Suma plătită până în prezent pentru sprijinirea marilor consumatori de energie se ridică la 493,4 milioane lei, iar în zilele următoare se vor mai plăti 41,5 milioane lei, a anunţat, astăzi, ministrul interimar al Energiei, Virgil Popescu, potrivit Agerpres.
"Schema de ajutor pentru sprijinirea marilor consumatori de energie! Au început deja plăţile pentru energointensivi. Mai multe companii active în România în sectoarele care se confruntă cu costurile semnificative ale electricităţii şi care sunt în mod special expuse la concurenţa internaţională au primit deja bani, după ce au depus dosare pentru finanţare, în baza OUG 81/2019. Până în prezent s-au plătit 493,4 milioane lei, iar în zilele următoare se vor mai face plăţi de 41,5 milioane de lei, din totalul de aproximativ 635 milioane lei. Prin acest ajutor financiar susţinem 15 ramuri din industria României. Vorbim despre producători care au angajaţi direct şi pe orizontala economiei de peste 100.000 de angajaţi. Totodată, prin această schemă evităm riscul de relocare al unor companii care contribuie la economia României", a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.
Schema de ajutor de stat este implementată sub formă de subvenţie directă, pentru consumatorii energointensivi pentru compensarea costurilor cu emisiile de gaze, transferate în preţul electricităţii, după modelul aplicat în alte State Membre.
Ca urmare a îndeplinirii procedurii de notificare şi analizării de către Comisie a măsurii aprobate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 81/2019, schema de ajutor de stat a fost autorizată de forul comunitar în data de 8 mai 2020. Totodată, ulterior autorizării schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană a fost necesară modificarea OUG nr. 81/2019, astfel încât prevederile acesteia să fie în concordanţă cu Decizia Comisiei Europene nr. C(2020) 3146 final din 8.05.2020.
Măsura contribuie la menţinerea competitivităţii produselor din sectoarele energointensive şi permite păstrarea competitivităţii întreprinderilor atât în raport cu ceilalţi competitori din afara spaţiului european, care nu au instituit o schemă de comercializare ETS, cât şi în raport cu ceilalţi competitori din Statele Membre ale Uniunii Europene, care au acordat deja astfel de măsuri financiare marilor consumatori de energie. De asemenea, schema contribuie la prevenirea efectului social negativ provocat de restrângerea activităţii industriale din cauza pierderilor de competitivitate, în urma creşterii preţului energiei electrice.
Totodată, se elimină riscul de relocare cu efect imediat în menţinerea gradului de ocupare a forţei de muncă, limitarea şomajului, păstrarea forţei de muncă cu grad înalt de calificare în sectoarele industriale respective.