Acţiunea pregătitoare a Uniunii privind cercetarea în materie de apărare (PADR), cu un buget de 90 de milioane de euro, a fost doar parţial utilă pentru a pregăti UE să îşi majoreze în mod semnificativ cheltuielile în domeniul apărării şi să deschidă drumul pentru Fondul european de apărare (FEA) în valoare de 8 miliarde de euro, se arată într-un raport al Curţii de Conturi Europene, potrivit unui comunicat remis redacţiei. Proiectele finanţate în cadrul PADR s-au confruntat cu constrângeri de timp şi nu au dat rezultate în timp util pentru a pregăti lansarea FEA. Comisia Europeană şi Agenţia Europeană de Apărare (AEA) au tras unele învăţăminte utile cu privire la gestionarea de proiecte cooperative de cercetare în domeniul apărării, dar UE nu dispune încă de o strategie pe termen lung pentru FEA.
Conform comunicatului, comisia a lansat PADR în 2017 sub forma unui program cu o durată de trei ani menit să contribuie la îmbunătăţirea competitivităţii şi a inovării în industria europeană a apărării. Executivul UE a pus în aplicare programul în cooperare cu AEA. Aceasta a fost prima dată când s-a recurs la bugetul UE pentru a sprijini cercetarea şi dezvoltarea în industria apărării. Auditorii UE au evaluat dacă PADR a pregătit în mod adecvat UE pentru o majorare semnificativă a cheltuielilor pentru apărare prin intermediul FEA, fond care a fost lansat în 2021 şi care a marcat o schimbare radicală în nivelul de finanţare pe care îl acordă UE pentru cercetarea şi dezvoltarea în domeniul apărării.
"Deşi PADR a oferit UE ocazia de a testa diferite opţiuni de finanţare a cercetării în domeniul apărării, întârzierile şi insuficienţa rezultatelor au limitat învăţămintele care puteau fi trase pentru succesorul acestei acţiuni, şi anume FEA, fond cu un buget mai mare", a declarat domnul Viorel Ştefan, membrul Curţii responsabil de acest raport. "Comisia ar trebui să colaboreze cu statele membre pentru a elabora o strategie pe termen lung, care este esenţială pentru viitorul FEA ca principal fond pentru apărare al UE", adaugă acesta.
Proiectele din cadrul PADR au înregistrat progrese lente, s-au confruntat cu întârzieri şi, drept consecinţă, s-au suprapus cu FEA. În mai 2021, când au fost lansate primele cereri de propuneri din cadrul FEA, majoritatea proiectelor din cadrul PADR erau încă în curs de desfăşurare. Mai mult de jumătate dintre aceste proiecte fie abia demaraseră, fie nici măcar nu începuseră să fie derulate şi numai două fuseseră finalizate, precizează comunicatul.
Proiectele din cadrul PADR nu dispuneau, atunci când au fost demarate, de un plan pentru dezvoltarea ulterioară a rezultatelor cercetării sau pentru organizarea tranziţiei către producţie şi achiziţii. În acest context, auditorii avertizează că Comisia nu a abordat încă în mod corespunzător problemele strategice care ar putea împiedica proiectele din cadrul FEA să îşi atingă impactul preconizat. Auditorii pledează pentru o strategie de apărare pe termen lung pentru FEA, care ar trebui actualizată periodic pentru a reflecta ameninţările la adresa securităţii aflate în permanentă schimbare. Această strategie ar trebui să urmărească să sporească prezenţa tehnologiei dezvoltate de FEA în sectorul apărării din UE, să asigure că, prin capabilităţile dezvoltate, se răspunde nevoilor forţelor armate ale ţărilor din UE şi să consolideze baza industrială şi tehnologică de apărare a Uniunii. Strategia ar trebui să indice, de asemenea, dacă FEA ar trebui să se concentreze pe numeroase proiecte de mici dimensiuni sau pe un număr mic de proiecte de mai mare amploare.
UE însăşi nu poate să deţină mijloace militare. Tratatul privind Uniunea Europeană limitează acţiunile acesteia în domeniul apărării şi restricţionează utilizarea bugetului UE, care nu poate finanţa operaţii cu implicaţii militare sau din domeniul apărării. Acţiunile UE în domeniul apărării se limitează la politica de securitate şi apărare comună, care se axează pe crize şi conflicte din afara Uniunii şi nu este menită să constituie o politică europeană colectivă în domeniul apărării. De exemplu, politica respectivă nu dispune de o definiţie comună a ameninţărilor. Această constrângere complică planificarea pe termen lung pentru cheltuielile UE în acest domeniu, se mai precizează în comunicat.