Industria de asigurări a luat notă cu profundă îngrijorare de dorinţa autorităţilor de a prelungi pentru a treia oară perioada de plafonare a primelor RCA, cu încă 3 luni, până la 30 iunie 2024, fără a lua în calcul nici măcar efectele inflaţiei, conform unui comunicat de presă al UNSAR.
"Reamintim că, începând cu luna aprilie 2023, tarifele RCA au fost plafonate. Iniţial, măsura a fost luată pentru 6 luni, prelungită cu încă 3 luni, pentru ca, mai apoi, la finalul anului trecut, Guvernul să o prelungească încă o dată cu o ajustare de 6,8%, care nici măcar nu acoperea inflaţia din 2023 (10,4% cf. INSSE). Cel mai important însă, dauna medie RCA a crescut la trimestrul trei al anului trecut chiar mai mult decât inflaţia, cu circa 12%, căci despăgubirile nu au fost şi ele plafonate", arată UNSAR.
"Pe lângă faptul că plafonarea primelor RCA reprezintă o încalcare flagranta a normelor Uniunii Europene, se omite mereu faptul ca preţul poliţelor RCA este influenţat de numărul mare de accidente, de despăgubirile plătite şi de costurile în creştere. Spre exemplu, asigurătorii plătesc taxe şi contribuţii majorate pentru RCA, de la 6,6% în 2021, la circa 13% în 2023. Asigurătorii care nu au ţinut seama de aceste principii economice fundamentale sunt, de altfel, şi cei care au dat faliment în trecut", spun reprezentanţii UNSAR.
Ei arată că autorităţile justifică continuarea plafonarii pe "reticenţa în ceea ce priveşte apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asiguraţi". Astfel, sunt ignorate din nou principiile de funcţionare ale industriei de asigurări, pe baza cărora fiecare asigurător trebuie să fie liber să decidă individual profilul de risc al propriilor clienţi, respectiv să îşi ajusteze politica comercială la frecvenţa şi gravitatea daunelor, precum şi la mutualizarea corespunzătoare a riscurilor.
UNSAR arată că, în cazul vehiculelor folosite pentru transport, frecvenţa accidentelor este de 3 ori mai mare decât media pentru toate tipurile de vehicule (19% vs. 6,6%). Astfel, în medie, din fiecare 100 de vehicule de transport cu masa maximă autorizată de peste 16 tone, cel puţin 19 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau cu vătămari corporale şi decese. Aceste accidente sunt, de regulă, de o gravitate semnificativ mai mare decât în cazul altor categorii de autovehicule.
"În plus faţă de toate acestea, măsura de prelungire a plafonării se suprapune pe discuţiile privind modificarea Legii 132/2017 privind RCA, unde propunerile industriei de asigurări pentru asigurarea sustenabilităţii pieţei de profil nu au fost luate în considerare. Practic, anumite principii de funcţionare şi aspecte de ordin tehnic menite să repare măcar în parte o serie din dezechilibrele pieţei, pe care industria le-a semnalat în mod constant în ultimii 5 ani, nu sunt incluse între modificările la Legea RCA, în ciuda faptului că sunt dorite inclusiv de către şoferii din România", a concluzionat UNSAR.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.03.2024, 19:26)
"Astfel, sunt ignorate din nou principiile de funcţionare ale industriei de asigurări, pe baza cărora fiecare asigurător trebuie să fie liber să decidă individual profilul de risc al propriilor clienţi, respectiv să îşi ajusteze politica comercială la frecvenţa şi gravitatea daunelor, precum şi la mutualizarea corespunzătoare a riscurilor."
Corect. Dar nu vin cu exemple convingătoare.
De pildă un șofer cu x ani vechime aflat la prima mașină (tot cu x ani vechime) și care n-a avut accidente a tot cotizat de când era începător (o grămadă- deși ar fi putut veni cu garanții -rude, prieteni etc.) a ajuns "veteran" ei, și? Dacă e lovit de altcineva, cât va lua despăgubiri pe mașina întreținută impecabil(că de aceea a ajuns fără accident la x ani)?