Cea mai mare economie a Asiei şi cea mai mare din lume în termeni de paritate a puterii de cumpărare (PPP) a exportat mai mult în Asia de Sud-Est în 2023 decât în Statele Unite.
Datele de la Administraţia Generală a Vămilor din China preluate de Bloomberg arată că exporturile Chinei către ţările din ASEAN (Association of Southeast Asian Nations) au fost de 524 de miliarde de dolari, în condiţiile în care exporturile către SUA au fost de 500 de miliarde de dolari, iar exporturile către Uniunea Europeană de 501 miliarde (vezi graficul 1).
Schimbarea din clasamentul destinaţiilor de export a avut loc pe fondul primei scăderi a exporturilor Chinei din 2016, în condiţiile temperării cererii globale, după cum scrie Bloomberg.
Valoarea totală a exporturilor Chinei a scăzut cu 4,6% în 2023 faţă de anul precedent, până la 3,38 trilioane de dolari. Pe fondul unei scăderi a importurilor cu 5,5%, până la circa 2,56 trilioane de dolari, excedentul comercial a fost de 823 de miliarde de dolari.
Ritmul "decuplării" dintre China şi SUA este încă redus, în condiţiile în care au crescut exporturile Chinei către Mexic, de unde bunurile sunt trimise în Statele Unite pentru a evita tarifele impuse de administraţia de la Washington.
Datele preluate de Bloomberg mai arată o creştere masivă a schimburilor comerciale cu Rusia. Exporturile Chinei în Rusia au crescut cu peste 46% în 2023 faţă de anul precedent, iar importurile au crescut cu peste 13% (vezi graficul 2).
"Companiile chinezeşti au profitat de faptul că concurenţii din alte părţi s-au retras din Rusia şi au vândut mult mai multe maşini şi alte utilaje", scrie Bloomberg.
În primele 11 luni din 2023, exporturile de maşini, utilaje şi automobile ale Chinei în Rusia au crescut cu 83% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, până la 58,7 miliarde de dolari, în timp ce importurile de combustibili din Rusia au crescut cu aproape 8%, până la 79 de miliarde de dolari.
Agenţia de ştiri americană mai arată că exporturile totale ale Chinei s-ar putea stabiliza în acest an, pe fondul redresării cererii globale de semiconductori.
Pe de altă parte, este posibilă şi intensificarea tensiunilor comerciale în relaţiile cu principalii parteneri, în special din cauza unor produse precum automobilele electrice, care sunt prezentate de oficialii Uniunii Europene ca dovadă a unui avantaj competitiv incorect, generat de subvenţiile guvernamentale acordate producătorilor din China.