Consumul privat va duce probabil la redresarea creşterii economice în Europa Centrală şi de Est, ajutat de creşterea mai rapidă a salariilor reale, creşterea împrumuturilor pe fondul ratelor dobânzilor mai scăzute şi a unui efect pozitiv de bogăţie venit din preţul locuinţelor, conform ultimului rapot trimestrial pentru Europa Centrală şi de Est (ECE) al UniCredit Research, "Un an de alegeri cruciale", prezentat la Forumul ECE. Investiţiile productive şi exporturile sunt de aşteptat să contribuie la creşterea economică cel mai devreme în semestrul al doilea din 2024.
Potrivit sursei citate, economiştii UniCredit estimează deficite bugetare sub 3% din PIB în 2024-2025 doar în Bosnia-Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Cehia şi Serbia, deşi politica fiscală nu va contribui la creşterea economică în majoritatea ţărilor ECE. Ei cred că ajustarea fiscală va fi încetinită de un program electoral încărcat.
"Ne aşteptăm ca partidele pro-UE să câştige majoritatea locurilor UE-ECE în Parlamentul European, Polonia conducând un grup pro UE care va susţine o integrare economică şi politică mai profundă în Europa", spun economiştii în CEE Quarterly. Ei adaugă că alegerile din 2024-2025 vor fi ultimele înainte ca politicienii ECE să fie forţaţi să abordeze provocările demografice şi economice.
Printre principalele decizii care urmează să fie luate în ECE, se numără: 1. Adoptarea euro de către Bulgaria, cel mai probabil în 2025; 2. negocieri mai rapide de extindere între UE, Balcanii de Vest, Moldova şi Ucraina; 3. Polonia şi România întărindu-şi importanţa geopolitică; şi 4. mai mult sprijin pentru Ucraina. Economiştii identifică şi principalele riscuri potenţiale, într-o nouă eră marcată de înclinare populistă din partea partidelor principale: scăderea ratingurilor, cererea externă slabă care ar putea duce la recesiune, printre altele.
În acest scenariu macroeconomic şi geopolitic, Europa Centrală şi Europa de Est continuă să fie motoare de creştere şi pentru grupul UniCredit. "Regiunea îşi menţine importanţa strategică pentru UniCredit, iar planul nostru este să continuăm să creştem într-un ritm accelerat, valorificând echipele locale puternice şi cunoştinţele şi expertiza noastră globală", a comentat Teodora Petkova, Global Head pentru Europa Centrală şi Europa de Est al UniCredit, în timpul Forumului CEE. Europa Centrală şi Europa de Est contribuie cu 33% din totalul creditelor UniCredit, 31% din totalul depozitelor şi 30% din veniturile nete ale grupului, dacă luăm în considerare rezultatele financiare înregistrate la 30 septembrie 2023.
"Punând clienţii în centrul activităţii noastre, le oferim o amprentă geografică de neegalat prin intermediul a 10 bănci de top, dintre care în Austria, Bosnia şi Herţegovina şi Croaţia suntem numărul unu pe piaţă şi numărul trei în Bulgaria", a spus Petkova. Acest lucru face ca UniCredit să fie al doilea grup ca mărime din ECE în ceea ce priveşte activele, în valoare de 236 de miliarde de euro la T3 2023 (include şi Alpha Bank România).
Petkova vede o tendinţă ascendentă puternică în adoptarea digitală, pe care UniCredit o facilitează prin investiţii continue în tehnologia informaţiei. Ea a prezentat date, conform cărora aproximativ 60% dintre clienţii din regiune sunt deja utilizatori activi de telefonie mobilă (începând cu T3 2023), în creştere faţă de 53% în 2022. Vânzarea pe canale digitale în Europa Centrală aproape s-a dublat anual.
De asemenea, în ceea ce priveşte Plăţile Internaţionale, UniCredit procesează peste 20% din tranzacţiile provenite din zona Europa Centrală şi Europa de Est cu o tendinţă de creştere constantă. Peste 95% din totalul plăţilor sunt iniţiate prin canale digitale.
UniCredit este banca indiscutabilă preferată de companiile internaţionale. "Doi din trei clienţi internaţionali de top sunt clienţii noştri", a spus Tedora Petkova şi a subliniat că avantajul competitiv al UniCredit în deservirea clienţilor corporativi este legat de acoperirea pan-europeană a grupului. "Cele mai bune companii din categoria managementului activelor, asigurărilor, plăţilor, finanţării comerţului şi managementului riscului clienţilor se conectează perfect prin canalele noastre de distribuţie integrate, permiţându-ne să livrăm tuturor clienţilor noştri servicii şi produse la un nivel pe care nimeni altcineva nu îl poate.", a adăugat Petkova. Ea a reamintit că oportunităţile de investiţii personalizate prin fondul onemarkets sunt acum disponibile clienţilor băncii din Republica Cehă, Slovacia, Ungaria şi Bulgaria, urmând ca România să urmeze în curând.
"Alături de digitalizare, angajamentul pentru principiile ESG este un alt factor cheie pentru noi", a spus Petkova. Cu împrumuturi ecologice de 2,3 miliarde de euro şi împrumuturi sociale de 1,1 miliarde de euro la T3 2023 în Europa Centrală şi de Est, UniCredit conduce şi sprijină tranziţia ecologică şi socială a clienţilor săi. Parteneriatele pan-europene ale Fundaţiei UniCredit cu Junior Achievement şi Teach for all, care se extind şi în ţările ECE, sprijină promovarea educaţiei copiilor şi tinerilor în diferite ţări. În primele nouă luni ale anului 2023 există aproximativ 45,4 mii de beneficiari ai educaţiei financiare în ECE, oferite prin parteneriate globale şi locale, dar şi cu ajutorul voluntarilor din băncile noastre.