Începând din luna aprilie, VISTA BANK se alătură băncilor din România care au aderat la Serviciul de Afişare a Numelui Beneficiarului (SANB) pus la dispoziţie de TRANSFOND, contribuind astfel la creşterea siguranţei tranzacţiilor efectuate de clienţi prin ordine de plată electronice, se arată într-un comunicat al băncii, remis redacţiei. Noul serviciu este oferit în mod gratuit clienţilor persoane fizice şi juridice şi este disponibil 24/7 în rândul băncilor participante în cadrul SANB, conform sursei.
• Cum funcţionează Serviciul de Afişare a Numelui Beneficiarului (SANB)?
La iniţierea unui ordin de plată electronic în lei către un beneficiar persoană fizică, în momentul în care plătitorul introduce codul IBAN al beneficiarului plăţii, aplicaţia bancară va afişa automat prenumele şi iniţiala numelui beneficiarului, aşa cum sunt acestea transmise în sistemul SANB de către banca beneficiarului. În cazul în care beneficiarul este o persoană juridică, se va afişa, pentru validare, o parte din denumirea companiei, transmite banca. Astfel, plătitorul are posibilitatea de a verifica dacă numele beneficiarului corespunde cu numele afişat automat prin interogarea bazei de date SANB şi, în cazul în care acestea diferă, de a corecta sau anula ordinul de plată. Facilitatea funcţionează doar dacă atât banca plătitorului, cât şi a beneficiarului plăţii sunt participante la SANB, se mai arată în comunicat.
SANB are ca obiectiv prevenirea fraudelor în rândul clienţilor care efectuează plăti electronice, precum şi reducerea tranzacţiilor eronate generate de introducerea greşită a contului IBAN al beneficiarului plăţii, conform sursei.
Potrivit comunicatului, "Prin aderarea la Serviciul de Afişare a Numelui Beneficiarului punem la dispoziţia clienţilor noştri un instrument suplimentar de verificare, automat şi sigur, prin care se pot asigura că plăţile lor online sunt efectuate doar către beneficiarii vizaţi. Utilitatea sa este cu atât mai mare cu cât marea majoritate a tranzacţiilor în lei iniţiate de clienţii noştri se efectuează în regim instant. Transformarea digitală vine cu multiple avantaje şi aduce un confort sporit utilizatorilor de servicii bancare online, dar ea trebuie însoţită de instrumente de protecţie care să diminueze riscurile de fraudă şi de eroare, astfel încât să crească siguranţa şi încrederea clienţilor. Vista Bank este consecventă strategiei sale de a oferi o experienţă de înaltă calitate clienţilor, prin servicii sigure, moderne şi adaptate nevoilor acestora. Mulţumim TRANSFOND pentru excelenta colaborare pe durata implementării proiectului." - a declarat Raluca Dobre, Director Canale Digitale şi Transformare, VISTA BANK
Conform sursei menţionate, "SANB minimizează riscul potenţial ca un infractor cibernetic să solicite plătitorului (prin email, sms, etc.), în numele unor beneficiari cunoscuţi de plătitor (furnizori de utilităţi, furnizori de servicii sau de bunuri), plata unor facturi, prin indicarea unor coduri IBAN proprii (diferite de cele ale beneficiarilor îndreptăţiţi). Astfel, unii plătitori pot să urmeze aceste instrucţiuni şi să plătească în contul indicat, considerându-l legitim. SANB oferă plătitorului certitudinea că fondurile ajung la destinaţia potrivită, prin indicarea automată a unor elemente ce confirmă numele beneficiarului. Salutăm participarea Vista Bank la SANB şi suntem convinşi că toate băncile vor adera într-un interval de timp cât mai scurt la acest serviciu, colaborând pentru furnizarea în piaţă a unui mediu de plată cât mai sigur." - a declarat Răzvan Faer, Şef Departament Dezvoltare TRANSFOND.
Serviciul Afişare Nume Beneficiar este pus la dispoziţia băncilor conectate la Casa de Compensare a plăţilor interbancare de către TRANSFOND, pe bază de înrolare. Ca schemă, Serviciul Afişare Nume Beneficiar este administrat de Asociaţia Română a Băncilor, ca opţiune la Schemele de transfer credit SEPA RON, în baza Convenţiei privind Schemele naţionale de plăţi şi a mandatului dat de Banca Naţională a României, arată datele comunicatului.