• Interviu cu domnul Viorel Ciutureanu, director general Oil Terminal
Reporter: Cum comentaţi declaraţiile lui Dan Bărbulescu faţă de societate, mai ales că domnia sa a avut conflicte şi cu vechea conducere?
Viorel Ciutureanu: Domnul Dan Bărbulescu, unul dintre membrii Consiliului de Administraţie ai societăţii, nu a avut niciun moment girul acestui organ colegial de conducere şi administrare în vederea furnizării spre publicare a unor date şi informaţii cu privire la activitatea societăţii, informaţii pe care le interpretează greşit şi cu rea voinţă astfel putând provoca mişcări artificiale pe piaţa mobiliară, cu consecinţe previzibil nefaste pentru societate. Intervenţiile domniei sale se înscriu, din păcate, într-un comportament consecvent şi de lungă durată îndreptat împotriva societăţii în sine şi a Ministerului tutelar, fapt asupra căruia am sesizat în scris în nenumărate rânduri.
Reporter: Cum comentaţi evoluţia titlurilor companiei de la începutul anului până în prezent?
Viorel Ciutureanu: Societatea comercială Oil Terminal Constanţa este persoană juridică română, avînd forma juridică de societate pe acţiuni deschisă, cu capital majoritar de stat. OIL Terminal îndeplinind criteriile anunţate de Bursa de Valori Bucureşti, a fost înscrisă la cota bursei, categoria I, la data de 30.01.1998, oferind investitorilor protecţie şi siguranţă, transparenţă informaţională şi posibilitatea de a-şi tranzacţiona acţiunile pe o piaţă organizată.
Această evoluţie depinde de piaţă, de rezultatele financiare, de informaţiile apărute în mass-media referitoare la companie, şi, de aceea, trebuie să fim foarte responsabili cu privire la comentariile pe care le facem pentru că acestea pot influenţa valoarea acţiunilor Oil Terminal.
Reporter: Care sunt planurile dumneavoastră pentru eficientizarea şi îmbunătăţirea performanţei financiare a companiei ?
Viorel Ciutureanu: Oil Terminal îşi propune să rămână o companie viabilă, prin implementarea unei strategii globale pentru care sunt necesare o serie de măsuri dintre care amintim:
-Atragerea de noi clienţi;
-Diversificarea portofoliului de prestări servicii în corelaţie cu obiectul de activitate al terminalului petrolier;
-Analizarea posibilităţii dezvoltării relaţiilor comerciale cu clienţi din Serbia, pentru export produse petroliere (motorină şi benzină);
-Atragerea de clienţi pentru depozitarea stocurilor de siguranţă pe termen nelimitat;
-Monitorizarea cheltuielilor de exploatare, în sensul încadrării acestora în limitele bugetare planificate, precum şi corelarea acestora cu nivelul veniturilor realizate;
-Reducerea vitezei de rotaţie a debitelor clienţi (nr.zile) de la 38 zile la 30 zile, respectiv, termenul contractual de încasare;
-Obţinerea unui statut favorabil pentru Oil Terminal din punct de vedere fiscal şi vamal, astfel încât orice client extern sau intern să poată utiliza la capacitate maximă instalaţiile terminalului (scutiri de garantări accize în antrepozit vamal, precum şi descărcarea mărfii clienţilor în vederea exportului, fără plată sau garantarea accizelor şi TVA). În acest sens, a fost demarată o acţiune de informare şi consultare a factorilor cu putere de decizie şi a clienţilor, în vederea stabilirii celor mai adecvate măsuri;
-Extinderea capacităţilor de depozitare/încarcare motorină, atât pentru calea ferată, cât şi pentru cisterne auto, pe tendinţa solicitărilor pieţei;
-Extinderea capacităţilor de depozitare în Secţia Platforma Port, unde, datorită statutului de zonă liberă, nu se solicită garanţii pe accize şi TVA pentru produsele petroliere şi petrochimice derulate; clienţii solicită tranzit uleiuri şi alte produse petrochimice, în funcţie de cerinţele pieţei;
-Aplicarea măsurilor de intervenţie operativă pentru prevenirea şi limitarea efectelor negative asupra angajaţilor, instalaţiilor şi a mediului produse de un eventual incident, avarie, accident, dezastru natural;
-Adăugarea de plusvaloare şi îmbunătăţirea proceselor guvernanţei în societate;
-Retehnologizare-modernizare a unor instalaţii existente şi adaptarea prin investiţii la cerinţele pieţei;
-Efectuarea cu forţe proprii a lucrărilor de reparaţii mecanice şi electrice;
-Efectuarea tuturor demersurilor legale necesare apărării drepturilor şi intereselor legitime ale societăţii şi recuperării pagubelor;
-Respectarea corespunzătoare a cerinţelor stabilite prin reglementările în vigoare privind acţionarii şi piaţa reglementată a valorilor mobiliare;
-Aplicarea masurilor adecvate pentru limitarea impacturilor negative asupra mediului, evaluarea şi analiza cu regularitate a problemelor de mediu;
-Prelungirea liniei de credit capital de lucru;
-Efectuarea demersurilor necesare în vederea accesării de fonduri externe;
-Valorificare de active.
Reporter: Ce şanse sunt ca Oil Terminal să câştige clienţi noi în acest an? Sunteţi în negocieri cu astfel de clienţi?
Viorel Ciutureanu: Oil Terminal îşi desfaşoară activitatea pe o piaţă în continuă mişcare unde mereu apar clienţi noi care găsesc oportună dezvoltarea de afaceri în circuitul cărora intervine şi societatea noastră cu prestaţiile pe care le oferă. Oil Terminal asigură condiţii egale pentru toţi clienţii săi. În acest moment suntem în negocieri cu mai multe firme cunoscute mai mult sau mai puţin pe piaţa internă şi internaţională, care vor să tranziteze diferite tipuri de mărfuri prin terminal, dar care nu pot fi nominalizate având în vedere necesitatea respectării unor clauze de confidenţialitate. Acţionarii vor fi informaţi conform legislaţiei în vigoare despre aceste probleme.
Reporter: Cum apreciaţi rezultatele Oil Terminal de anul trecut şi din primul trimestru al acestui an?
Viorel Ciutureanu: Pe parcursul anului 2012, activitatea societăţii a fost influenţată de actuala criză economică, fapt concretizat într-o reducere semnificativă a cantităţilor de produse realizate comparativ cu anul precedent.
Astfel, în 2012 s-a înregistrat un deficit fizic total faţă de programul planificat de 1.152 mii tone, respectiv, o scădere cu 22% faţă de programul planificat, care a determinat o diminuare a cifrei de afaceri cu 3.388 mii lei, respectiv, 3% mai puţin decât cifra de afaceri planificată.
La 31.12.2012 s-a realizat un profit brut în sumă de 1.644 mii lei cu 296 mii lei mai puţin decât profitul planificat, respectiv, o diminuare cu 15%.
Activitatea primului trimestru al acestui an a fost afectată, în principal, de clientul Petrotel care a intrat în revizie tehnică în perioada 15 februarie- 20 aprilie.
Programul fizic cumulat pe primele patru luni indică o nerealizare de 18% faţă de nivelul planificat.
Deficitul cantitativ cumulat de 1.152 mii tone a avut drept cauze :
-Nerespectarea programului fizic planificat şi comunicat de clienţi la începutul anului 2012;
-Clienţii Interagro şi Oltchim nu au exportat urean şi leşie de sodă la nivelul prognozat din cauza opririi funcţionării combinatelor chimice;
-Închiderea rafinăriei Petrotel Lukoil pentru revizie tehnică în perioada 1 februarie - 6 martie 2012;
-Rafinăria Petrobrazi a intrat în revizie tehnică pentru 60 zile începând cu luna aprilie 2012.
Reporter: Care sunt factorii care au influenţat aceste rezultate?
Viorel Ciutureanu: Rezultatele Oil Terminal considerate nefavorabile, au fost generate de scăderea traficului de mărfuri, ca urmare a unor factori ce au ţinut strict de relaţiile comerciale dintre companiile petroliere româneşti, evoluţia cererii pe piaţa internă şi externă, precum şi a cotaţiilor preţurilor de vânzare la produsele petroliere, ci chimice lichide pe piaţa internaţională. Astfel, Petrotel Lukoil a importat cantităţi de ţiţei cu circa 25% mai puţin faţă de cantitatea prognozată, ca urmare a asigurării necesarului de ţiţei din alte surse decât cele via mare prin Portul Constanţa şi, implict, prin Oil Terminal.
Pe lângă problema generată de activitatea la ţiţei, a intervenit şi sistarea producţiei la Oltchim, un alt client important al Oil Terminal, lucru care a generat o scădere a volumelor cu circa 50 mii tone.
Evoluţia preţului la motorină, produs de cotaţie, a făcut ca în anumite perioade, unii clienţi să nu mai cumpere motorină din import şi să se reorienteze către producţia de la rafinăriile din România.
De asemenea, scăderea preţului de vânzare pe plan internaţional la unele mărfuri produse în România, cum ar fi leşia de sodă, îngrăşămintele lichide, metanolul, a sistat temporar exportul acestora.
Pentru primul trimestru al acestui an, un factor semnificativ l-a reprezentat intrarea în revizie a Petrotel Lukoil pentru o perioadă de două luni calendaristice, cu o lună mai mult decât cum era prognozat. În aceeaşi perioadă, inclusiv Rompetrol Rafinare, a fost în revizie.
Consumul de combustibil (motorină) la nivel naţional a scăzut foarte mult, lucru care a dus la scăderea drastică a cantităţilor de motorină încărcate în vederea expedierii la intern din terminalul petrolier. O serie de clienţi importanţi ai terminalului şi-au redus semnificativ livrările către ţară, realizând rulaje cu mult sub rulajul aferent anului 2012.
Tot în primul trimestru al anului, s-au sistat şi livrările de motorină la barje fluviale cu destinaţia Serbia, ca urmare a scăderii consumului în ţara vecină, lucru care a facut ca un important client al Oil Terminal să sisteze prestaţiile de import motorină pentru România. Acest lucru a dus la măsuri de reducere a activităţii societăţii prin intrare în şomaj tehnic.
Reporter: Care sunt dificultăţile cu care compania se confruntă în acest an şi cum pot fi acestea surmontate?
Viorel Ciutureanu: Compania se confruntă cu probleme legate de lipsa lichidităţilor necesare întreţinerii şi modernizării instalaţiilor existente. Investiţiile făcute, sau în curs de finalizare, au generat şi generează costuri foarte mari care trebuie achitate în termenii contractuali. Deci, principala problemă rămâne infrastructura învechită care poate genera probleme în exploatare. Conducerea societăţii face eforturi pentru prestarea serviciilor de calitate către clienţi.