut volumele de marfă ucraineană operată pe Dunăre. O altă cauză este surplusul de capacitate de transport pe Dunăre, care, în lipsa mărfurilor din Ucraina, creează o ofertă ridicată şi duce în jos tarifele de transport.

Indicatorul EBITDA a totalizat 98,8 milioane de lei (-55,1% în ritm anual), în timp ce rezultatul din exploatare a fost de 46,3 milioane de lei, mai mic cu 74,4%, pe fondul creşterii cu 34% (+13,5 milioane de lei) a cheltuielilor cu amortizarea şi deprecierea şi creşterii cu 23,7% a cheltuielilor cu salariaţii (+21,2 milioane de lei).

Astfel, pe fondul unui rezultat financiar mai slab faţă de 2023, compensat de cheltuieli cu impozitul pe profit semnificativ mai mici, TTS a reuşit să obţină un profit net de 37,4 milioane de lei, în scădere cu circa 76% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2023.

Chiar dacă anul 2024 pare unul mai slab pentru transportatorul de marfă, acesta urmează unei perioade atipice activităţii Grupului, întrucât anul 2023 i-a adus companiei rezultate record, care au fost obţinute datorită unei conjuncturi macroeconomice extrem de favorabile. Astfel, raportat la perioada normală de activitate din 2021 şi 2022, primul semestru din 2024 arată o revenire a companiei la parcursul normal de evoluţie, caracteristic perioadei de dinaintea războiului din Ucraina.

Veniturile din vânzări ale societăţii au fost în creştere cu 6,1% faţă de primul semestru din 2022 şi cu 55,9% faţă de primele şase luni din 2021. EBITDA din 2024 a fost în scădere cu 7,6% faţă de semestrul întâi din 2022, dar în creştere cu 59,9% comparativ cu primele şase luni din 2021, iar rezultatul net a fost mai mic cu 39% faţă de 2022, dar în creştere cu 37% faţă de primul semestru din 2021.

Perspective, previziuni şi dividende

În cursul anului curent, TTS a aprobat distribuirea unui dividend în valoare de 68,4 milioane de lei, care s-a tradus într-un dividend brut de 1,14 lei/acţiune şi a fost plătit pe 17 iunie 2024. Raportat la data de declarare, randamentul dividendului a fost de 4,1%. Dividendul a fost cu 107% mai mare faţă de cel plătit în 2023, iar media randamentelor dividendelor din ultimii trei ani a fost de 3,8%.

Transport Trade Services şi-a bugetat în acest an venituri din vânzări consolidate în valoare de 1,1 miliarde de lei (-5,3% vs 2023), în timp ce rezultatul operaţional este estimat la 220,5 milioane de lei (-37,3% vs 2023). Rezultatul net se aşteaptă a atingă o valoare de 183,6 milioane de lei, în scădere cu 39,9% faţă de 2023.

În primele şase luni ale anului, societatea şi-a îndeplinit previziunea privind cifra de afaceri în proporţie de 38,8%, rezultatul operaţional - de 21% şi cel net - de 20,4%, notează TradeVille.

La momentul actual, societatea se bazează pe trei direcţii în startegia pe termen lung: diversificarea fluxurilor şi creşterea volumelor de mărfuri non-agricole transportate şi operate, eficientizarea activităţii operaţionale şi menţinerea politicii de achiziţii oportuniste. Societatea este în curs de semnare a unor contracte de transport a produselor metalurgice şi chimice.

Pe partea de investiţii se urmăreşte creşterea capacităţii de operare a Decirom, compania care a fost preluată de TTS în cursul anului 2023, făcând parte din segmentul de activitate portuară, şi a contribuit la extinderea capacităţii şi diversificarea serviciilor prestate de către Grup.

Acţiunile TTS - în declin, de la începutul anului

De la începutul anului şi până acum, acţiunile TTS au înregistrat o scădere de 20,2%, fiind cu mult sub piaţa principală, reprezentată de indicele BET, care le-a adus invetitorilor un randament de +18,4% în aceeaşi perioadă. În ultimele 12 luni, TTS a avut o dinamică a acţiunilor de +10,5%, rămânând mai jos decât indicele BET, care a crescut cu 37%.

TradeVille: Transport Trade Services, afectată de scăderea cererii

Raliul impresionant al acţiunilor în 2023 a fost impulsionat atât de conjunctura macroeconomică, războiul din Ucraina fiind un catalizator al expansiunii activităţii în portul Constanţa şi pe Dunăre, cât şi de capacitatea transportatorului de marfă de a se adapta noilor realităţi şi de a profita de oportunităţile din piaţă.

Astfel, în cursul anului trecut, acţiunile TTS au înregistrat o creştere de circa 136%, fiind unul dintre top performerii de la BVB. 2024 a adus, însă, o temperare a evoluţiei acţiunilor, care au înregistrat scăderi de la începutul anului şi până acum. Printre factorii care contribuie la dinamica negativă a acţiunilor sunt revenirea activităţii companiei într-un context normal de creştere.

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în TTS

Oportunităţi

- Recomandările analiştilor: În iunie 2024, Erste Group Research oferea un preţ ţintă de 9,37 lei/acţiune pentru TTS, cu 30,3% peste ultimul preţ din piaţă, în timp ce IFB Finwest estima, la 15.07.2024, un preţ ţintă de 10 lei/acţiune, mai mare cu 39,1% decât preţul actual.

- Situaţia financiară: Compania are o poziţie financiară solidă, cu un grad de îndatorare redus, urmând să investească sume importante în dezvoltarea Grupului, inclusiv în Decirom.

- Dividende: Conducerea TTS îşi propune să crească regulat cuantumul acestora.

- Bariere mari de intrare: Din pricina costului ridicat cu investiţia iniţială şi a spaţiului limitat din Portul Constanţa şi din porturile dunărene, accesul noilor companii este extrem de dificil.

- Operarea portuară: TTS a reuşit să devină, pe lângă un transportator important din regiune, şi un jucător în segmentul de logistică. De asemenea, investiţiile majore anunţate în porturile româneşti pot oferi companiei scenariul perfect pentru continuarea creşterii operaţionale.

Riscuri

- Diversificarea redusă: Compania este dependentă de cele trei sectoare pentru care realizează expediţie şi transport fluvial: produse agricole, minerale şi produse chimice, care, la rândul lor, sunt afectate semnificativ de preţurile energiei şi de cotaţiile de pe bursa de mărfuri.

- Seceta: În cazul unui astfel de scenariu, care a fost prezent şi în anii anteriori, condiţiile de navigare pe Dunăre ar putea fi îngreunate, ceea ce ar conduce la scăderea volumului transportat de companie şi costuri mai mari de operare.

- Încheierea războiului din Ucraina: Restabilirea vechilor rute (prin portul Odesa) ar putea conduce către o scădere a volumului de mărfuri ce tranzitează porturile româneşti, afectând activitatea operaţională a Grupului TTS. La momentul actual, Ucraina deja a început să reia o parte din transporturi prin propriile porturi.

Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: rapoarte şi comunicate companie, BVB, BVB Research, tradingview.com.

----

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

04 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9729
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4977
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2951
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9029
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.7210

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb