Unul dintre noile avioane de antrenament avansat, dezvoltate pe plan intern de forţele aeriene taiwaneze, s-a prăbuşit sâmbătă în urma unei defecţiuni la motoare, însă pilotul a reuşit să se catapulteze în siguranţă, a anunţat armata Taiwanului.
Acesta este primul incident major pentru modelul AT-5 Brave Eagle, produs de compania de stat Aerospace Industrial Development Corp, un proiect cu un buget de 68,6 miliarde dolari taiwanezi (2,1 miliarde dolari americani), al cărui prim zbor de testare a avut loc în 2020.
Forţele aeriene taiwaneze au declarat că aeronava a decolat de la baza aeriană Chihhang, situată pe coasta de est a insulei, pentru o misiune de antrenament cu arme. După decolare, pilotul a raportat o defecţiune la ambele motoare.
Avionul, care acumulase doar 183 de ore de zbor, s-a prăbuşit în mare, însă pilotul, care se afla singur la bordul aeronavei cu două locuri, a fost salvat după ce a reuşit să se catapulteze. Armata taiwaneză a anunţat că a fost formată o echipă de investigaţie pentru a determina cauza exactă a accidentului.
Planurile Taiwanului pentru modernizarea forţelor aeriene
Forţele aeriene taiwaneze plănuiesc să achiziţioneze 66 de unităţi AT-5 până în 2026, pentru a înlocui avioanele de antrenament AT-3 şi F-5, fabricate în SUA, care au suferit mai multe accidente în ultimii ani.
Deşi Taiwanul este în mare parte echipat cu armament şi tehnică militară de origine americană, guvernul insulei a făcut o prioritate din dezvoltarea unei industrii naţionale de apărare avansate.
Această strategie vine în contextul intensificării eforturilor de modernizare militară ale Chinei, care revendică insula şi desfăşoară frecvent exerciţii militare în apropierea Taiwanului.
AT-5 Brave Eagle - primul avion de luptă fabricat în Taiwan în peste 30 de ani
AT-5 este primul avion cu reacţie produs pe plan intern de Taiwan după lansarea modelului F-CK-1 Ching-kuo Indigenous Defence Fighter (IDF), cu peste trei decenii în urmă.
Avionul este utilizat atât pentru antrenamente de luptă aer-aer, cât şi aer-sol şi are capacitatea de a decola şi ateriza pe piste mai scurte. De asemenea, AT-5 poate fi echipat cu armament, deşi această funcţionalitate este încă în faza de testare.
Opinia Cititorului