Companiile de asigurări resping în continuare plafonarea tarifelor la poliţele RCA, pe motiv că acest lucru nu este posibil, în condiţiile în care nici plafonarea daunelor nu este posibilă, şi acuză transportatorii de dezinformare şi manipulare, potrivit unui comunicat al Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare Reasigurare din România (UNSAR).
"Principala solicitare a transportatorilor o reprezintă îngheţarea preţului poliţelor RCA, iar argumentele folosite recurg la dezinformări şi calcule simpliste, care exced orice logică economică. Un singur exemplu: reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România susţin că valoarea medie a daunei pentru un tir este de 5.000 de lei, în timp ce preţul poliţei RCA depăşeşte 20.000 de lei. Datele oficiale contrazic aceste afirmaţii: în rândul camioanelor (vehicule de tip cap-tractor) se înregistrează cea mai ridicată valoare a daunei medii, de aproape 18.500 lei, o valoare de aproximativ trei ori mai mare decât dauna medie la nivelul pieţei, care este de circa 6.700 lei", se arată în comunicatul UNSAR.
În plus, asigurătorii susţin că valoarea daunei prezentate de UNTRR este de 3,5 ori mai mică decât cifra reală, în timp ce doar 1% dintre camioanele de peste 16 tone au plătit în cel de-al doilea trimestru al anului 2016 sumele menţionate de reprezentantul asociaţiei de transportatori, iar această valoare peste medie este rezultatul daunalităţii foarte mari înregistrate de aceştia în trecut.
Totodată, reprezentanţii UNSAR spun că atâta timp cât plafonarea daunelor este imposibilă, nu se poate vorbi nici de plafonarea preţurilor primelor RCA.
În plus, asigurătorii susţin că îngheţarea preţurilor poliţelor RCA încalcă directivele europene.
"Trebuie menţionat şi că, în construirea mesajului pe care îl transmit public, transportatorii folosesc ca armă principală manipularea. Pentru a dovedi aşa-zisa creştere masivă a preţului poliţelor RCA, transportatorii compară o poliţă de asigurare a societăţii Astra Asigurări, cumpărată în anul 2015, cu o poliţă a unei alte societăţi de asigurare cumpărată recent. Ce nu este însă comunicat este faptul că motivul falimentului societăţii de asigurări Astra este tocmai practicarea unor preţuri de dumping, nesustenabile", susţin reprezentanţii UNSAR.
Aceştia consideră că toate presiunile exercitate de transportatori dăunează funcţionării corecte a pieţei de asigurări RCA, urmând ca impactul socio-economic negativ să fie resimţit atât de către asiguraţi, cât şi de către societăţile de asigurare, agenţi economici înregistraţi în România, care angajează forţă de muncă românească.
"În ciuda eforturilor Parlamentului şi Guvernului de a reglementa piaţa de asigurări obligatorii auto, prin promovarea unor iniţiative legislative în regim de urgenţă, transportatorii continuă să facă presiuni asupra instituţiilor statului. În continuare, cererile transportatorilor sunt fundamentate pe dezinformări şi manipulări", mai spun reprezentanţii companiilor de asigurări.
Ministerul Finanţelor a lansat un proiect de ordonanţă de urgenţă privind RCA, în condiţiile în care şi la Senat se dezbate un astfel de proiect.
Transportatorii au programat un amplu protest faţă de creşterea tarifelor RCA, joi, 15 septembrie.
"În forma prezentată, OUG pentru modificarea Legii RCA nu rezolvă problema de bază, respectiv scăderea tarifelor", ai transmis transportatorii.
"Membrii Federaţiei Operatorilor Români de Transport - FORT vor protesta prin toate mijloacele legale pentru ca problema tarifelor să fie considerată esenţială în elaborarea oricărui act normativ", se arată într-un comunicat, în care se mai adaugă: "Ordonanţa de urgenţă pregătită de Guvern, similară proiectului de lege RCA dezbătut în Senat săptămâna trecută, aduce îmbunătăţiri sistemului actual de încheiere a poliţelor RCA, însă nu rezolvă problema de baza adică nu aduce tarifele la valoarea prezentată în raportul Milliman, secretizat de către ASF.
Ordonanţa pregătită de Guvern trebuie să includă ceea ce Senatul României a acceptat deja şi anume schimbarea modului actual de construcţie a tarifului şi trecerea de la «jaful» actual practicat de către asigurători la sistemul prin care trimestrial ASF construieşte un tarif de referinţă la care se aplică criterii de risc (Bonus/Malus).
În aceeaşi ordonanţă, Guvernul trebuie să limiteze tarifele la valorile prezentate ca fiind reale în raportul Milliman, pentru a salva sectorul de activitate transporturi şi pentru a lasă suficient timp astfel încât celelalte modificări ale legii să treacă prin toate etapele până să ajungă să producă efecte".
Membrii FORT precizează că nu vor opri protestele până când tarifele nu vor ajunge la normalitate spre exemplu, la un maxim de 5000 lei/an pentru un vehicul de 18 tone.