TRANSPORTATORII ŞI ASIGURATORII SE ÎNCAIERĂ, DIN NOU, PE TEMA TARIFELOR RCA Allianz-Ţiriac: "Vehiculele grele aparţinând firmelor de transport generează cea mai ridicată daunalitate pe RCA"

C.P.
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 22 august 2016

Allianz-Ţiriac: "Vehiculele grele aparţinând firmelor de transport generează cea mai ridicată daunalitate pe RCA"

Transportatorii au anunţat grevă japoneză şi protest pe 15 septembrie

"O subvenţionare cu nu mai mult decât 500 de lei a primelor RCA ar putea produce o pierdere de aproximativ 100 milioane de euro", potrivit companiei

Transportatorii rutieri vor demara o grevă japoneză şi vor circula zilnic, timp de 60 de minute cu 30 km/h oriunde se află în România până când primele RCA vor fi reduse, a anunţat, ieri, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) , care a precizat că tarifele pentru camioane la clasa B0 s-au dublat, ajungând la peste 22.000 de lei pe an.

Transportatorii au anunţat un protest amplu pentru datat de 15 septembrie.

În replică, Allianz-Ţiriac a transmis ieri că societăţile deţinătoare de autoutilitare de peste 18 tone asigurate RCA la Allianz-Ţiriac au plătit în prima jumătate a anului, în medie, o primă anualizată de 7.500 de lei: "Din această categorie, cele care au activităţi de transport au prima medie în jur de 9.300 RON, în timp ce pentru activităţi de construcţie, producţie sau pentru regii autonome prima medie este în jur de 5.500 RON".

Asiguratorul a precizat că din 10 camioane de transport aflate în circulaţie, 4 provoacă daune: "autoutlilitarele aparţinând firmelor de producţie înregistrează o frecvenţă de peste două ori mai redusă, iar autoturismele, de 7-8 ori mai mică". Potrvit companiei, dauna medie produsă de camioane de peste 18 tone este de peste 3,5 ori mai mare decât în cazul autoturismelor.

Remi Vrignaud, Directorul General al Allianz-Ţiriac, a declarat: "Apar foarte multe informaţii false în legătură cu tarifele reale RCA pentru transportatori. Se exagerează, plecând de la situaţii particulare, de la cazuri izolate extreme. Realitatea arată că, la nivelul portofoliului Allianz-Ţiriac, pentru camioane de mare tonaj, prima medie anualizată aferentă perioadei ianuarie-iunie a.c. a fost de 7.500 de lei, în condiţiile în care acestea înregistrează cea mai mare frecvenţă şi cea mai ridicată severitate a daunelor. Or, preţul RCA este dat de ceea ce se întâmplă pe şosele şi nu de măsuri administrative. Problema nu este la autorităţi şi nici la societăţile de asigurare. Preţurile pentru transportatori ar putea scădea semnificativ dacă, de exemplu, din 10 şoferi de autocamioane doar 2, şi nu 4, s-ar face vinovaţi de producerea unui accident în trafic".

Aurel Badea, Directorul Direcţiei Subscriere în cadrul Allianz-Ţiriac, precizează că statisticile arată foarte clar că incidenţa riscului de producere a unui accident în trafic variază semnificativ în funcţie de obiectul de activitate al companiei ce deţine vehiculul asigurat: "astfel, pentru camioanele aparţinând firmelor având că obiect principal de activitate producţia, frecvenţa cu care provoacă accidente este de două ori mai mică decât în cazul firmelor de transport".

Rezultatele înregistrate de Allianz-Ţiriac pe segmentul RCA în primul semestru al anului curent arată că din 10 camioane de transport aflate în circulaţie, 4 provoacă daune. În cazul autoutilitarelor ce operează în domeniul construcţiilor, raportul este de 2 la 10; iar în cazul autoturismelor, frecvenţa este chiar de 7-8 ori mai mică.

Şi din perspectiva severităţii (dauna medie întâmplată), pentru acelaşi tip de vehicul, statisticile indică diferenţe deloc neglijabile date de obiecte de activitate diferite: autoutilitarele de peste 18 tone aparţinând firmelor de transport provoacă daune de peste două ori mai costisitoare decât cele aparţinând regiilor autonome (13.500 lei, faţă de 6.500 lei), mai arată compania, care precizează: "Per ansamblu, statisticile arată că segmentul reprezentat de vehiculele grele aparţinând firmelor de transport generează cea mai ridicată daunalitate la nivelul portofoliului RCA. Situaţia este determinată atât de dauna medie mult mai mare decât în cazul oricărui alt segment, cât şi de nivelul maxim atins de frecvenţa daunelor.

Un alt indicator ce diferenţiază primele pentru vehicule identice este istoricul de daune, care de altfel este stocat în baza de date comună CEDAM. După cum este cunoscut, la nivelul pieţei de asigurări obligatorii RCA este funcţional sistemul de bonus-malus; practic, pentru un autovehicul care nu a înregistrat daune timp de 4-5 ani, prima de asigurare poate fi cu până la 50-60% mai mică decât pentru exact acelaşi tip de vehicul nou înregistrat.

Toţi aceşti factori - caracteristicile vehiculului, obiectul de activitate, istoricul de daune - determină tarife de prime individualizate ce pot varia semnificativ, pentru diverse cazuri".

Aurel Badea explică: "Dacă ne uităm în statisticile Allianz-Ţiriac, vedem că, pentru acelaşi tip de autovehicul - de exemplu camion de 18 tone -, preţul plătit de firma deţinătoare pentru un RCA valabil 12 luni poate varia de la simplu la triplu, sau chiar mai mult. Nu este nicio discriminare, în spate stau calcule actuariale care iau în considerare parametrii diferiţi de frecvenţă, severitate, istoric de daune etc.".

Într-una din zilele lunii iulie, de exemplu, poliţele RCA emise de Allianz-Ţiriac pentru autoutilitare din segmentul de tonaj 18-20,5 tone au avut prime anuale cuprinse între 4.700 şi 25.000 de lei, potrivit companiei: "Cel mai mic preţ (4.700 lei) a fost achitat de o companie din domeniul producţiei (segment cu frecvenţa de două ori mai mică şi cu severitate cu peste 30% mai mică decât cel reprezentat de vehiculele de transport), cu o încadrare în clasa de bonus B10, respectiv 5 ani fără daune (ce a generat un coeficient de reducere a primei de baza de circa 60%). În schimb, prima anuală de 25.000 de lei a fost plătită de o firma de transport, care a înregistrat şi daune în anii anteriori".

Allianz-Ţiriac apreciază că limitarea administrativă a primelor de asigurare ar putea genera noi pierderi seminificative pentru companiile de asigurări: "O subvenţionare cu nu mai mult decât 500 de lei a primelor RCA (echivalentul a aproximativ 6% din prima actuală medie) pentru cele 850.000 de autoutilitare înmatriculate în anul 2015, ar putea produce o pierdere de aproximativ 100 milioane de euro; iar acesta nu este un scenariu pesimist. Această pierdere ar trebui suportată integral fie de către companiile de asigurare, putând genera un nou faliment pe piaţă RCA, sau ar trebui transferată în preţul RCA al altor categorii de vehicule. Dacă ne gândim la autoturisme, ar însemna creşterea primelor medii cu circa 20 de euro (90 lei) lei, adică o majorare de aproape 20% a primelor medii RCA pentru autoturisme aparţinând persoanelor fizice".

În schimb, transportatorii rutieri au transmis că vor circula zilnic o oră cu 30 km/h oriunde se află în România până când primele RCA vor fi reduse la nivelul maximal de 4.907 lei/an: "Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenţia Guvernului, Parlamentului şi Preşedinţiei României că transportatorii rutieri s-au săturat de lipsa de măsuri a autorităţilor faţă de criza din piaţa RCA, după ce tarifele pentru camioane la clasa B0 s-au dublat, ajungând la peste 22.000 de lei pe an.

Astfel, în semn de protest, transportatorii rutieri vor demara o grevă japoneză şi vor circula zilnic o oră cu 30 km/h oriunde se află în România până când primele RCA vor fi reduse la valorile maximale conforme cu datele cuprinse în raportul întocmit anul acesta, pentru perioada 2013 - 2015, de către compania de consultanţă Milliman la cererea ASF".

UNTRR precizează că majoritatea operatorilor de transport sunt aduşi la faliment, după ce tarifele de primă pentru transportul comercial de marfă şi persoane s-au majorat cu peste 300% faţă de anul precedent şi cu peste 500% faţă de anul 2014. Astfel, o poliţă RCA pentru un autotractor - clasa B0 a ajuns în acest moment la preţul de 22.000 lei pe an, faţă de 4.000 lei în 2014, potrivit transportatorilor.

Patronatele din transporturile rutiere "UNTRR, COTAR, ARTRI, APTE 2002, APULUM solicită de urgenţă Guvernului să intervină prin Legea concurenţei nr. 21/1996 care la articolul 4, alineatul 3, prevede soluţia de emitere a unei Hotărâri pentru blocarea tarifelor de primă RCA pentru o perioadă de minimum 9 luni, timp în care Guvernul poate dispune măsuri urgente pentru reechilibrarea pieţei.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb